2021
Selesai packing baju, aku duduk di atas sofa sambil menunggu ketibaan Mandy. Aku gunakan kesempatan itu untuk bermain dengan handphone melihat perkembangan dunia. Banyak juga perkara yang berlaku recently baik di dalam negara mahupun luar Malaysia.
Aku cuba beritahu Mandy yang dia tak perlu rushing pun memandangkan flight aku lambat lagi. Nak check-in pun, aku naik Air Asia so online pun boleh. Dah biasa sangat naik flight, aku dah tak amused with the idea of naik flight or simply go to the airport.
Aku pun sambung berbaring dan scroll Tiktok dan Instagram. Dua tempat nak tengok manusia elok rupa.
Ting tong!
Loceng rumah aku berbunyi. Eh? Takkanlah cepat sangat Mandy ni sampai. Aku harap dia bawak makanan sebab aku malas nak drive-thru before sampai airport. Makanan kat airport pulak mahal nak mampos.
Aku pun dengan malasnya pergi ke pintu dan apabila aku membukanya, darahku naik ke muka. Aku hempas kembali pintu itu dan bersandar padanya. Aku tak sedia lagi. Dia ni kenapa?!
"Syah, kau nak lari mana lagi, Syah? Aku kat sini and I ain't going anywhere until you open the door."
"I won't open it."
"Syah, please..."
Aku buka pintu itu juga akhirnya dan melihatnya lagi, ada dua rasa di wajah aku. Wajah aku memanas dengan marah tapi mataku ingin mengalirkan air mata dek rindunya aku pada dia.
"Syah, please..." Dia merayu lagi.
Dengan berat hatinya dan tak ingin menarik perhatian jiran sekeliling, aku memberinya masuk ke dalam studio apartment aku itu. Dia duduk di atas sofa aku manakala aku masih berdiri. Aku bercekak pinggang memandangnya dan dia memandang tepat ke muka aku. Muka yang aku tak pasti sama ada dia masih sayang atau tidak.
"Kau nak apa?"
"For all I mean, aku minta maaf. I know it is too late for everything..."
"So kau tahu? Kau tahu yang kau dah lambat yet kau still datang tunjuk muka kau depan aku?! Untuk apa? Kau tak puas lagi ke sama dengan Hasbi nak jatuhkan aku, Tony? Kau dulunya orang yang paling aku percaya, paling aku sayang but then apa kau buat kat aku?"
"Syah, I was just a kid. I was scared at that time."
"Habis aku bukan budak jugak ke, sial?!"
Tak ini bukan aku. Aku takkan mencarut pada Tony no matter how shitty of a human being I am. Aku nampak dia mengetap bibir menahan tangis. Terus aku ambil tempat duduk di sebelahnya. Aku gosok belakangnya.
"Sorry, that came out unintended."
"You must really hate me now to the point you curse at me."
"Tony, aku mungkin marahkan kau tapi aku tak mungkin bencikan kau."
Dia bangun semula dan berjalan sekitar studio aku itu dan kemudian memandang ke arah aku semula. "This place is great."
"For a prostitute."
Dia memandang aku helplessly. Pandangan penyesalan, I would say. Pandangan yang mempunyai satu ayat yang berbunyi 'kalaulah'.
"Kau duduk seorang?"
"Ha'ah."
Dia mengangguk lagi. "Aku harap kau dah tenang so here I am, again doing this. Aku minta maaf sangat-sangat pada kau, Syahid. I really do."
Aku tunduk seketika sebelum aku kembali memandang wajahnya. Wajahnya sangat polos, penuh dengan rasa kebersalahan dan memang adalah sangat tidak wajar untuk aku mengadilinya untuk kesilapan yang dia lakukan indirectly.
All this while, I was driven by rage. I was driven by nafsu marah. Aku rasa aku tak pernah fikir what it feels like to be in his shoe. Yang salah pun kalau nak diikutkan bukan dia.
"There was never a single night, Syahid, that I slept, I wasn't thinking about you. Of course kalau orang tak salahkan aku pun, I voluntarily akan take all the blame." Dia mulai sebak. Aku masih tak mengalirkan air mata setitis pun.
