"Aira, ada orang cari kat bawah" kata Hael yang tiba tiba sahaja ada di sebelah aku.
"Ish kau ni,Hael. Terkejut lah aku. Siapa?"
"A guy. I don't know who. Customer lah kot. Pergilah turun dia cari kau".
"Hm Syafit ke?" Tanya aku. Kalau Syafit malas la aku nak layan dia. Banyak lagi kerja boleh buat. Ish ape ni Aira, tak baik. Bakal tunang tu. Hormat.
"Bukan Syafit lah. I know la your boyfriend yang mana. Tapi ni bukan. Dia 10x ganda lagi handsome, tinggi and sado dari syafit. Entahlah aku tak kenal."
Aku pelik. Siapa pulak cari aku ni ish."Hah yelah aku turun. Kau sambung buat kerja aku ni kejap ok."
Hael mengangguk. Aku segera membuka langkah untuk turun ke bawah. Sampai je kat bawah aku terkejut.
Izz ?
"Eh, awak Izz. Kenapa datang sini? Ada apa-apa ke? " Tanyaku sambil berjalan ke arahnya.
"Nothing. My sister tanya bila baju boleh siap?"
"Oh, dalam tiga or empat hari lagi insyaAllah. Kenapa? Nak cepat ke baju tu? Kalau nak cepat, saya boleh cuba untuk cepatkan tarikh."
"Eh, it's ok la. My sister saje je tanya. Yang penting minggu depan siap lah. Oh ya, my family invite you untuk datang kenduri dekat rumah nenda next week. Will you?" tanya Izz. Aku terdiam. Wow srs la?? Rumah nenda? Hm mereka betul-betul anggap aku as anak angkat. I is terharu hm.
"Not just my family invite you. Me too. So will you? " Sambung Izz lagi. Wah, bukan senang dia nak cakap macam ni. Aku nak tapi nak buat macam mana kan? Aku ada majlis tunang sendiri dekat Johor. Haih. Melepas lah.
"Sorry,Izz. I appreciate all of you but I can't. Ada hal peribadi. So, sorry for you and your family. I want but I can't."jawabku dengan rasa serba salah. Sumpah aku nak pergi weh bestnya kalau dapat pergi.
"Ok" jawab Izz sepatah.
"Awak datang sini sebab nak tanya pasal ni je? Lah kenapa tak call je? Tak kacau time kerja awak ke?" Pelik jugak aku kalau dia datang butik aku semata nak tanya pasal ni je.
"I'm free now. Baru je habis meeting pukul 3 setengah tadi. Actually I come here cause I want to make sure you're fine."
Aku pelik. Kejap aku salah dgr ke ni? Ok salah soalan. Manusia depan aku ni betul-betul Tengku Izz Adrian anak Tengku Iskandar ke? CEO Empire Holdings ke? Anak Tengku Iskandar and Tengku Aishah ke ni?
Hm ok over. "Eh, saya ok je lah. Kenapa nampak saya macam tak ok ke ? Hmmm ke awak rindu saya?" alah saje je kan gurau. Takkan tak boleh?
"Maybe" jawab dia sepatah. Aku terkejut. Tiba-tiba aku senyum sorang. Aww dia rindu aku. Ok wait, kau dah nak tunang ok jangan menggedik dengan lelaki lain.
"Tak payah nak senyum sangat. Baru cakap maybe. Belum 'I miss you'. Kalau tak mesti dah guling-guling dekat lantai butik ni kan" kata-kata Izz itu sedikit buat aku malu tapi lebih kepada annoying.
Hamboi hamboii! Fikir aku apa? Budak darjah 6 yg baru nak bercinta lpstu crush confess lepastu excited sampai berguling. Mamat ni pandai jugak buat kelakar."Elehhh perasan. Siapa je yang cair kalau awak cakap mcm tu hah? "
Halah halah Aira. Kau lah tu.
"I know how to flirt with girl. Including you, Aira. " kata Izz sambil kenyit mata.
Ok aku cair. Sikit je la skit. Mata dia lawa kottt. Siapa je tak cair. "Hm apa apa lah Izz. "
"Btw your boutique looks great. I love" sambung Izz lagi.
"Oh, thank you. Owner dia lagi great."jawabku dengan bangga. Biarlah aku punya butik kan.
Tiba-tiba satu suara nencelah dari pintu masuk butik "Aira Qaisarah"
Aku terus pandang ke arah pemilik suara tersebut. Begitu juga Izz.
Syafit rupanya. Dia datang ke arah kami "Aira, I call you banyak kali. Patutlah kau tak angkat. Bergayut dengan orang lain kat tempat kerja sendiri"
Mula dah. Bila la awak nak stop baran awak ni Syafit. "Sorry la, ni customer saya la. Hm saya silentkan phone saya.Manalah saya dengar."
