Bab 13

1.7K 116 3
                                    

Malam itu aku ke rumah ayah saudara Akid, Paklong dari belah keluarga Aunty Yati. Jantung ini dup dup dup dari tadi, gemuruh nak berkenalan dengan keluarga Akid.

Elok kereta diparkirkan bawah pokok, Akid bersandar sekejap. Dia tenang saja, aku yang gelabah lain macam. Berkali-kali aku check hadiah yang aku bawa ini sesuai atau tak untuk anak saudara Akid.

Namanya Aira Aqila, anak kepada sepupu Akid aka anak ketiga dari empat orang beradik dalam keluarga Paklong Akid.

Pendek cerita, keluarga Aunty Yati ini lagi ramai dari keluarga mak. Akid kata, adik-beradik belah mak dia ada lapan orang. Satu keluarga ada tiga hingga empat orang anak.

Hanya keluarga Aunty Yati saja yang ada dua orang anak. Okaylah itu, ramai-ramai buat sakit kepala aje.

"Are you ready, cupcake?"

Hah?

Terkejut aku bila dipanggil macam itu. Bila masa pula dia bertukar watak jadi sweet ini? Aku menjarakkan diri ke pintu kereta. Tali pinggang keselamatan pun tak buka lagi.

"What's wrong?"

"Awak cakap apa tadi?" Aku tanya. Takut salah dengar, bukan sebab nak dia ulang ayat itu ya.

"Part soalan atau part cupcake?"

Gulp. Haih, lain macam sungguh dia malam ini.

"Awak tak suka ke saya panggil macam tu?" Akid tersenyum sinis.

Cepat-cepat aku buka tali pinggang keselamatan. Bahaya duduk dalam kereta lama-lama dengan dia ini.

Terus aku rasa sesak nafas.

Keluar dari kereta, perasaan gemuruh datang semula bila mata aku terpandang khemah di luar rumah. Ramainya orang datang.

"Let's go, honey."

Kepala dianggukkan tanpa sedar. Lantak dialah nak panggil aku dengan panggilan pelik-pelik itu. Kalau dah gemuruh ini, aku terus jadi blur. Ikut saja apa orang kata.

Sampai di depan khemah, Akid menyapa Paklong Wan dan Maklong Ani. Pertama kali aku tengok dia beramah mesra dengan orang. Kalau dengan mak dan abah, terasa lain sedikit.

Banyak yang aku kena belajar sebenarnya tentang Akid. Tak apa, perlahan-lahan aku cuba kenal diri dia.

"Akid bawa siapa ini?" Maklong Ani tanya.

Masa itu juga aku hulurkan tangan untuk bersalaman.

"Dia bawa awek dia la, ibu." Seorang lelaki mencelah.

Segan pula bila orang kata aku girlfriend Akid sedangkan hubungan aku dengan Akid masih samar-samar lagi. Aku tak kata pun aku ini girlfriend dia walaupun aku pernah kata aku setuju nak kahwin dengan dia.

"Honey, kenalkan. This is Afnan, sepupu saya. Ayah kepada Aira."

Oh, patutlah mesra semacam. Bongoklah kau ini, Anem. Inikan kenduri akikah cucu Paklong Wan. Confirm Paklong akan ajak semua anak beranak datang ke sini.

Kau ingat ini majlis korporat ke? Adoi!

"Tasneem." Aku hadiahkan senyuman dan juga menghulurkan beg kertas berwarna ungu kepada Afnan.

Lelaki itu terima sambil mengusik aku dan Akid. Riuh-rendah jadinya bila ada sepupu Akid yang turut serta mengusik kami berdua. Kecohnya semua sepupu dia ni. Meriah jadinya.

Macam sambut pengantin baru.

Eh... abaikan apa aku cakap tadi. Terlampau excited macam nilah jadinya.

Rahsia Antara Kita [c]Where stories live. Discover now