Bab 14

1.7K 139 8
                                    

2012

Tak ada angin tak ada ribut, Sam datang berjumpa dengan aku di bilik tengahari itu.

"Jom steamboat."

Aku yang masa tu tengah palat lepas tengok Anggerik nak study dengan Leno tadi semakin panas. Bukan panas apa, aku pelik pulak dia ni tiba-tiba ajak aku makan sekali.

"Kau demam?"

"Taklah."

"Hasbi ditched kau last minute?"

"Bukanlah sial!"

"Tengok tu. Ajak aku makan tapi lepas tu maki aku."

"Kau usah banyak bilang boleh tak? Pergilah siap. Aku lapar nak mati dah ni."

"Masuklah dulu pergi makan roti ke apa. Ada aku beli roti 80 sen tadi. Cukup kut kasi temuluk kau tu berisi sikit."

Samson akur. Bila dia berdua dengan aku, dia okey je. Not okay, okay but okaylah.

"Nenek nak tengok gambar kita berdua makan." I knew it he's not being sincere ajak aku makan.

"Oh so kiranya kalau bukan sebab Nenek, kau tak naklah makan dengan aku? Oh lupa. Aku ni kan banyak memalukan kau."

"Kau tak usah banyak gerek boleh tak? Siap jelah cepat!"

Aku pun tukar baju aku kepada baju outing (baju korporat berwarna biru tertulis SEBESTES) dan seluar slack hitam.

"Kata tak gay tapi asal pandang aku macam nak telan."

Dia yang aku nampak dari tadi asyik merenung body solid aku ini terus tersentak. Dahlah tu dia siap marah lagi tu. Aku pun pelik dengan dia ni.

"Kita nak pergi naik apa?" Aku bertanya lagi.

"Driver Daddy ambikkan. Jangan bagitau Nenek tau kita naik dengan driver Papa."

Nenek is mak kepada Mommy which is also retired actress, Salwa Mahadi. Kau bukan rakyat Malaysia kalau kau tak kenal siapa Salwa Mahadi despite she's a Singaporean. Tapi dialah yang mewarnai era perfileman Melayu dahulu.

Fast forward cerita, kami pun sampailah di restoran hot pot yang jauh sedikit daripada kawasan SEBESTES dengan dipandu oleh driver Daddy bernama Abang Muluk. Nasib baik Abang Muluk tu tak tanya lebih-lebih masa hantar kami tu.

"Korang tak balik rumah Daddy korang ke?"

Soalan Abang Muluk itu is the only time aku dan Samson akan ada mutual agreement on it. Aku dan Samson di seat belakang saling berpandangan mendengar soalan itu.

Daddy tinggalkan Mommy masa kami masuk sekolah menengah di Malaysia. Sedihnya, Daddy tinggalkan Mommy dengan dia punya secretary yang baru umur 21 masa tu and sekarang baru 24 tahun like imagine that's the age of our stepmom?!

Samson menjawab. "Tak kut lagi, Abang Muluk. Daddy mesti busy dengan anak-anak baru dia." And they have two babies together so far and counting I guess.

Sampai di restoran dan kami pun sudah dapat meja, kami masih tak berbicara tapi tangan sudah mula memasak daging di hot pot yang tersedia. Macam biasa, memang kami berdua susah nak bercakap.

"Syah..." Oh, dia boleh bercakap. "Kau nak balik rumah Daddy ke?"

"Kenapa kau tanya aku? Kau tu tak nak balik sana ke?"

"Aku ikut kaulah. Kalau aku balik seorang macam peliklah pulak. Baik aku balik rumah Hasbi."

"Kau ni setiap kali PB kau balik rumah Hasbi tu, mak ayah dia tak kata apa-apa ke?"

"Kau tu balik rumah Tony okey je. Aku dengan parents Hasbi tu memang dah rapat so takde apa hallah."

Judging from kepoyoan seorang Hasbi, aku kira family dia pun sama poyo je. So poyo people deserves to be with each other. That totally suits Samson and Hasbi's friendship.

"Aku terfikir jugak nak balik rumah Daddy. I mean, he's the one who funding our tuition fee here so rasanya tak salah..."

"Syah, berapa kali aku nak cakap? If you want to do something that you think might make you better as a person, go ahead and jangan libatkan aku."

"Dude, kau abang aku. Shouldn't if we want to do things which is familial, we must stick with each other?"

"Kau fikir Mommy akan suka ke idea kau tu? Kau tak cukup lagi ke nak buat semua orang benci kau, kau nak buat Mommy pun bencikan kau jugak ke?!"

"Kenapa semua orang benci aku?! Bukan sebab kau jugak!?"

Samson terdiam. Daging yang dia letakkan di atas grill sudah hampir hangus. Aku ambil dan letakkan di pinggannya.

"It wasn't me who outed what was happened."

"You told your bestfriend. With your version of story."

Samson mengulum makian kepada aku. We are twins of course aku tahu apa yang dia fikirkan.

"Bukan sebab tu je kan?"

"Yeah and you weren't being helpful about it pun so stop rasa you are any saint, Samson."

"Whatever! You're the outcast at the end of the day."

"Sam..." Aku meletakkan sudu garfu aku dan aku pandang muka dia tepat. "Why can't we just be friends?"

Dia tidak menjawab tapi dia balas pandanganku itu. After all, kami adik-beradik.

"Aku okey kalau kau malu nak mengaku as part of your siblings but kau tak boleh ke just..."

"Kau boleh tak just makan and then kita tangkap gambar lepas tu balik so aku tak payah nak dengar kau membebel?!"

Aku diam semula. If that's he wanted, aku terpaksa okey for it walaupun aku tak nak pun.

Seusai makan, kami tangkap gambar, send pada Nenek dan terus pulang ke SEBESTES. Memandangkan gambar itu ditangkap menggunakan handphone Samson, aku sempat memintanya untuk menghantar satu salinan kepada aku.

Selain daripada gambar keluarga, aku tak pernah ada gambar bersama Samson berdua. Sangat unlikely for kembar untuk tiada gambar bersama kan?

"I think that's nice of him untuk masih nak ikut kau makan sekali. You know he could have just turned down your Nenek's request?"

"Tau tu, Tony. Cumanya entahlah. Aku bukan tak nak berbaik dengan dia tapi..." Balik ke bilik tu, memang aku terus meluahkan apa yang aku rasa pada Tony.

"Jangan sugar coat ayat kau, Syah. Kalau betul kau sayang dia lagi sebagai abang, kenapa ada tapi kat belakang ayat kau? Kau berdendam lagi dengan dia ke?"

Sebenarnya aku ada sebab aku yang tersendiri. Hatta pada Tony pun aku masih tak percayakan dia untuk menyimpan perkara sebesar itu. Bukan soal tak percayakan Tony tapi aku tak percayakan diri aku sendiri.

"Syah..." Dia memanggilku lagi. "Muka kau pucat."

"Oh ya ke?"

"Whatever you are feeling, Syah, aku sudi je dengar. Be it your darkest secret, aku sudi je dengar. Bukan busybody. Sebab aku sayang kau."

Tunggu kejap ya, Tony. Kau akan tahu juga nanti...
-------------

Personally this chapter sucks sebab seharian I was not feeling well. So yeah silalah drop your comments down there and jangan lupa vote.

Also, anda ada adik-beradik toxic seperti Samson? Mungkin nak share pengalaman ke? Hehe.

Stay tuned!

Lelaki Harum Sundal MalamWhere stories live. Discover now