Part 37⚓

84 7 2
                                    

Pada kali ini, Mateo dan Adler datang bersama-sama di kelab menyelam itu.Adler sempat melemparkan senyumannya terhadap orang yang datang untuk berlatih di kelab mereka.Tidak hairanlah dia diminati orang ramai.

"Weh! Libbie awak tengok adik-beradik tu dah sampai.Hensemnya Adler dah lama aku tak jumpa dia makin lama makin hot pula.Haa..awak tengok dia tu segaknya" ujar Dove yang berada di kaunter pertanyaan itu.

"Amboi Libbie dahlah buat kerja awak tu jangan sampai Adler sedar yang awak tengok dia.Awak tak tahu keh yang dia dengan Natalie? " tanya Dove sambil menyelak fail rujukan.

Libbie tersentak seketika bagai ada petir yang memanahnya.Dia seperti tidak mempercayai kata-kata rakan sekerjanya itu.

"Betul keh yang Adler dah tak single sekarang ni? Aku tak tahu pun tentang perkara ni.Bila masa lagi? Aku tak sedar pun langsung"

"Iyalah takkan itupun kau tak tahu.Sudah lama pun mereka bercinta.Awak terkejut ni dah kenapa? Atau awak ada feeling dengan Adler juga? " tebak Dove.

Libbie segera membuang perasaan itu.Dia tidak menyangka perkara itu berlaku.Dia berpura-pura tersenyum lalu dia menoleh ke arah Dove.Dia tidak mahu Dove mengetahui isi hatinya juga.Dia harus menerima kenyataan itu dan cuba memadam perasaannya dengan secepat mungkin.

Dia tidak boleh! Dia harus move on juga mulai dari sekarang.

Dove yang melihat Libbie masih termenung sejak tadi lalu dia memetik jari di depan wajah rakannya.

"Libbie kenapa ni? Awak okay tak ni? Cuba awak bagitahu dekat aku.Aku tak sukalah tengok muka sedih-sedih ni" Tanya Dove dengan ingin tahu sekali.Siapa tak perasaan kan tadi bukan main lagi Libbie teruja nampak Adler tapi bila dia tahu tentang mereka bercinta terus dia berdiam diri.Seperti ada sesuatu yang tak kena.

Libbie tersentak dari lamunannya lalu dia berpura-pura ketawa.Aduh si Libbie ni mampu pula nak ketawa untuk tutup kesedihan dia.Kesian Libbie kan😢

"Ermm...takde apa-apa.Saya okay jehlah.Don't you worry".Dalam hatinya sudah remuk berkecai mahu sahaja dia meninggalkan tempat itu.

"Eh! Libbie aku tak percaya kaulah kau jangan tipu perasaan kau tu.Dari pandangan aku tadi pun dah jelas kau ketawa just fake okay? Selalunya kau ketawa bukan macam tu.Come on Libbie tell me just straight to the point" kata Dove lalu lengan Libbie dipegang.Dia cuba untuk memahami hati rakannya seorang itu.

"Aku sebenarnya suka dengan Adler tapi bila sajah aku dengar cakap awak tadi aku terus speechless.Tapi...ta...k.. Pe...lah...aku cuba nak move on secepat mungkin.Aku taknak hati aku tersiksa lagi"

Dove yang melihat airmata Libbie yang hampir jatuh, dengan segera dia mencapai tisu lalu dihulurkannya dengan Libbie.

"Libbie janganlah menangis.Ya, aku tahu perasaan awak tu dan aku sendiri pun pernah mengalaminya.Apa boleh buat pun kau dengan Adler takde jodoh.Tapi aku harap suatu hari nanti kau akan dapat lelaki yang jauh lebih baik lagi.Lagipun kau dengar ayat ni kumbang bukan seekor, bunga bukan sekuntum.Betulkan, Libbie" Dia mencubit pipi Libbie sambil dia tersenyum.

