Bab 8

1.6K 108 8
                                    

Hari Sabtu, tepat pukul lapan malam aku dan Haris berkunjung ke rumah keluarga. Di ruang tamu, aku pandang Haris, dia pandang aku balik. Sebenarnya kami berdua tengah menunggu savior aku yang Haris sebut-sebutkan sejak Selasa lepas.

Aku bergerak ke dapur, konon nak tolong mak hidangkan lauk makan malam memandangkan mak masih ada di dalam bilik, solat Maghrib dengan abah. Haris pun ikut langkah aku dari belakang.

"Abang, betul ke savior Anem datang?"

"Ya, dia datang. Kejap lagi sampailah."

"Confident je abang kan? Dari tadi ayat sama je yang abang kata. Kejap lagi, kejap lagi. Masalahnya dah berpuluh kali kejap lagi pun, Anem tak nampak dia. Abang, jangan buat kerja gila eh? Kalau tak, Anem yang naik gila dekat abang."

Haris ketawa.

"Abang tahulah apa abang buat. Kau tunggu aje, nanti dia datang."

Aku risaulah, dia tak nak bagitahu aku rancangan gila dia ini tapi sibuk yakinkan aku yang penyelamat acah-acah aku itu mampu lembutkan hati mak dan abah nanti. Ingat senang ke hati Tuan Muazam itu nak berlembut?

Peluang cuma satu dalam sejuta tahu?

"Anem, Haris! Nak makan pun kena mak panggil dulu ke?" Suara mak melaung tinggi buat kami berdua yang ada di dapur terkocoh-kocoh keluar.

Aku senyum saja sepanjang berlaga mata dengan mak dan abah. Haris duduk di sebelah mak dan aku duduk di sebelah abah. Nasi di tepi aku cedok ke setiap pinggan.

Bodek. Kena bodek sehabis mungkin.

Sepanjang makan, hanya abang dan Abah saja berbual. Hal kerja yang dibincangkan. Aku dengan mak makan saja sampai dah nak habis lauk.

"Anem, kenapa diam saja ni? Selalunya Anem paling kecoh dekat meja makan." Mak tegur.

Aku gelengkan kepala. "Tak ada apa, mak. Sedap lauk mak masak hari ini."

Mak mengecilkan matanya. Aaa, pandangan ini buat aku gemuruh gila-gila. Mak perasan ke aku berlakon? Mak tahu ke pasal rahsia aku?

"Lauk mak memang sedap. Ayam masak merah inikan dah selalu mak masak."

Fuhhh!

Aku ketawa dan tarik nafas lega. Mak masih tak tahu tentang rahsia aku itu. Aku bagi signal dengan gunakan mata kepada Haris kemudian Haris pula hantar kembali signal guna tangan.

Mana savior aku ni? Dah nak masuk pukul sembilan ini.

Selesai makan dan kemas dapur, kami berempat duduk di ruang tamu. Haris mencuit bahu aku, suruh aku siap sedia untuk bagitahu mak dan abah tentang rahsia itu.

Air liur ditelan. Aku duduk di tengah-tengah antara mak dan abah tapi di lantai. Lutut abah aku pegang. Kalau kau tak cakap sekarang, kau akan menyesal kemudian hari, Anem.

Cakap sajalah!

"Abah..."

"Anem buat salah apa pula kali ini?"

Erk. Abah dah tahulah. Aku dongakkan kepala, cuba baca air muka abah tapi lelaki itu tetap dengan muka kosong.

"Anem tak buat salah tapi... Anem ada buat... benda yang... hehehe..."

Makin perlahan suara aku apabila aku nak cakap isi penting.

"Buat apa, Anem?"

Aku toleh ke arah Haris, dia toleh ke tempat lain. Hesy, kurang asam betul!

Mana penyelamat itu? Mana back-up abang aku? Menipu je!

"Anem... sambung belajar lagi." Perlahan suara aku bagitahu mak dan abah tapi mereka tak terkejut atau mengeluh macam Haris.

Rahsia Antara Kita [c]Where stories live. Discover now