"Tony..." Aku membawanya duduk di atas kerusi. "Dahlah tu."
Kemudian dia terpandang bagasi besar aku itu sebelum laju dia berpaling ke arah aku balik.
"Kau nak lari ke?"
"Taklah. Aku balik Singapore kejap. Basically, memang aku nak lari daripada kau pun. Kau ingat aku boleh tenang lepas tengok kau semalam."
Dia ketawa kecil. Ketawa yang keikhlasannya aku ragui.
"Kenapa kau ketawa?" Aku bertanya.
"Aku macam tak percaya yang aku jumpa kau balik lepas bertahun. Macam surreal sangat semua ni, Syah."
"Lama ke kau cari aku?"
"Lamalah jugak. Aku dah penat, Syah. Aku penat kejar kau sebelum aku dapat kau dulu dan sekarang aku penat kejar kau yang aku lepaskan. Aku penat hidup dalam rasa serba-salah."
Aku mengangguk. Kalau aku rasa aku sudah cukup layak untuk disimpatikan, aku mungkin terlepas pandang akan sengsara yang dihadapi oleh Tony.
"Sorry sebab aku selfish and tak fikir tentang keadaan kau jugak time tu."
Dia bangun dan pergi ke bahagian dapur dan duduk di atas island dapur. Dah selesa lagaknya.
"Aku faham. Aku pun benci kau jugak time tu. Like, apa yang jadi memang destined untuk buatkan kita berdua terpisah. And it succeed."
Kami berdua diam seketika. Aku tahu apa yang dia ingin katakan dan dia juga tahu yang aku tahu. Tapi saja aku biarkan dia yang penuhkan kotak kosong itu.
"Would it be... much if..." Tergagap-gagap dia hendak bertanya.
"For whatever it is, no."
"Oh..." Kemudian dia berdiri semula dan awkwardly pergi ke pintu semula. "That's painful. Really."
"Sorry."
Kemudian dia membawa langkah ke muka pintu dan sekali lagi memandang ke arah aku. "I was about to ask you for your phone number but... guess we prefer this way."
"Yes. And you know what, Tony? I don't know how this going to sound but can you please jangan jumpa aku lagi."
Dia mengangguk dan kali ini memang aku nampak dia sudah mengalirkan air mata. Tapi sempat juga dia memberikan satu senyuman kepada aku.
"Tony, bukan aku tak nak tapi ada baiknya if we stay this way. No better nor worse. Aku tak nak rosakkan benda yang dah sedia rosak. Aku buat sebab aku sayang apa yang pernah ada antara kita."
Dia memberi satu senyuman lagi kepada aku sebelum keluar dari studio apartment aku meninggalkan aku seorang diri di rumah.
Aku terduduk di atas beanie chair aku dan air mata aku pula yang mengalir. Air liur aku juga terasa pahit dan satu badan aku terasa panas.
Pintu studio aku yang tak berkunci itu diketuk sebelum dibuka. Masuk ke dalam ialah Mandy. Aku menghela nafas lega. Aku memberikan senyuman kepadanya.
"Kau kenapa ni, nyah?"
"Takde apalah, Mandy. Dah jom gerak."
"Aku nampak mamat helok semalam tu kat lobi tadi. Baik kau cerita kat aku."
Aku menangis semahu-mahunya seraya aku terus memeluk Mandy. Lutut aku lembik. Rapuh serapuh hati perasaan aku sekarang...
----------------Honestly, if you were to be Tony or Syahid, pick one, what would you react in this situation? And as for me, I shed tears a bit due to its realism in this chapter. Macam riak pulak kan but yeah, I think this is how I would do if I were in their shoes.
Share your thoughts!
50 votes and stay tuned!
YOU ARE READING
Lelaki Harum Sundal Malam
Teen FictionSetiapkali nama pelacur disebut, pasti kita akan menuduh ianya pekerjaan seorang wanita? Tapi ini adalah kisah seorang pelacur lelaki. Dan aku adalah pelacur itu. Dan ini adalah kisah aku sendiri...