"Mana surprise! Eii tak sabarlah!" Airis menepuk tangannya persis kanak-kanak yang sedang keriangan. Aku melebarkan senyuman melihat keterujaannya. Pandanganku masih lagi tertumpu ke arah pemanduan.
Sesekali aku melayan setiap celoteh Airis. Ada saja yang ingin dikatakan. Rasanya kalau sehari tak bercakap boleh koma kut. Ni mesti suka makan buntut ayam, kan?
"Kalau sayang tak diam, tak nak bagitahu apa kejutannya. Haa baik diam," ugut aku. Sengaja ingin melihat reaksinya. Mendengarkan ugutan aku tadi, terus dia mengunci mulutnya.
Aku melihatnya dari ekor mata. Dia sedang berpeluk tubuh dengan mulutnya yang tertutup rapat. Lawak pula aku tengok dia macam tu. Ada je ragam pelik dia tu.
Aku memberhentikan kereta berdekatan sebuah tasik. Badan aku pusing menghadapnya. Dia yang melihat perbuatan aku tadi turut sama melakukannya. Membuat kami sekarang bertentangan antara satu sama lain.
Tangan aku naik mengelus pipinya yang mulus. Bibirnya mengukir senyum. Suka dengan tindakan aku. Mata kami bertembung. Iris matanya yang berwarna coklat terang itu bersinar apabila diterangi cahaya matahari.
Pipinya yang putih mulus tampak sedikit kemerahan. Wajahnya sungguh manis dihiasi dengan sebaris senyuman indah di bibirnya. Aku bagaikan hanyut dalam pandangannya.
Tiba-tiba dia memicit hidung aku dengan kuat. Aku tersentak.
"Kenapa sayang picit hidung hubby?" soalku. Dia tersengih sebelum membalas.
"Nak tahu tak? Hubby bila pandang sayang macam tadi, terus jadi orang lain. Romantik sangat sampaikan tak ingat dunia. Cuba hubby tengok dekat luar tingkap." Aku memalingkan wajah seperti yang disuruh.
Ketika itu, mataku tertancap akan dua orang gadis yang sedang tersengih-sengih melihat kami. Wajahku mula membahang. Dia orang nampak ke? Aduh, Zayn! Nak romantik pun tengoklah sekeliling. Haih...
Aku menggosok belakang tengkuk sambil tersenyum malu. Airis di sebelah sedang seronok mentertawakan aku. Sukanya
dia..."Hubby ni comellah. Malu-malu macam tu. Teringat masa kita main boling dulu. Muka hubby merah masa tengah tenung sayang. Comel sangat."
"Ya ke? Bukan hubby hensem ke?"
"Mestilah, suami sayang ni hensem. Lebih sikit je dari monyet sebelah rumah umi tu."
Aku mengecilkan mata memandangnya. Dia menayangkan sebaris giginya seraya memicit kedua belah pipiku. Terus hilang rasa nak marah.
"Jom," ajakku. Matanya membulat kemudian dia melihat ke luar tingkap.
"Pergi mana? Kata ada surprise tadi? Tipu eh?"
"Ala, kejap lagilah. Sekarang ni kita dating dulu, nak?" ujar aku sambil tersenyum meleret.
"Boleh, tapi nak dukung. Please..."
"Ee, kenapa manja sangat ni?" Dia tidak mengendahkan soalan aku tadi sebaliknya menghayunkan tangannya beberapa kali minta didukung.
"Tak malu ke nanti orang tengok?" Dia menggeleng seraya terus menggerakkan tangannya.
"Kata nak dating ?" soalnya pula dengan suara yang meleret.
Aku memusingkan badan melihat sekeliling, memastikan tiada sesiapa yang lalu lalang. Kemudian dengan pantas, aku mendukungnya. Airis terjerit kecil seraya tersenyum gembira apabila permintaannya ditunaikan. Lalu tanpa sebarang kata dia mencium kedua pipiku.
Aku dapat rasa panas di bahagian mukaku. Rasanya mesti sekarang ni muka aku tengah merah. Lagilah dia suka lepas tengok reaksi aku. Nasib sayang.
Aku menurunkan Airis di atas sebuah bangku yang terletak berhadapan dengan tasik. Pemandangan dari sini sungguh indah. Udara pun sejuk je. Aku turut melabuhkan duduk di sampingnya.
YOU ARE READING
She's Mine[C]
Romansaبسم الله الرحمن الرهيم... Karya sulung @MissRose___ 🔅🔅🔅🔅🔅🔅 "Kau ni mental ke hah? Ada wayar yang putus eh kat otak kau?" - Zayn Khayrie "Aah, sebab tu lah awak kena bagitau nama awak dekat saya supaya wayar yang putus tu bersambung bali...