20'

780 129 10
                                    

🌸maaflah ye klu ada typo.
🌸Enjoy!
🌸Jgn lupa vote tau.
---------------------------------
"Kamu ni kenapa degil? Dah besar patutnya tak perlu nak bagitau apa yg salah dengan betul." kata omma Soumin. Soumin yg berdiri didepan omma hanya senyap sahaja.

"Takpelah. Soumin bukan sengaja." balas Han lalu memegang bahu Soumin. Ommanya hanya menggeleng kepalanya. Sakit otaknya melayan perangai anaknya.

"Dahlah. Asalkan kamu dah balik sini dah cukup bagus. Omma kena balik ni. Nak ambik adik kamu dari kelas Muay Thai.Dengar cakap Han." kata Ommanya.

"Okay." balas Soumin sepatah kemudian memeluk Ommanya dan ommanya membalas.

Selepas berpelukan, ommanya pergi dari situ dan meninggalkan Han dan Soumin. Soumin memandang Han yg ada disebelahnya dan Han hanya membuat muka padanya.

"Sorry,Han."

"Nape kau tak cakap ngan aku pasal tu? Kau tahu kau takleh keluarkan? Aku kan boleh tolong jugak klu kau cakap." marah Han.

Soumin hanya menundukkan kepalanya daripada memandang mata Han. Han hanya mengeluh lalu menyeluk tangannya ke dalam poket.

"Renjun duduk rumah aku dulu. Biar aku jaga dia." kata Han tetibe.

Soumin mengangkat kepalanya lalu memandang Han dengan pandangan terkejut. Dia pergi ke arah Han kemudian menarik tangannya.

"Siyeslah?"

"Yelah. Takkan dia nak duduk bawah jambatan pulak. Kau yg bawak dia keluar tadi." kata Han sambil menarik tangannya.

"Thank you,Han! Sayang kau." jerit Soumin kat situ kemudian memeluk Han. Han menepuk bahu Soumin kerana dia hampir tercekik dalam pelukan Soumin.

"LEPASLAH!"

"Taknak!"

"Kau nak aku mati ke?" tanya Han.

Soumin melepaskan pelukannya lalu pergi ke arah katilnya dan baring. "Thank you,Han. Aku janji aku tak keluar lagi. Aku nak tidur je."

"Buang janji kau tu dalam longkang. Takde guna pun. Janji tak habis2." balas Han.

Soumin hanya tersengih lalu menyelubungkan badannya. Han hanya menggeleng kepalanya perlahan.

"Budak ni kan......memang clueless eh? Macam manalah dia boleh happy lepas kejadian tadi tu. Ke dia tak perasan apa2?" bisik hati Han.

>>>>>>

Yangyang membuka langkahnya pergi ke sesuatu tempat sambil memegang sejambak bunga.

"Nak pergi mana Yangyang?"

"Jumpa omma."

Perbualannya dengan neneknya terlintas didalam fikiran. Sampai dikawasan tu, dia meletakkan bunganya di atas kubur omma dan melepaskan nafas berat.

"Lamakan Yangyang tak datang. Yangyang sibuk ngan hal sekolah. Makin tua ni, makin sibuk kan?" kata Yangyang.

Yangyang hanya menenung kubur ommanya kosong kemudian dia mencangkung disitu dan mencabut rumput yg dah panjang.

"Hari tu kan, ada orang cakap pasal Yangyang. Dia kata Yangyang takde mak."

"Tapi dia salah. Yangyang ada mak cuma jasad je yg dah takde.."

Rumput yg tumbuh diatas tanah tu dah mula basah dengan air mata Yangyang yg mengalir dari matanya.

"Yangyang tumbuk dia. Pastu gaduh. Yangyang rasa macam nak pengsan kat situ. Tapi ada sorang perempuan tolong Yangyang. Baikkan dia?"

Bila dia ingat balik perkara tu, tetibe dia rindu dengan Soumin. Dia pun tak tahu kenapa tetibe dia jadi camtu.

"Yangyang suka dia. Tapi dia suka orang lain. Sedihkan?" kata Yangyang sambil mencampak rumbut dicabut tadi ketepi.

"Tapi klu Yangyang nak jadi cam omma boleh? Macam omma berkorban untuk appa wlupun dia tak suka omma pun. Tapi omma tetap tolong dia."

Yangyang berdiri dari cangkungnya dan mengelap air matanya dan tergelak kecil.

"Mianhae,omma. Yangyang nangis. Yangyang mungkir janji." kata Yangyang sambil mengelap air matanya sehabis mungkin supaya tidak bersisa lagi.

Dia melepaskan nafas berat lalu menyeluk tangannya ke dalam poket coat. "Bye,omma. Jumpa lagi."

>>>>>>

"Renjun! Jomlah makan sini. Kau makan angin tu tak kenyang. Nanti Soumin jumpa kau, tengok kau kurus keding, aku jugak nanti kena buang kat logi." bebel Han sambil ambik mangkuk nasi yg ada kat rak.

Renjun yg dari ruang tamu mengintai disebalik dinding nak ke dapur. Han yg hanya nampak kepalanya tu mencekak pinggangnya.

"Kau nak takut buat apa? Aku dah masak pastu nak makan. Bukan nak makan kau pun. Sini ah." kata Han lalu duduk.

Renjun perlahan melangkah kearah meja lalu duduk di hadapan Han. Han menghulurkan nasi kepada Renjun.

"Kau nak sekolah tak lusa nanti? Klu nak rehat, aku tolong kau ponteng." kata Han sambil mencapai chopsticknya yg ada atas meja.

"Hah? Ponteng?"

"Yelah. Ngan keadaan kau sekarang ni. Klu kau bagitau cikgu pasal masalah kau pun, takde gunanya. Bukan diaorang faham pun."

Renjun mengangguk kepalanya sekali. Betullah apa Han cakap tu. Takde guna pun bagitau diaorang.

"Ponteng jelah. Rehat lu. Btw, sorry tanya tapi cane kau nak cari adik kau nanti?"

Renjun hanya diam sebab dia pun tak tahu cane nak cari. Dia buntu. Otak dia tak boleh berfikir lepas Hyojen hilang dari pandangan matanya.

"Call polislah. Senang sikit. Report pasal bapak kau sekali." Han meletakkan chopsticknya lalu mencapai fonnya.

Renjun yg terkejut sebab Han memang betul nak buat apa dia cakap tadi, cuba menarik tangan Han tapi Han sempat mengelak.

"Apa kau ni? Aku nak call police. Bukan bapak kau."

"Tak......takyah report pasal dia."

"Habis tu kau nak tunggu kau mati ke baru nak report, hah?"

"Takpelah. Takyah. Siyes."

"Kau nak Hyojen ke tak? Klu nak biar aku call."

Sebabkan Han mention pasal Hyojen, terus dia senyap kat situ. Dia dah tak fikir apa dah sekarang. Dia cuma nak adik dia je.

"Hah.....okey2." kata Han lalu menutup panggilannya. "Renjun, besok, kita gi balai."

"Ce....cepatnya call."

"Aku call bapak aku."

"Nape pulak?"

"Bapak aku polis. Besok aku dah buat appointment. Kes kau pun bapak aku dah letak dapat report list." jelas Han dan sambung makan.

Renjun ternganga. Patutlah senang je dia buat call,takde soalan ke apa. Tetibe dah dapat appointment. Bapak polis rupanya.

"Aku tertipu. Aku ingat Han main2. Rupanya tak." kata Renjun sendiri.

《《 to be continued 》》

(C) One Scar, One Kiss ; Huang Renjun || NCT DreamWhere stories live. Discover now