{Kapitel 60}

2.2K 18 9
                                    

CARAS PERSPEKTIV

Jag öppnar dörren till min lägenhet efter att ha kommit hem från skolan. Jag slänger av mig skorna och ytterkläderna innan jag går in och börjar leta efter Charlie.

Hon mådde inte alls bra imorse så hon fick stanna här själv, efter ungefär en halvtimmes argumentation med Lukas. Han påstod att han skulle stanna och ta hand om henne men hon påstod att han behövde gå till skolan. Så han gick till skolan.

"Charlie?!" ropar jag genom lägenheten och utan att behöva ett svar så hittar jag henne vid köksbordet.

Hon tittar upp mot mig och jag ser att hennes ögon är helt rödsprängda. Det syns klart och tydligt att hon har gråtit. Mycket.

"Men gumman." viskar jag lite tyst och går fram och ger henne en kram.

"Kan du sätta dig ner?" frågar hon lite tyst utan att ens titta på mig eller krama tillbaka. Jag blir nästan lite orolig. Vad är det som händer?

Jag sätter mig ner mitt emot henne och tittar på henne. Det går några sekunder innan hon suckar till högt, tittar ner i knät och sedan sträcker ut handen mot mig.

Hon räcker mig ett graviditetstest.

Jag tittar med stora ögon på det innan jag försiktigt sträcker mig efter det och tar det från henne. Hon har fortfarande inte ens tittat på mig och hennes blick dras snabbt ner i knät igen.

Jag tittar på testet och det visar två streck. Positivt. Herregud. Jag tittar förvånat upp på henne och ser hur hon har börjat gråta igen.

Utan att säga nånting går jag till hennes sida av bordet och ger henne en stor kram.

"Jag vet inte vad jag ska göra Cara. Vi är inte redo att bli föräldrar, men jag tror inte jag hade klarat av att göra abort." säger hon med skakig röst medans hon kramar mig tillbaka.

"Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag tror du får tänka över det ett litet tag och sen göra det du tycker känns bäst." svarar jag och känner hur hon nickar i kramen.

"Snälla säg inget till Lukas, inte än." ber hon mig samtidigt som hon släpper kramen och tittar mig rakt in i ögonen.

"Nej, självklart inte. Det är inte min plats att berätta det." svarar jag och hon kramar mig igen.

Vi pratar ett tag om det och hon berättar vad hon och Lukas hade pratat om, hur deras framtid skulle se ut. Alla vet att de två är som gjorda för varandra, de kommer garanterat gifta sig i framtiden och blir gamla och grå tillsammans.

Vi sätter oss i vardagsrummet och slår på nån film. Charlie somnar snabbt eftersom att hon hade fått en huvudvärk av allt gråtande och jag ligger jämte henne och klappar henne tröstande över huvudet.

Plötsligt hör jag hur ytterdörren öppnas och Lukas kliver in. Jag smyger bort från soffan och ut i hallen. Där möts jag av Lukas som står och håller i en stor blombukett, en chokladask och Charlies favorit dricka. Hur gulligt?!

Jag pekar mot vardagsrummet och han smyger bort dit efter att han har tagit av sig skorna. Jag följer efter honom och ser hur han går fram till Charlie som fortfarande sover på soffan. Han lutar sig fram och ger henne en puss på kinden innan han försiktigt väcker henne.

Hon vaknar sakta till och tittar upp på honom innan hon ger han en stor kram och en kyss.

I just want to be yoursWhere stories live. Discover now