Chap 34

1.8K 131 60
                                    

Dada aku berombak laju. Dah macam orang yang baru lepas lumba lari pula. Peluh yang sedari tadi mengalir bagaikan ada pili air atas kepala, aku kesat.

Tangan aku jangan ceritalah. Menggeletar dah macam orang ada parkinson. Kritikal gila ni. Aku mendapatkan Hadi yang sedang asyik bergayut dengan isteri dia.

Sempat lagi kau eh? Bukan nak tenangkan aku ke apa. Macam ni ke kawan?

"Hadi! Sinilah," panggil aku sedikit perlahan. Dia menjeling aku sekilas sebelum kembali menyambung perbuatannya sebentar tadi. Kurang asam jawa punya member! Kau tunggu...

Aku menahan tangan kiri yang menggeletar agak teruk. Bagaikan ada sambungan bluetooth, tangan kanan pula menggeletar. Ah, sudah! Umi, tolong Zayn!

"Hoi, yang kau terketar-ketar teruk ni apa hal. Dah macam Sudin dalam cerita Seniman Bujang Lapok dah." Terkekek-kekek dia ketawakan aku. Memang kurang asam jawa betul dia ni.

"Aku takutlah gila! Kau ni bukan nak tolong ke apa. Lagi gelakkan aku pula."

"Orang lain pun takut juga, tak ada sampai macam kau ni. Kata lelaki, gentle la sikit," ejek dia.

Jelingan maut aku hadiahkan membuatkan mulutnya terkunci. Kemudian sengihan pula dipamerkan.

"Dah, sini aku tolong kau." Cepat-cepat aku menggeleng tatkala teringat masa hari nikah aku yang tak jadi dulu. Baik tak payah! Takut pula kalau tiba-tiba berulang kejadian yang sama. Nauzubillah...

"Aik! Kenapa pula? Aku nak tolong kau je." Hadi kehairanan. Aku hanya membisukan diri sambil berpeluk tubuh. Cuba mengawal sedikit ketakutan.

"Dah ke? Jomlah kita masuk. Dari tadi asyik tercegat je depan masjid ni." Hadi sudah terlebih dahulu berlalu meninggalkan aku. Aku membuntuti langkahnya dari belakang.

Sampai saja di hadapan pintu masjid, telinga aku menangkap suara panggilan dari seseorang. Serentak aku dan Hadi menoleh.

Riak wajah aku berubah. Hadi jangan cakaplah, bengis gila muka dia sekarang. Ainul mendekati kami. Pantas, Hadi mendepani aku. Menghalang Ainul untuk melakukan sesuatu.

Dalam hati, aku sedikit terharu. So sweet of you, Hadi. Ini yang buat aku makin sayang ini. Sebagai kawanlah. Tak kuasa aku nak mengunyit dengan dia.

"Kau buat apa dekat sini? Nak buat hal? Tak payahlah. Kau tak kesian ke dekat Zayn ini. Dah berapa kali dia tak jadi kahwin dengan Airis. Aku tahulah muka dia ini tak seberapa..."

"Hoi, aku dengar tau," cantas aku. Sesedap maggi cukup rasa dia je nak kutuk aku.

"Nak dibandingkan dengan aku. Kau ini tak dengar habis lagi dah buat spekulasi."

Baru je aku nak balas, Ainul berdehem mematikan niat aku. Lupa pula dia ada dekat sini. Tulah, sibuk sangat gaduh siapa lagi hensem.

"Hadi, I've nothing to say to you. Boleh bagi saya ruang nak cakap dengan Zayn. Hanya kami."

Hadi menoleh ke arah aku. Aku membalas pandangannya dengan anggukan. Dia tersenyum hambar sebelum berlalu pergi. Kemudian aku melangkah menuju ke pondok berdekatan.

Nasib baik aku datang awal sikit. Aku melabuhkan duduk di atas pondok tersebut. Ainul turut melakukan hal yang sama namun agak jauh dari kedudukan aku.

Matanya kelihatan meliar memandang sekeliling, langsung tidak bertembung dengan mata aku. Nampak dia agak kekok, aku sempat bersiul memecah kesunyian.

"Saya minta maaf," ucapnya sebaris. Aku menatapnya serius. Hampir tak percaya dengan apa yang baru saja zahir dari mulutnya. Biar betul?

"Saya minta maaf atas segala kesalahan yang saya buat selama ini. Saya tahu semua yang dah jadi pada awak dengan Kak Airis, semuanya atas sifat dengki saya. Saya betul-betul menyesal."

She's Mine[C]Where stories live. Discover now