Kapitel 16

267 8 5
                                    

-Ett misstag som förstörde vår vänskap-

( Sabinas perspektiv )

FAN!!!! Inte han. Hur kunde jag göra det mot Sara hon kommer bli skitsur. Jag vet att de inte är ihop men att jag kunde ligga med den killen hon är kär i!
Jag går upp från sängen och ställer mig försiktigt upp och börjar leta efter mina kläder i Oscars rum. Jag hittar inte de så jag tar bara på mig en av Oscars tröjor! Men vad ska jag ha som byxor? Oscars byxor är ju alldeles för stora för mig.

Oscar - Vad gör du?
Fan Oscar är vaken! Vad ska jag göra nu?
Jag - Du vi pratar inte om något som hände igår..... förresten vad hände igår?
Oscar - Kommer du inte ihåg?
Jag - Vad tror du? Nej jag kommer inte ihåg!
Oscar - Jo det var såhär att du blev alldeles för full och börja hångla med mig. Så jag bestämde mig att du var tvungen att vila så jag tog med dig hem till mig. Det ösregna sedan på kvällen så när vi kom hem la jag dina kläder i tvätten. Sedan la jag dig i min säng så du kunde vila men du ville inte sova själv så jag la mig bredvid dig. Sedan är vi här!

Jag börjar lugna ner mig nu! Jag låg faktiskt inte med han. Men hur ska jag förklara det för Felix? Eller ska jag ens berätta det för han? Och vad kommer Bella och Sara tycka om detta?
Jag - Okej.., men var är mina kläder?
Oscar - I tvättkorgen. Var annars?
Jag går in till badrummet där tvättkorgen är och tar snabbt på mig kläderna.
Oscar - Vill du ha frukost?
Jag - Det är nog bäst att jag går...
Oscar - Okej! Hejdå.

Jag går ut ur Oscars lägenhet med huvudvärk och skuldkänslor. Jag känner mig som en slampa även fast inget hände. Det här var sista gången någonsin jag dricker alkohol.

( Bellas perspektiv )

Min mobil vibrerar i väskan och jag tar upp den och kollar vad det är. Det är Sabina som ringer. Vad vill hon!?

( S = Sabina B = Bella )

B - Hej! Vad vill du? Var är du? Vad hände igår med dig och...
S - Lugna ner dig! Jag gick precis från Oscars lägenhet.
B - Vad gjorde du där?
S - Jag sovöver.
B - Mer information tack!
S - Jag vill hellre prata med dig och Sara öga mot öga. Kan jag komma till dig?
B - Emh.... är lite upptagen nu.
S - Vad gör du då?
B - Asså jag är bara upptagen. Men du kan väl prata med Sara om det så ses vi imorgon.
S - Okej... hejdå!
B - Tjadå!
( Slut på samtalet )

( Saras perspektiv )

Jag vaknar och känner mig helt slut. Det är jobbigt att bara öppna ögonen på morgonen. Hur länge var vi uppe igår egentligen och vad hände med Oscar och Sabina?
Jag gnuggar bort ögongruset vid ögonen och tar upp mobilen och kollar hur mycket klockan är.
"12:09". Precis när jag skulle lägga ner den ringer någon. Det var Sabina!

( S = Sabina Sa = Sara )

S - Hej!
Sa - Hej!
S - Kan jag komma över? Jag måste berätta en sak.
Sa - Visst..?
S - Jag kommer om 20. Ses snart.
( Slut på samtalet )

Jag hoppar upp ur sängen och tar på mig ett vanligt svart linne med texten "Smile" i röda bokstäver på, vita söndriga jeans, Svarta strumpor och en svart och röd Obey keps.
Jag går in i mitt badrum och sminkar mig rättså naturligt med foundation, ögonskugga, mascara och läppglans. Sedan kammar jag ut håret och sätter upp det i en hästsvans. Precis när jag är klar knackar det på dörren. Jag joggar snabbt ner för trappan och öppnar för Sabina.

Sabina - Hej!
Jag - Hej! Stig på.
Vi går upp till mitt rum. Vi båda sätter oss i sängen. Sabina ser nerstämd ut. Vad är det hon ska säga som är så viktigt egentligen?

