"Apa! Kamu ni biar betul, Zayn?"
Serentak umi dan abah menyoalku dengan nada yang tinggi. Permintaanku tadi betul-betul berjaya membuat mata umi dan abah terbeliak.
Takkan tak boleh...
🔅🔅🔅
Beberapa minit yang lepas,
"Umi, abah. Zayn ada benda nak cakap ni. Pasal kita orang."
Aku menggosok belakang leherku. Takut pula nak cakap. Come on Zayn! Be a man!
"Dah yang kamu ni macam orang ada masalah ni dah kenapa? Ke kamu dengan Airis ada buat salah? Kamu dengan Airis dah..."Umi menjegilkan biji matanya. Umi dah salah faham ni! Aku kena bagitahu juga.
"Bukan! Umi dengan abah jangan fikir yang bukan-bukan. Zayn sebenarnya... Airis dengan Zayn... kita orang nak ber...
"Ber apa?" sergah umi membuatkan aku terperanjat teruk.
"Berkhemah! Haa nak berkhemah!"
Sebaik sahaja aku menyedari apa yang telah aku kata tadi pantas tanganku menepuk dahi. Berkhemah pula...
Airis disebelahku hanya mentertawakan aku. Seronok kau ye.
"Berkhemah? Kamu ni dah kenapa Zayn Khayrie Bin Khayrul. Cuba cakap betul-betul."
Abah merenungku sambil memeluk tubuhnya. Airis pula sedang mengusap perlahan belakang badanku. Kau kena buktikan yang kau seorang lelaki sejati! Kau boleh, Zayn!
Berbekalkan semangat yang baru muncul beberapa saat tadi, aku gagahkan diri untuk menuturkan percakapan.
"Zayn dengan Airis nak berkahwin!"
Usai menutur ayat tadi, aku melepaskan keluhan besar. Susah betul! Padahal cakap dengan keluarga sendiri je...
"Laa itu je ke? Kamu tak cakap pun abah dengan umi dah tahu. Dari gaya kamu yang tiap malam macam kucing hilang anak tu pun abah dah tahu, Zayn..."
Abah dan umi saling berpandangan dan berbalas senyuman. Buat penat je aku menggigil tadi. Dengan tergagapnya, kau ni buat malu orang lelaki jelah Zayn...
"Tapi ada lagi benda yang Zayn nak cakap..."
Mereka kembali memberikan perhatian padaku. Aku menarik nafas dalam kemudian memulakan percakapan.
"Kalau boleh... nikah dalam bulan ni, boleh? Hujung bulan ni..."
"Apa?"
Serentak umi dan abah menyoalku dengan suara yang tinggi.
🔅🔅🔅
"Tak cepat sangat ke, Zayn? Mana nak cari hantaran lagi, uruskan majlis sanding lagi? Kalau hujung bulan depan tu bolehlah," tutur umi perlahan seakan ingin memujukku
Hujung bulan depan? Lama tu...
"Airis macam mana? Setuju ke kalau hujung bulan ni?" Umi seakan cuba memancing Airis pula apabila aku tidak menunjukkan sebarang reaksi.
Aku yakin Airis pun setuju. Diakan gelojoh...
"Kalau nak nikah esok pun Airis boleh je. Hehehe," balas Airis sambil menayangkan sebaris giginya.
Kan aku dah kata. Gelojoh tahap orang utan dia ni...
Abah hanya menggelengkan kepalanya mendengar jawapan dari Airis tadi. Umi tampak sudah mengucap panjang dengan jawapan Airis.
YOU ARE READING
She's Mine[C]
Romanceبسم الله الرحمن الرهيم... Karya sulung @MissRose___ 🔅🔅🔅🔅🔅🔅 "Kau ni mental ke hah? Ada wayar yang putus eh kat otak kau?" - Zayn Khayrie "Aah, sebab tu lah awak kena bagitau nama awak dekat saya supaya wayar yang putus tu bersambung bali...