دخلت ملك الشقة اولًا وخلفها خالد والذي تحرك في اتجاه غرفتها ليضع حقيبتها بها.. تقدمت ملك في اتجاه غرفة الجلوس وقد شعرت بهبوط ازداد بمرور الدقائق... خالد لم يتحدث... خالد بارد جامد... خالد صامت للغايه...
جلست فوق الاريكة تتنفس ببطء تحاول تهدئه عقلها والذي لم يتوقف للحظة واحدة عن العمل... بماذا اخبره أدهم ليبقي صامتًا هكذا ؟!
خرج خالد من الغرفة اخيرًا ليجلس في نهاية الاريكة بجانبها.. خالد وملك والصمت ثالثهما... بدأت ملك حديثها اولًا وقد شعرت حقًا انها لن تستطيع تحمل الصمت اكثر من ذلك...
ملك بتعب : خالد انا اسفه اني سافرت من غير ما اقولك..
خالد ببرود : هو انتي امتي كنتي هتقوليلي انك حامل ؟!
تجمددت ملك في مكانها.. بينما اتسعت عينيها بصدمة... اما انفاسها فقد شعرت حقًا انها علقت برأتيها..
ملك بصوت متحشرح : ايه ؟!
خالد ببرود : بقولك كنتي هتقوليلي امتي انك حامل يا ملك ؟!
ملك بصوت غريب : عرفت منين ؟! أدهم قالك ؟!
ضحك خالد بسخرية قائلًا
خالد : هو أدهم كمان عارف ؟! ولا استني انتي علشان كدة سافرتي لأدهم ؟! كنتي عايزة تعرفيه هو الاول ولا كنتي بتخططي لأيه بالظبط يا ملك ؟!
صمتت ملك ولم تجب... تشعر وكأن الغرفة تستطبق عليها...
ملك بأنفاس متسارعه : خالد هوو... هو... اناااااا....
خالد مقاطعًا : لأ استني انا اقولك... انتي عرفتي انك حامل.. روحتي جايه علي هنا واخدة شنطة هدومك وسافرتيله بدون ما تعرفيني وانا الحمار اللي فاكر انك كالعادة هتباتي في شغلك زي كل مرة بتعملي فيها... ما الهانم من اول ليله عرفتني ان شغلها رقم واحد وأدهم رقم اتنين وبعدين العالم كله رقم تلاته واربعه وخامسة وفي الاخر خالص يجي دور خالد..
صمت خالد منتظر اياها ان تتحدث.. ان تجيبه... ان تدافع عن نفسها ولكن لم تفعل شيئًا... ظلت تنظر له بعينين حمراوين... و وجه شاحب كالموتي..
خالد بصوت ميت : كنتي هتنزليه صح ؟!
لم تجب ملك وانما شحب وجهها اكثر بينما اتسعت عينيها برعب.. اغمض خالد عينيه بألم يتنفس بحدة قبل ان يفتح عينيه لها.. تقابلت عينيها البنيه بعينيه الرماديه ذات الخطوط السوداء..
خالد بجمود : ليه ؟! شغلك أهم يا ملك مش كدة ؟! ميهمكيش اي حاجة في الدنيا دي غير شغلك والكل ملهومش لازمة عندك ؟! حتي ابنك ملوش لازمه عندك ؟!
وكالعادة لم تجب ليثور الاخير عليها ممسكًا اياها من ذراعها بعنف ساحبًا اياها خلفه لتبدأ ملك بالبكاء تحاول تحرير ذراعها من بين يديه ولكنها وجدت نفسها عاجزة عن فعل اي شئ غير البكاء..
أنت تقرأ
الفارس الأسود "سلسلة الآفعى السوداء" (مكتملة)
Aksiالجزء الثانى من "الآفعى السوداء" الظلام حالك.. الطقس بارد.. والمياة كأنها من ثلج.. اختار ذلك الوقت تحديدًا حيث الجميع غارق فى ثبات عميق مقررًا النزول للماء فى فصل الشتاء حيث القمر هو الضوء الوحيد الذى ينير الارجاء... اغمض عينيه وترك الماء يحمل جسده...