Aku dan Izz pusing sekitar mall itu. Aku pandang Izz. Dia macam sedang mencari sesuatu. Ade lah tu kot barang nak beli.
"Awak cari apa Izz? ". Tapi soalan aku dibiarkan sahaja. Izz masih lagi tercari-cari sesuatu. "There you are" suara perlahan Izz kedengaran.
"Come,Aira. Follow me" Izz mengajak aku dan terus masuk ke dalam satu shop. Aku hanya follow sahaja Izz dari belakang.
Aku melihat sekeliling. Kami sedang berada di dalam kedai phone. Dia nak beli aksesori phone agaknya. Cover phone maybe?
"So,Aira. Choose your favourite one" kata-kata Izz itu membuat aku terkedu. Apa maksud dia? "Eh, kenapa? Choose apa?" tanya aku pelik. Izz tersenyum senget. "Nevermind, wait here" kata Izz sebelum dia pergi merayap dalam kedai ni. Aku hanya berdiri tegak dan menunggu Izz seperti apa yang dia minta.
Tak lama kemudian, Izz kembali ke arahku. Dengan satu kotak phone. "This is for you, Aira." Kata Izz. Aku terkedu lagi. Aku mengambil kotak phone itu dan menelitinya.
Kotak iPhone 11 pro yang bewarna grey. Aku pandang Izz. Aku tenung mata dia. "Izz, are you sure? " suara aku perlahan. "Yes,Aira. This is for you. Remember when you ask me if I mampu tak nak ganti phone you kalau I buat phone you rosak? That time when kita terlanggar untuk kali ke dua? Here is the proof. I can do it, even more "
Aku terharu. Sangat. Aku rasa serba salah pula sebab aku pernah tanya dia macam tu. Aku tak berniat apa-apa. "Tapi, tapi Izz, that time saya tak maksudkan apa-apa"
"Aira, it's ok, you don't have to worry, I ikhlas. Trust me" jawab Izz. Tangan aku berat nak terima tapi aku tau Izz akan tetap paksa aku untuk terima. Aku simpan iphone itu dalam sling bag aku.
"Izz, thank you. " Aku pandang Izz. Dengan pandangan paling ikhlas untuk berterima kasih. Izz hanya balas dengan senyuman yang lebar.
"Let's go home" kata Izz. Dia beredar dari kedai phone. Aku hanya follow sahaja Izz dari belakang macam biasa.
______________________Izz memakirkan kenderaan. Aku melihat sekeliling. Kami bukan berada di hadapan kondo aku, tetapi di hadapan KlCC.
"Kita lepak sini dulu before I hantar you balik. " Kata Izz. Aku hanya mengangguk dan turun dari kereta. Izz mematikan enjin kereta. Dia turun dari kereta dan pergi ke arahku.
Izz mengajak aku untuk pergi duduk di bangku yang berhampiran. Kami duduk bersama di satu bangku. Tapi tidaklah terlalu rapat. Masih menjaga lagi jaraknya.
Aku hanya berdiam diri dan memandang Izz. Izz memandang aku. Aku kembali pandang ke hadapan. Hati aku masih lagi ada rasa serba salah kepada Izz.
Mataku terpandang ke arah air pancut yang berada tak jauh dari kedudukan kami. Aku berdiri dan perlahan- lahan aku jalan menghampiri air pancut itu. Izz mengekori aku dari belakang.
Aku tersenyum melihat kecantikan air pancut yang diterangi dengan lampu yang bewarna -warni itu. "Cantik" kataku perlahan. "Finally, you smile" kata Izz. Aku pandang Izz yang berada di sebelah.
"Come on, tell me. What's wrong" Izz memusingkan tubuh tegapnya menghadapku. Aku tunduk dan menarik nafas. Aku memandangnya semula.
"Izz, saya rasa saya banyak sangat menyusahkan awak. From the first time we meet, I mean kita terlanggar, mungkin dari situ lagi saya dah menyusahkan awak Izz. Dan kemudian, saya menyusahkan awak lagi for the second time, waktu awak selamatkan saya from hampir kena langgar kereta pakcik botak tu. Saya dah koyakkan baju awak tanpa sengaja.Saya tak ganti pun. Kali ke tiga, awak bayarkan ganti rugi saya, banyak Izz jumlahnya. Saya belom ganti lagi duit awak. Kali ke empat, awak bawa saya ke klinik dan bayar ubat saya. Kali ke lima, now. saya tak boleh terima. Awak tak salah langsung. Bukan awak yang pecahkan phone saya, tapi awak ganti. And harga dia tak sama Izz, macam harga asal. Izz, please tell me. Macam mana saya nak balas balik jasa awak? I don't have enough money to repay all your money. Should I raise my money?"
