Kapitel 2 - Liseberg

2.7K 69 18
                                    

Kapitel 2 - Liseberg

”Okej, håll koll på varandra och så möts vi vid bussen klockan tio över elva! Glöm inte det!” Jonas klappade exalterat händerna innan han med båda händerna viftade iväg de tjugoåtta eleverna som uttråkat väntade på att han skulle sluta prata. Jubel och tjut bröt ut sig bland eleverna innan alla försvann åt olika håll i folkmassan. Jag krokade min arm i Ebbas och drog henne exalterat med mig längre in på Liseberg. Skrik, skratt och höga röster blandades runt nöjesfältet, gallskrik från atmosfear eller muntert prat från föräldrar som väntade vid kiosken. ”Ah tjejer lugna er” skrattade Oskar och sträckte ut sin hand mot Ebba innan han flätade samman deras händer. ”Näpp! Inget sånt kärleksskit idag!” utbrast jag och drog skrattandes Ebba åt sidan. Hon gav mig en besviken blick och armbågade mig löst i sidan. ”Du är elak” Jag ignorerade hennes ord och drog med henne längre bort från killarna.

”Uh? Bella?” mumlade Ebba svagt och petade mig försiktigt i sidan. ”Ja?” Jag rynkade pannan förvirrat när jag såg hennes stora flin över ansiktet. ”Felix från the fooo är där borta ..” hon viftade med handen mot några meter bort och gnuggade retsamt handen över mitt hår. Jag letade med blicken efter hans bekanta ansikte i folkmassan som stod bakom oss i kön. När mina ögon mötte hans sprack ett flin ut i hans ansikte och han lyfte handen för att vinka. ”Pinsamt, pinsamt” viskade jag tyst och vände generat bort blicken. Det här måste man ju bara kalla öde.

15.08, Ebba;

FELIX ÄR BAKOM DIG, SÄG HEJ ÅSNA.

Jag spände ögonen i henne från andra sidan träbänken och himlade med ögonen innan jag lyfte blicken. Han stod några meter från oss med en stor, rosa sockervadd i handen och en liten cirkel tonårstjejer hade bildats runt honom och de tre andra killarna. Foooers? Är det så de är kallade?

15.10, Ebba;

BELLA! DOM KOMMER HIT ÅT DU MÅSTE SÄGA HEJ ANNARS KOMMER JAG SLÅ DIG!

Hårt med en stol.

”Bella?” jag lyfte blicken från mobilen och log svagt mot det bekanta ansiktet som stirrade ner på mig. ”Felix, hey!” han sträckte frågande fram sockervadden mot mig med ett flin över läpparna. Jag norpade åt mig en liten bit och tryckte skrattandes in tussen i munnen, som försvann lika fort som den nuddat tungan. Han lyfte försiktigt mobilen ur handen på mig, fipplade med den en stund innan han räckte tillbaka den och sprang efter killarna.

Felix hotstuff Sandman

”Ooooooh” viskade Elias över min axel och knuffade mig löst. ”Sch”

Jag slängde mig tungt i sätet bredvid Elias och gäspade stort. Klockan var strax över elva och bussen var knäpptyst. Alla var för trötta för att säga ett enda ord, hälften sov nog säkert redan. Jag lutade sömnigt huvudet mot den svala fönsterrutan och gnuggade händerna över ansiktet. Det hade precis börjat bli mörkt och små bländade stjärnor lyste upp himmeln. ”Psst” Ebbas ansikte dök upp mellan det lilla utrymmet mellan sätena framför oss där hon och Oskar satt. ”Har du smsat Felix än?” hennes ögon var sömniga och blanka, men på något sätt såg hon ändå exalterad ut. Jag skakade på huvudet. ”Gör det nu, han har ju inte ditt nummer miffo” mumlade hon och vände sig tillbaka i sätet. Jag fiskade upp mobilen ur jeansshortsen och klickade upp den tomma chatten mellan oss.

23.29, Bella;

Heyy Felix, Vaken eller väckte jag dig?;)  - Bella

23.30, Felix;

Hey! Vaken och påväg hem till Omar.

23.30, Bella;

Jag är så extremt trött efter dagen så jag ska försöka sova en stund i bussen, too bad att sätena är obekväma och att Elias snarkar som en valross bredvid mig. Godnatt Felix:)

23.31, Felix;

Lycka till med att somna då lilla du;) Godnatt Bella.

Jag satte mig sömnigt upp i sängen och gnuggade händerna över ansiktet medans jag sneglade på digitalklockan på väckarklockan. 12.18. Helvete. Jag gled av sängen, drog på mig fotbollskläderna som hängde över stolen och samlade håret i en slarvig tofs mitt på huvudet. Med den svarta ryggsäcken över axeln och de helt nya fotbollsskorna i handen rusade jag ner för trappan med andan i halsen. ”Vem har tänt eld på din tampong?” Axel flinade roat från kökets öppning och tog en tugga av skinkmackan. ”Jag har fotbollsmatch om 20 minuter!” Muttrade jag stressat där jag satt på golvet och knöt på mig vansen. ”Smart drag sis” Jag himlade med ögonen innan jag granskade ryggsäcken med blicken och tryckte upp dörren med fotbollskorna i var hand. ”Vi ses!” Ner för verandan, fram till garaget och drog fram mammas gamla cykel innan jag ställde mig på pedalerna. Gruset knakade under cykelhjulet och tofsen svajade från sida till sida i vinden. Inte rätt dag att komma försent Bella. Väl framme vid konstgräsplanen parkerade jag slarvigt cykeln och sprintade in på plan där laget redan stod samlat. ”Där är du ju!” utbrast Elliot när han fick syn på mig och flinade snett. Jag kastade ifrån mig ryggsäcken och snörade på mig fotbollsskorna innan jag ställde upp i cirkeln bredvid resten av laget. ”Nu ska vi se om du klarar att spela med killarna” viskade Vincent. ”Varför skulle jag inte?!” fräste jag och himlade med ögonen. ”Bella!” morrade Henrik, vår tränare, och pekade varnande fingret mot oss. ”Sorry, sorry!”

13.42, Mamma;

Jag är hemma om tio minuter.

13.49, Bella;

Är hos Vincent, kommer hem sen.

13.40, Felix;

Hey Bells, hur är läget?

13.49, Bella;

 Ello Felleboyy, läget är bra. Hur är det med dig?

____

HALLOJ! 

De möts igen;)) Hoppas ni gillar det här kapitlet.

PUSS   - Elvira

-> Outfiten fast med svarta vans ;)

Mine - f.sWhere stories live. Discover now