"Huargh!"nguapnya dengan letih sambil menggeliat mengangkat tangan ke atas. Penatnya lah hari-hari bangun awal semata nak hadirkan diri ke kelas. Bangun awal pun pensyarah masih jugak datang lewat. Sama aje datang ke tidak kelas mula lambat.
Dia tertanya-tanya kenapa la dia hadirkan dirinya ke akademi sedangkan dia boleh buat sesuatu lebih besar dari duduk dalam kelas dan dengar celoteh pensyarah mengenai sejarah dan algebra.
Brit!
Brit!
Tidak semena telefon dalam poket blazer berdering. Hector dengan malas mengocek keluar telefon dari poket dan pandang ke skrin telefon serta merta. 'Isaac', nama pemanggil dibacanya dengan kening berkerut. Ugh!Apa lagi la putera mahkota yang seorang ni mahukan!
Jarinya disentuh pada skrin sebelum telefon itu di tekap ke telinganya. "Asal?"
"Kau dah keluar dari bilik ke Hector?"tanya Isaac.
"Baru keluar je ni...huaghh!"jawab Hector sambil menguap sampaikan air mata ikut keluar dari tepi matanya.
"Kalau macam tu save kan tempat untuk aku dengan Ken sarapan nanti dekat kafe." beritahu Isaac.
"Roger."balas Hector dengan malas sambil kerling ke depan laluannya. Sekali tu dia ternampak beberapa orang pelajar dengan gaya yang mencurigakan jalan bersama-sama masuk ke satu lorong yang menghala ke belakang bangunan tidak jauh dari tempat dia berada.
Huh?Dah kenapa tu?
Sambil berkerut kening, Hector kecilkan mata untuk dapatkan visual yang lebih jelas.
"Isaac..."panggil Hector sambil tu.
"Hah...kenapa?"
"Jangan hang up dulu."minta Hector yang kemudiannya jalan mengekori langkah pelajar itu dari belakang dengan senyap-senyap.
Macam kenal aje mereka tu...
"Ada apa?"tanya Isaac lagi.
"Tunggu je...dan dengar."minta Hector lagi tanpa alihkan perhatiannya dari fokus ke mereka. Tidak lama dia berjalan, akhirnya Hector berhenti di tepi dinding satu selekoh yang membawa ke lorong belakang bangunan. Dengan berhati-hati Hector intai sedikit dari tepi dinding tu lalu melihat seorang gadis sedang berdiri di depan satu barisan pelajar junior. Gadis itu mencekak pinggang dan membuat muka marah dengan kening mencerun tak puas hati. Tanpa berlengah, Hector talakan telefon dimana Isaac masih dalam panggilan ke suara tersebut .
"Lembab!Takkan kerja macam tu pun tak boleh buat?Aku dah naikkan rating kau orang. Kau orang nak sangat ke balik rating bawah kau orang tu?Duduk kelas lapuk, makan benda murah macam sampah tu?Nak sangat?"marah dia pada mereka yang ada di depannya.
"Bukan kami tak nak buat, tapi Aaliyah...dia ada ramai sangat penjaganya.."
"Betul tu. Hari tu Natasha dan Zack cuba susahkan Aaliyah sebaliknya Isaac dan geng dia ada sekali untuk halang mereka. Tak cukup dengan tu sekarang Natasha dah turun rating dengan tiba-tiba. Kami takut kalau kami akan senasib seperti mereka nanti."
"Guna la otak. Tuhan bagi kau orang otak untuk digunakan. Kalau semuanya aku yang kena fikirkan baik tak payah suruh kau orang!"marahnya sambil pukul kepala tu dengan fail dekat tangannya.
"Senior...kalau saya buat betul ke senior akan naikkan saya kepada rating 6?Saya tak tahan dengan semua kemudahan yang tak lengkap dalam dorm dan cafeteria saya tu..."
"Sebab itu aku suruh kau buat kerja tu betul-betul.Susahkan Aaliyah sampai rating dia jatuh. Kau orang sebarkan je apa yang patut. Beritahu dia jual body nak dapatkan duit ke, dia ada sugar daddy ke jual kertas soalan ke...sebarkan je!"
"Tak apa ke kalau macam tu?Buktinya macam mana?"
"Reka la...sekarang teknologi kan dah maju. Kau edit je la apa video ke gambar ke apa kemudian sebarkannya. Susah apa."keluh dia dengan letih. Pening betul kepala dia la hadap orang slow macam budak bawahan seperti mereka ni!
"Saya tak boleh turun rating lebih bawah dari ni...senior. Kalau saya tertangkap adakah nasib saya akan berakhir seperti Natasha jugak nanti?"
"Hei!Boleh tak jangan nak banyak bunyi. Buat kerja tu dulu la!Apa masalahnya. Kalau kau turun rating bawah dari ni bukan salah aku sebab kau orang tak berusaha. Jadi sebelum aku yang susahkan hidup kau, better kau susahkan hidup perempuan tu!"
"Baik!"sahut mereka dengan patuh.
"Ingat ya. aku nak pastikan aku dengar berita baik lepas ni. Kalau kau orang gagal, deal kita akan di batalkan. Aku takkan naikkan rating kau orang dan kau orang jangan cuba-cuba ungkit nama aku. Kalau hal tu berlaku, bukan dengan aku je yang dapat masalah, tapi dengan kau orang semua akan kena sekali!" ugut dia sambil tunding jari di depan muka setiap seorang di situ.
Setelah puas mendengar apa yang dia patut dengar, Hector berpaling dari situ dan pergi menjauh tanpa dikesan oleh mereka. Dia bawa telefonnya ke telinga lalu bertanya. "Kau dengar semua tu tadi?"
Isaac dalam panggilan hanya berjeda pendek.
"Sh*t!Macam mana semua ni boleh berlaku?"soal Hector lagi. "Apa kita nak buat sekarang ni?"tanya dia dengan risau. Nampaknya dalang di sebalik peperangan ini sudahpun ketahuan.
"Kita tunggu dan tengok. Sementara tu Aaliyah perlu kita awasi dan beri langkah jaga berjaga."beritahu Isaac setelah dia diam buat sementara waktu.
"Perlu ke kita beritahu Aaliyah mengenai hal ni?"
"Kemudian. Kita tengok keadaan macam mana dulu."
"Okay."angguk Hector yang sudahpun menjauh dari tempat tadi. Masih tak percaya dengan apa yang di lihat, Hector palingkan kepala semula ke arah lorong tadi lalu mengetap gigi menahan sabar!Ramai-ramai orang kenapa ,perempuan tu jugak?
YOU ARE READING
23. The Hierarchy
Teen FictionHierachy. Suatu konsep untuk kelaskan atau kategorikan seseorang berdasarkan darjat dan pangkat. Itu la yang digunakan dalam Akademi Galatik Vista kepada para pelajarnya. Kalau sesiapa nak dapat hidup senang dan kemudahan mewah dalam akademi ni, pe...