"Tolong lah, Aira. Kita dah nak tunang kot. Skrg kau flirt lelaki lain pulak ke? Huh patutla ajak makan, ajak tu ajak ni kata busy la ape lah. Kau main dengan lelaki lain belakang aku rupanya. Perempuan apa kau ni?!"
"Syafit?! How dare you? Hello he's really my customer.Dia memang ada tempah baju with his sister. How can you being this rude? " Aku dah hilang sabar dah ni. Syafit ni kalau marah mmg main lepas cakap je. Menyampah jugak la kadang-kadang.
"Skrg kau cakap aku kurang ajar pulak? Yang kau berdua-duaan dekat sini apa? You don't respect me as your future fiance. "
"Ok bro, chill. Aku memang customer dia. Hey dude, staff lain ada je dekat dalam butik ni.Btw,this is not the right way to treat your girl. " Suara Izz tiba-tiba mencelah.
"Kau jangan masuk campur!"jawab Syafit.
"Dah lah Syafit. Jangan la gaduh dekat butik Aira. Ni tempat Aira cari rezeki." Aku dah tak tahan. Aku kesian dekat Izz. Tiba-tiba kena tuduh macam-macam.
"Tak sekarang kau backup dia? Wow, Aira. Siapa bakal tunang kau skrg ni?"
"Eh, kau kalau nak tunjuk baran kau kat sini, tak payah ok tak payah. Takde siapa lah nak layan. Menyampah aku." Tiara tiba-tiba datang ke arah kami. Kuat sangat agaknya suara Syafit ni bertekak.
"Datang dah perempuan semak ni. Eh kau jangan masuk campur. Kau diam! This is between me and Aira." Jawab Syafit. Ya Allah, aku malu sekarang ni. Lagi-lagi dengan Izz as customer aku.
"Ya Allah, aku tak tau lah kenapa banyak-banyak orang Aira pilih kau. Dah lah panas baran! Kaki perempuan! Eh perhati je kau ni!" Kata Tiara lagi.
Damn aku dah tak tahan. "Stop! Syafit keluar dari butik Aira sekarang! Dah2 lah fitnah Aira dekat sini. Aira dah bosan la dengan perangai baran tak tentu pasal Syafit ni."
"Wow! You really disrespect me Aira!Fine! Aku keluar. Before that,"Syafit mengambil iphone 7 plus aku di kaunter. "Kalau tak pandai jawab phone, tak payah ada phone langsung lah perempuan!" Syafit menghempas iphone7 plus aku ke lantai dengan kuat dan memijaknya.
Aku terkelu sejuta kata. What the......Aira..Aira..sabar jangan nangis. Jangan jangan
Syafit terus meninggalkan butik aku.
Aku hanya mampu menangis.
"Hey Aira. You don't deserve him" Izz tiba-tiba bersuara
"Dasar laki tak guna! Stupid! Aira sumpah tinggalkan je la dia! Tolonglah Aira! Aku cuma nak kau bahagia. Aira, please jangan tunang dengan dia next week. You will get hurt even more. Aira aku tak sanggup dah tengok kau kena maki dengan dia" Tiara memeluk aku sambil mengalirkan sedikit air mata.
"So ni lah reason why you can't join us time kenduri nanti? You nak tunang dengan dia Aira? " Tanya Izz. Aku hanya mengangguk.
"You really want him? Aira are you sure? You're crazy" kata Izz lagi."Saya tak berani nak melawan, Izz. Saya fikirkan hubungan dengan Mak long saya. Dia anak mak long saya. Saya tak nak dia kecewa." jawabku perlahan.
"Then? How about your feeling? Who want to care about it? Don't be too naive,Aira. Think about your future."kata Izz lagi. Aku terdiam.
"Betul tu,Aira.Betul cakap Izz. Kau bayangkan anak-anak kau nanti dapat ayah baran macam tu. Tak boleh bayang lah Aku" kata Tiara pula.
Aku hanya mampu terdiam dan merenung iPhone 7 plus aku yang dah pecah di atas lantai.
____________________________
Bab 8 will update soon. Thank you again and again for read and vote my story ❤️🦋
YOU ARE READING
My Hero Mr CEO
عاطفيةAira Qaisara Dan Adira Soffya, kakak Aira sudah dijaga oleh Tokma mereka sejak kecil lagi selepas pemergian ibu dan ayah mereka. Tetapi Aira merasa sangat pelik dengan sikap Tokma dia yang tidak pernah menceritakan tentang parents Aira dan Adira . A...