الحلقة الثانية والعشرون

145 5 0
                                    

دخلوا العربية ... وشغل الكاسيت وطبعا ما اتكلمش ولا كلمة ... كان ساكت وهيا كانت حاسة بالبركان اللي جواه ... فكرت ازاي تخليه يتكلم مع انها عارفة كويس اللي هيحصل لو اتكلم وهو كدا بس برضو قررت ونفذت ...

جيني " وهيا عاملة نفسها مش بتكلمه " : ياه بجد راجل كله ذوق... وبجد جينتل مان كدا و ...

فادي " مقاطعا " : وشو ... ايش بيكي جيني ... اتجنيتي انتي او شي ...

جيني : جيني ... يبقا زي ما فكرت ... انت اللي فيك ايه ... من ساعة ما خرجنا من الريستوران وانت ما بتتكلمش ... سايق العربية وكأن مفيش حد معاك ... فيه ايه ...

فادي : وبتسالي ... بدك تفهميني انك مانك فاهمة شي ...

جيني : فادي اتكلم علي طول وكفايه لف ودوران ... انت غيران مش كدا ...

فادي : غيران ... لا هيدي كلمة قليلة عاللي عم احس بيه هلا ...

جيني : ليه دا كله ... هو كان حصل ايه بس ...

فادي :ما بتعرفي شو صار ... خلاص راح احكيلك ياللي صار من وقت دخلتي الريستوران لحديت ما خرجنا ... بدك اياني احكيكي كيف كنتي عم تتكلمي مع هالزلمة بالفرنساوي وتضحكوا ... وانتي بتعرفي منيح اني ما بعرف فرنساوي اوك ... تحبي اكمل والا بيكفي...

جيني : لا كمل ... ايه هتقولي اني رقصت معاه وانت ماكنتش عايز...

فادي : منيح انك عارفة هالشي ...

جيني : طب ما انا سالتك وانت ماردتش عليا ... كنت عايزاني اعمل ايه يعني اكسف الراجل ...

فادي : شو تكسفيه ... لا ما بيصير ... تقومي وترقصي معه واطق انا ... اموت انا ... هيك احسن ...

وهيا طايرة من الفرحة من غيرته اللي مش عارف يداريها ...

جيني : لا بس يعني دا راجل اجنبي ومش في دماغه الكلام دا ... وبعدين ما انت كمان قمت ورقصت مع مراته ... قلت حاجة ... ما اتكلمتش...

فادي " وهو خلاص هيطق بجد " : جيني اسكتي احسن ... لانك صايرة تزطي حكي ما اله طعمه هلا ...

جيني : بقي كدا ... خلاص هسكت بس اياك ... سامع اياك تفكر انك تكلمني والا تعملي الحركات بتاعتك... لاني بجد مش هسامحك خالص علي اللي انت عملته دا ...

ولفت وشها في الازاز وهيا طبعا عامله زعلانه وهيا من جواها طايرة من الفرحة ... لانها طبعا اتاكدت ان كلام مامتها مش مضبوط بس اللي كانت مش فهماه هو مين اللي وراء الكلام اللي وصل لباباها ومامتها ... وازاي هتقنعهم ان الكلام مش صح وان فادي مش زي ما هما مفكرين فيه ...

اما هو ومع انه مش طايق نفسه ولا طايق كل اللي حصل بس حس انه زودها شويه معاها وانه المفروض ماكانش كلمها بالشكل دا خصوصا بعد ما غنلها ...

ضميره : طول عمرك هيك ... تعمل الحلو وبعدها تنزعه ... ايش صاير فيك... ما تنكر ان وجودها فرق كتير وبركي تكون السبب وراء موافقته عالمشروع ...

لم تكن خياري صيرت قراري  (you weren't my choice but became my destination )حيث تعيش القصص. اكتشف الآن