"Anem, kau gaduh dengan Akid ke?"
Soalan Haris itu buat aku automatik menampar lengan dia. Tengah ada dekat rumah mak inilah dia nak tanya benda itu. Tadi masa keluar sekali pergi pasar, tak ada pula nak tanya. Saja nak bagi mak tahukan?
Aku jegilkan mata.
"Abang nikan, Anem cilikan mulut itu kang!"
"Laa, abang tanya. Nak tahu betul ke tak."
Aku sambung buat kerja yang terbantut tadi. Bahan memasak semuanya sudah siap dibilas, tinggal nak potong dan kemudian terus masak untuk berbuka puasa hari ini. Hari ini special sikit sebab mak tak masak tapi aku yang kena masak.
Kalau tak sedap... salah aku lah. Takkan nak salahkan ayam yang dimasak pula kan?
"Kau tak nak balik ke? Kesian dekat Akid, tercari-cari kau dekat ofis itu."
Sudip yang ada di dalam kuali menggoreng, aku angkat dan tujukan ke arah Haris. Dia terus berundur ke belakang dengan kedua-dua tangan terangkat. Mata aku kecilkan.
Niat dalam hati dah ada, tinggal tangan saja nak buat atau tak.
"Kau ni, lepas kahwin makin garang kan? Abang tanya sikit, kau nak ugut buat macam-macam."
"Kalau dengan abang, memang pun. Abang sibuk sangat nak berpihak dengan kawan baik abang kan? Anem jadikan abang sebagai punch bag Anem sekarang ini. Kalau tak kena dekat Akid, Anem bagi dekat abang. Sahabat sejati dunia akhirat katakan."
Senyuman dileretkan macam patung Chucky, biar abang aku rasa seram sejuk dengan adik dia sendiri. Heh, baru dia tahu adik dia macam mana.
"Kau ni, marah dekat dia sorang sudahlah. Abang cuma tanya aje. Abang risaukan kau. Akid bagitahu kau tak balik rumah. Kalau kau tak balik rumah, kau duduk mana? Rumah sewa yang lama itu ke?"
"Abang risau ke atau Akid yang suruh abang tanyakan untuk dia?"
Haris menekup mulut dan gelengkan kepala.
"Bijaknya adik saya ini!" Tanpa selindung, abang mengaku.
Bengong. Kalau dia tanya macam itu, aku tahu sangat bukan dia yang tanya. Abang aku ini mana pernah nak ambil kisah pasal aku. Tak pernah seorang lelaki bernama Haris, anak lelaki kepada Tuan Muazam ini cakap depan-depan yang dia risaukan adik dia.
"Baliklah rumah. Kau itu bini orang, tahu? Yang keruh, kau buang. Yang jernih, kau ambil. Berdosa kalau seorang isteri keluar rumah tak minta izin dengan suami."
Aik, jadi ustaz pula?
Bab-bab macam ini pandai pula Ustaz Haris menegur. Pisau di tepi aku ambil dengan gaya macam nak tikam Haris. Terkejut Haris dibuatnya bila aku sengaja lalukan pisau di depan dia.
"Anem tahulah. Ingat Anem ini tak pergi kursus kahwin ke?"
"Kau dulukan tak minat nak kahwin, manalah abang nak tahu kau pergi ke tak." Haris jawab dengan suara yang halus dan perlahan tapi aku dengar.
Mulut dia inikan, ada saja jawapan yang keluar. Kalau bukan yang menyakitkan hati pun, aku masih terasa sakit hati sebab dia tetap tak nak mengalah.
Selesai memasak lauk untuk berbuka, aku duduk berteleku di kitchen aisle sekejap. Haris pun masih bertenggek di situ, bermain game.
Mesej dari Akid, aku buka.
Honey, awak ada dekat mana?
Saya minta maaf...
Please maafkan saya.
Aku mengeluh. Senang saja perkataan maaf itu dia kata. Dah buat salah, minta maaf. Bila dimaafkan, perangai masih sama. Nak sebelahkan juga sepupu dia.
YOU ARE READING
Rahsia Antara Kita [c]
RomanceNur Tasneem - Gadis yang masih berazam tinggi untuk menyambungkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Walaupun dah menggenggam skrol Degree tapi dia masih tak puas. Dia mahukan lebih dari yang dia capai sekarang ini. Jadi dia buat keputusan u...