Hon tittar bara ner i golvet. Varför vågar hon inte ha ögonkontakt med mig?
Jag - Vad var det du skulle säga?
Hon kliar sig i huvudet och tittar sedan upp på mig.
Sabina - Det här är väldigt svårt att säga för jag vet inte hur du kommer reagera... Igår kväll drack jag alldeles för mycket och gjorde saker som kommer såra dig... Jag hångla med Oscar och sedan gick jag hem till han och sov med han halvnaken. När jag vakna stack jag där ifrån så snabbt jag kunde. Inget hände jag är fortfarande oskuld men det kunde ha hänt.

Jag - Jag vet inte vad jag ska säga... hur kunde du göra så jag trodde vi var bästa vänner!
Sabina - JAG VAR FULL! JAG KUNDE INTE HINDRA MIG DET VET DU! OM DU ÄR MIN BÄSTA VÄN FÖRSTÅR DU DET!!!!
Jag - MEN DÅ ÄR VI INTE VÄNNER DÅ FÖR JAG SKULLE ALDRIG GÖRA SÅ ÄVEN FAST JAG VAR FULL! HUR HADE DU KÄNT OM JAG SKULLE BÖRJAT HÅNGLA MED FELIX OCH SEDAN SOVA MED HAN HALVNAKEN!!??

Sabina stormar ut ur rummet nästan gråtandes. Jag fattar inte hur hon kunde göra så. Jag trodde vi var vänner men tydligen inte. Jag vill aldrig mer se henne!

( Felix perspektiv )

Jag tar en morgonpromenad för att rensa tankarna och få känna staden igen. I den här staden började jag känna Sabina, vi blev tillsammans i denna stad och vi kysstes i denna stad. Den här staden håller jag kär. Jag börjar närmar mig en park som jag och Sabina alltid gick till när vi var mindre. Vi brukade spela fotboll eller leka tagen. Ibland köpte vi glass eller bara låg på gräset och titta upp mot den blåa himlen. Jag saknar de tiderna. Till min förvåning ser jag Sabina sittandes på gräset där vi bruka sitta och hon värkar olycklig. Jag går fram och sätter mig bredvid henne. Hon håller på att dra upp gräs från marken och är så upptagen att hon inte ens märker mig.

Jag - Hej! Vad står på?
Hon tittar back på mig och torkar sedan bort tårarna som täcker ögonen.
Sabina - Jag tror inte jag och Sara är vänner längre.
Hon snyftar till och lägger sitt huvud mot min axel. Jag tar armen om henne och pussar henne lätt på pannan.
Jag - Vad är det som har hänt.
Sabina - Jag har gjort ett misstag som sårade henne.
Jag - Vad gjorde du?
Sabina - Jag....
Hon stannar upp och tittar på mig.
Sabina - Jag vet att du kommer bli arg över det jag kommer säga men jag vill inte ha hemligheter för dig. Du är alldeles för viktig för mig att ljuga för dig.

Vad kan hon ha gjort som kommer få mig arg på henne? Jag älskar henne!
Sabina - jag var ledsen igår på festen och drack väldigt mycket för att glömma det som hade hänt. Tills sist hade jag druckit så mycket och blivit väldigt full så jag..... jag hångla med Oscar och sov sedan över hos han. Men jag lovar inget mer hände.

Jag blir helt förvånad. Jag hade aldrig trott att något sådant skulle hända. Aldrig någonsin.
Jag - Jag vet inte vad jag ska säga mer än hur kunde du?
Sabina - Snälla Felix du måste förstå att jag aldrig skulle göra något sådant mot dig med vilje jag älskar dig med hela mitt hjärta.
Snälla Felix!
Hon tar sin hand på min axel men jag drar snabbt bort den och ställer mig hastigt upp. Jag är så arg. Kan knappt tänka på något. Jag försöker få in i mitt huvud att det här vara bara en dröm men allt var verkligt.
Jag - Sabina jag är ledsen men jag tror inte jag kan vara med dig mer.

Hon börjar gråta.
Sabina - Vad är det du menar?
Jag känner mig samtidigt hemsk men nu är det inte jag som har gjort något fel. Allt det här är pågrund av Sabina.
Jag - Det jag menar är att jag gör slut med dig.
Tårarna strömmar ut ur Sabinas ögon.
Jag orkar inte se det mer. Jag vänder mig om och går där ifrån långsamt. Jag kan höra på långt avstånd hur Sabina gråter och kan inte klara mig själv från att gråta själv. Sabina och jag är inte tillsammans mer...

Vän eller Flickvän?Where stories live. Discover now