Bab 31

175 4 0
                                    

Aku keluar dari lif dan menuju ke dapur memandangkan Izz cakap dengan aku dekat bilik tadi yang dia tunggu aku dekat dapur so lepas aku mandi, aku terus bersiap-siap dan pergi ke dapur. Dia buat apa ya dekat situ?

Sampai je dapur, aku nampak Izz sedang memasak. Wah! Tak sangka suami aku pandai masak! Cara dia memasak tak nampak kekok langsung seperti dia telah biasa dalam hal-hal memasak. Tiba-tiba terpandang seorang wanita berada di sebelah dia. Wanita yang sudahpun berusia.

Jangan cakap tu...

"Sayang?" Izz menegur aku. Aku sedikit tersentak. Terus aku melangkah ke arah mereka.

"Abuela this is my wife,Aira" Izz mengenalkan aku kepada wanita berusia tersebut. Aku tak tahu nak buat apa. Patut ke aku salam? Or..

"Sayang, we all here are Muslim" Kata Izz. Ok terus aku tahu nak buat apa.

Aku menghulurkan tangan untuk salam wanita itu. Dia menyambut tanganku dengan senyuman yang sangat lebar. Tangannya aku cium lembut. Siapa dia?

"Eres tan hermosa" kata wanita itu. Aku pandang Izz dan mengangkat kening. Macam tanya apa dia cakap?

"Oh, grandma said that you're ugly" Kata Izz. Eh kurang asam! Aku tahu tu bukan maksud dia. Izz ni saje je! Btw, grandma?! So this is my new grandma? Cantiknya walaupun berusia! Senyuman dia sangat manis.

"No! Sorry, precioso. What I mean is you look so gorgeous" grandma mengusap pipiku.

"Thank you....." Ok aku tak tahu nak panggil apa. Izz panggil apa tadi? A.. abuo? Ab apa?!

"It's abuela, honey" Izz seperti tahu apa yang aku sedang fikirkan.

"Oh, thank you abuela, you're pretty too! " Pujiku balik. Ikhlas!

" You're so lucky to have her, Nando!" Kata grandma dekat Izz. Tapi..Nando?

"No, she's the lucky one to have me" jawab Izz. Aku menjeling Izz. Penat jugak kekadang layan orang yang suka angkat bakul sendiri ni. Nasib baik suami!

"Aira dah sihat?" Aku terkejut! Abuela pandai berbahasa melayu rupanya!

"Don't worry, Aira. Semua orang dekat dalam rumah ni pandai bahasa melayu. Abuelo dulu sangat pentingkan bahasa Melayu. So, semua kena belajar bahasa melayu walaupun kami tinggal di sini" terang Abuela. Wah lega aku dengar!

"Oh. Aira dah sihat, abuela. Tak ada yang teruk pun" aku jawab soalan yang ditanya tadi.

"Alhamdulillah" jawab Abuela.

Aku hanya tersenyum.

"Aira, nanti kita borak berdua ok? Abuela tak sabar nak luangkan masa dengan cucu abuela lagi sorang ni" kata Abuela. Aku tersenyum mendengarnya. Sangat peramah!

"Boleh, Abuela. Mestilah! Aira pun nak berbual dengan abuela" jawabku.

"Now, what abuela? You want to steal her from me? No. She's my wife" Izz tiba-tiba mencelah. Eleh mengada betul! Suami siapa entah tak tahu lah.

" Ya I know but she's my grandchild too" abuela balas balik apa Izz cakap.

"But I still your favourite grandchild right? You better don't change your mind, abuela" Izz seperti mengugut abuela.

"If I change my mind?" Abuela mencabar Izz.

"And you will never see my face for a year start from now. Merajuk!" Jawab Izz.

What?! Seriuslah Izz yang depan mata aku sekarang ni suami aku? Manja betul? Dengan aku pun tak macam tu!

"Okok, of course I'm not gonna change my mind. You mean a lot to me" jawab Abuela.

My Hero Mr CEOWhere stories live. Discover now