"Iyalah aku tahu...ermmm...lepasni aku anggap semua benda tu tak pernah wujud dalam hidup akulah. Aku tahu aku orang yang tak sempurna depan mata dia and Adler pilih Natalie because she's more better than me" ujar Libbie.

"Libbie janganlah cakap macamtu aku tak sukalah bila awak cakap ayat macamtu.Awak ingat semua orang sempurna keh dalam dunia ni? Cubalah awak fikir betul-betul semua orang dicipta dengan adanya kekurangan dan kelebihan tersendiri.Awak masih cantik Libbie" Dove mula memberikan nasihat kepada Libbie.

"Thank you Dove sebab awak satu-satunya kawan aku yang sentiasa ada di samping aku terutamanya bila aku sedih.Awak jugalah yang sentiasa mendengar luahan hati aku" lantas dia memeluk tubuh rakannya itu dengan hati yang sungguh terharu.

"Most welcome babe.Aku faham segalanya" Dove sempat menepuk perlahan belakang badan Libbie sambil itu dia juga tersenyum bangga.

Tiba-tiba perbualan antara mereka berdua terhenti apabila muncul figura Mateo di hadapan kaunter sambil memandang wajah mereka.

"Apa yang dah jadi ni? Aku dengar tadi kumbang bukan seekor, bunga bukan sekuntum.Dove apasal awak cakap macamni? Siapa yang tengah broken? " soal Mateo.

"Eh..bos..kami tengah gurau sajahlah.Takde orang yang broken pun.Ya,bos ada harus yang kami bantu? " Dove dan Libbie tersengih ke arah Mateo.

"Rasanya takde tapi yang aku sedar kenapa muka Libbie nampak macam baru sajah nangis.Aku nak tahulah? Atau dia baru broken semalam? "
Hei Mateo ni pun banyak soal.Memang dah kantoi pun kau Libbie.

"Eh! Bos takdelah saya sebenarnya sedih sebab adik saya jatuh sakit jadi..."Mateo terus memintas kata-kata Libbie.Dia melangkah setapak ke depan Libbie sambil wajahnya direnung.

"Libbie kau bermimpi keh ni? Tadi aku nampak adik kau sihat sajah.Siap dia lambai dekat aku lagi, itukah awak namakan dia sakit.Aku nampak dia pun ceria sajah atau awak yang sakit ni"

Jantung Libbie berdegup laju tatkala melihat renungan itu.Dia juga berasa sangat malu apabila dia telah menipu dengan bossnya itu.

Oh Libbie apa yang kau buat ni?!

Aduh! Apa yang harus aku buat sekarang ni.Kantoilah pulak!

"Boss dahlah ini hal aku bukan hal boss pun.Buat apa boss nak campur tangan juga? " Libbie tidak menyedari ayat itu terkeluar dari mulutnya.

"Ohya...aku hampir lupa nak tanya.Kau ada perasaan dekat adik aku keh? " soal Mateo dengan terus terang sambil itu dia menaikkan sebelah keningnya.

Libbie menelan air liurnya.Dia tergamam dan dia juga tidak tahu apa jawapan yang harus dia berikan.

"Tentang tu memang pun ada tapi bila aku dengar yang Adler dah berpunya aku dah buang perasaan aku tu pun" sekali lagi Libbie tersenyum palsu.
Dove yang berada di sebelah pula hanya mensibukkan dirinya membuat kerja.

Mateo hanya mengganguk kepala tanda faham.

"Kalau awak dah tahu baguslah daripada awak belum tahu perkara ni kang hati awak tu lagi tersiksa menunggu dia.So buat kerja tu dan janganlah sedihlah" ujar Mateo sebelum dia meninggalkan di tempat itu.

"Alright boss" jawab Libbie.Tanpa dia sedar dia tersenyum sendiri.

Okay guysss diharap kalian suka part ni 😍dan jangan lupa vote /komen ya 😊😉Kalau korang suka tk Libbie dengan Mateo bersama? Bagi pendapat dlu? 😝😜😉aching 🙈

Mr Navy, My Husband (ON GOING)Where stories live. Discover now