Sangka aku bila Akid datang ini, mak akan lupakan pasal kahwin-kahwin tapi salah. Lagi dia seronok bercerita pasal rahsia aku dekat Akid. Lelaki itu pun bukan main seronok bila aku dijadikan topik utama perbualan mereka.
Helo! Aku ada lagi dekat sini.
Seorang pun tak kisahkan aku. Abang sibuk main game PS4 di ruang tamu, berbaring elok walaupun ada tetamu.
Ah, aku lupa. Tetamu yang diundang inikan kawan baik dia sendiri. Apa dia nak hairankan sangat dengan Akid.
“Akid sekarang ada girlfriend ke?”
Telinga terus pasang mod mendengar jarak jauh. Kalau dia menipu, aku bongkarkan rahsia yang hanya aku saja tahu. Rahsia pasal hubungan dia dengan sepupu dia itu.
“Buat masa sekarang, Akid tengah tunggu someone.”
Muka mak terus bertukar keruh sebelum mak senyum tawar.
Berlakon la tu. Mak inikan, sengaja nak pancing rasa simpati Akid dekat dia supaya Akid buka hati nak dekat aku semula.
Hadoi, mak siapa ini?
“Kiranya Akid dah ada orang yang Akid suka lah?”
Aku panjangkan leher dari meja makan. Baik awak jujur, Akid.
Macam tahu saja yang aku tengah mengintai dari jauh, mata itu terus memandang tepat ke arah aku. Lama sampai aku yang larikan dulu pandangan ke tempat lain.
Dia tergelak perlahan tapi cukup untuk aku dengar. Sekali lagi aku menoleh ke arah dia dan mak.
“Ada, mak.”
Mak?
Mak!
Dia panggil mak aku, mak?!
Helo! Helo! Helo! Siapa dia untuk sedap hati saja panggil mak aku dengan panggilan mak? Hanya anak-anak dia saja yang boleh panggil.
“Siapa? Mak bukan nak menyibuk tapi…”
Mak ketawa malu, segan konon tanya pasal kekasih anak teruna orang lain.
Sekali lagi Akid pandang ke arah aku. Kali ini aku tak akan kalah, aku tenung dia dengan pandangan tajam.
Apa pandang-pandang?
“Orangnya kulit kuning langsat. Mata dia bulat bersinar.”
Aku julingkan mata ke atas. Ugh, tolonglah.
Dia ingat dia itu penulis novel ke? Bukan main lagi ayat dia penuh madah pujangga nak describe girlfriend dia.
Seingat aku, sepupu dia itu mana ada mata bulat. Mata dia lebih ke arah ala-ala mata musang. Wuu, provocative gitu.
“Sama macam Anem lah! Kan?”
Ah, aku pula yang disebut.
Mana ada, mak. Warna kulit anak mak ini dah masuk kategori soft tan, mak. Tolong sedar, mak. Mak saja yang kulit putih dalam keluarga kita.
Akid hanya tersenyum.
“Dia garang tapi bila kenal dia betul-betul, dia manja.”
Ha, mak? Anem ada ke sifat manja macam girlfriend Akid itu? Aku dah gelak mengekek dalam hati apabila mak terdiam. Nak sangat kenankan aku dengan Akid kan?
“Anem pun manja sebenarnya. Dia tak suka tunjuk sisi manja dia.”
Hadoi! Aku tepuk dahi.
Mak inikan, tak nak kalah langsung. Akid angguk sambil ketawa.
“Anem itu tak ada ciri-ciri lelaki yang dia suka ke, mak?”
YOU ARE READING
Rahsia Antara Kita [c]
RomanceNur Tasneem - Gadis yang masih berazam tinggi untuk menyambungkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Walaupun dah menggenggam skrol Degree tapi dia masih tak puas. Dia mahukan lebih dari yang dia capai sekarang ini. Jadi dia buat keputusan u...