"You don't have to do that Aira." Jawab Izz.
Aku hampir menitiskan air mata. Bukan apa tapi aku terharu sangat-sangat. Tak pernah lagi ada orang yang sanggup tolong aku sampai macam ni.
"What actually you think of what I have did for you? I harapkan balik balasan daripada you? No way Aira. I takkan tolong orang kalau I tak ikhlas" jawab Izz. suara dia sangat menunjukkan yang dia jujur.
Aku lemah semangat. Aku tunduk bawah dan akhirnya air mata aku turun dengan perlahan. Aku kesat dengan cepat. Ya Allah, kenapa kau hantar orang sebaik dia untuk tolong aku. Macam mana aku nak balas balik jasa baik dia.
"Hey,Aira. Look at me." Kata Izz. Aku kuatkan semangat aku dan merenung mata birunya itu.
"I help you for some reason, first you are my adopter younger sister. Remember, I am your brother. Even if you not my adopter younger sister, I still want to help you. As long as I ikhlas, then I do it. I will always want to help you, even....Even after you're engaged or you're married. " Kata-kata Izz membuatkan aku sebak secara tiba-tiba.
"You know why I tak hantar you balik terus ke kondo you? " Tanya Izz. Aku hanya menggeleng.
"I don't know why. If I send you home
dalam keadaan you not in a good mood or sad, I rasa I gagal. I failed to make you smile, I failed to make you sleep in peace tonight. " Kata Izz lagi.Walaupun kata-kata Izz agak sedikit pelik dan susah difahami, tetapi masih dapat menyentuh hati aku yang lembut.
"So,Aira. I tak mintak pun you bayar balik duit I semua, I tak mintak you ganti balik baju I or what, No you don't have to do that." Aku memandang mata Izz dengan pandangan yang sayu.
"Just.. just a smile for me, Aira. And I will send you home peacefully " kata-kata Izz sekali lagi membuat cik jantung aku berdegup dengan kuat.
"Ok, Aira. Memandangkan you dah nak bertunang, if you don't mind, this will be our last day we meet. I can do nothing but pray the best for you. But Aira, just a smile from you. And I will let you go peacefully. " Kata Izz lagi. Aku terkedu. I will lost him? I mean as a friend?
"Awak dah tak sudi berkawan dengan saya lagi?" Tanya aku. "Aira, where you go, I always there. I believe in takdir. Even you sikit lagi nak hilang nyawa pun, Allah send me to protect you. But we can't forever like this. You will belong to someone else. Respect your partner. He will take care of you after this.He must be love you so much, sebabtu dia marah sangat. i'm sorry for being the reason why you both have fight" kata Izz. Aku hanya mengangguk faham. Apa dia cakap mungkin juga betul. Tapi tak tau kenapa hati aku takut sangat. Aku takut hilang Izz ke?
"Okey now Aira, show me your adorable smile" Aku perlahan-lahan mengukirkan senyuman yang paling ikhlas. Mungkin buat terakhir kali untuk Izz Adrian.
Izz membalas dengan senyuman lebarnya. Haih, dia lagi cute. "You have more adorable smile" kata aku kepada Izz. Dia ketawa. "I know and I admit it" kata-kata Izz membuat aku tergelak. "Eleh perasan baru puji sikit, dah angkat bakul sendiri" jawabku. Aku masih lagi ketawa disebabkan kata-kata Izz tadi.
" Hope he will take care of you very well." kata-kata Izz buat aku terdiam "I hope so" jawabku lagi.
Izz kembali merenung air pancut dengan senyuman di bibirnya. Aku perhatikan wajah Izz. Sungguh sempurna ciptaan Tuhan.
Ya Allah, kau berikanlah ketenangan kepada dia.Banyak sangat jasa baik dia terhadap aku. Aku tak mampu untuk membalas, hanya kau yang Maha Adil dapat membalasnya.
Berikanlah juga dia seseorang yang dapat menjaganya dengan baik. Yang dapat memahami dan mencintainya dengan sepenuh hati.
Sempat hatiku mengirimkan doa buat Izz. I'll always pray the best for him.
_______________________Thanks if you guys still read my story, will update as soon as possible, dont forget to vote too!
Wuv ♡
YOU ARE READING
My Hero Mr CEO
RomanceAira Qaisara Dan Adira Soffya, kakak Aira sudah dijaga oleh Tokma mereka sejak kecil lagi selepas pemergian ibu dan ayah mereka. Tetapi Aira merasa sangat pelik dengan sikap Tokma dia yang tidak pernah menceritakan tentang parents Aira dan Adira . A...