Bab 13

264 43 5
                                    

"Your voice is calling out to me from somewhere
I'm afraid you'll disappear like an illusion
Even though I know it'll hurt
I'm being pulled to you anyway."

Say Goodbye - Song Haye

"Bunga?" Badanku digoyang perlahan. "Bunga?"

Aku membuka mata. Menghapus mimpi. Hani berdiri di samping katilku. Setelah membangunkanku, dia kembali berdiri tegak. Senyuman terpalit di bibir.

Tanganku meraba fabrik katil yang tak sekasar tikar pada rumput kering. Siling bilik tidur aku pandang, warna ungunya tak seindah langit senja menghampiri malam. Apabila aku menoleh ke kanan, tiada sesiapa berada di situ.

"Kau mimpi lagi ke?" Tanya Hani.

Aku mengangguk perlahan dan dia mengeluh.

"Aku ada belikan nasi lemak untuk kau. Kita breakfast sama-sama jom?"

Aku bangun dan mengangguk sekali lagi. Hani meninggalkan bilik tidurku dengan pintu terkuak sedikit. Aku meraup rambut. Mengapa kebelakangan ini aku sering bermimpi tentangnya? Bagaimana hendak melupakan jika dia kerap muncul dan menghantuiku?

"Awalnya kau datang." Tegurku sambil melabuhkan punggung pada kerusi di ruang makan.

"Farhan tak kerja hari ni so aku suruh dia jaga Farah kejap. Lagipun... aku tahu kau tak nak sendiri hari ni."

"Hari ni?"

"13 Mac." Ucap Hani yang sedang membancuh minuman coklat hangat.

Aku berdehem. Mata yang mulai terasa pedih aku kerdip berkali-kali. Mujurlah Hani membelakangiku.

"Kenapa dengan 13 Mac?" Soalku, pura-pura tak tahu.

"Depan orang lain, bolehlah cakap macam tu. Depan aku, tak payah nak berlagak kuat sangatlah. Aku dah lama kenal kau, Bunga."

Aku memaksa tawa. "Aku okaylah."

"Sure?" Hani kembali ke ruang makan bersama minuman yang dibancuh olehnya.

Aku tertunduk. Tak. Aku tak okay.

Rutin tahunanku masih sama. Tahun demi tahun berlalu sejak kali terakhir kami bersua muka tapi aku tak berubah. Masih menanti jarum jam mengarah ke nombor dua belas dan hari beralih ke nombor tiga belas di bulan ketiga. 13 Mac; punca aku membenci segala yang berkait dengan dua digit itu. Satu dan tiga.

"So hari ni, kau nak ambil cuti ke?"

"Ambil cuti apanya?" Aku menghirup minuman coklat hangat itu. "Aku kerja pun tak sampai dua minggu lagi. Mana boleh ambil cuti."

"Dah tu? Kau kena pergi kerja jugalah ni?"

"Hm."

Hani mengeluh panjang. "Ingatkan nak ajak marathon Harry Potter."

Aku tertawa kecil. Sudah mengagak rancangannya yang satu itu.

"Sorry. Lain kali jelah."

"Tak apalah. Aku ajak suami aku jelah."

Takziah Farhan. Hari ni kau kena ikut hujung jari isteri kaulah nampaknya.





"Bunga!"

Teh yang aku hirup hampir tersembur keluar apabila Kamil, rakan sekerjaku memeranjatkanku. Cawan berisi teh aku letakkan ke bawah. Mengelap mulut sambil tersengih melihatnya yang terkenal dengan gelaran 'buaya' itu.

"Seorang je ke?" Soalnya, menghenyakkan punggung di hadapanku.

"Ha'ah. Tengah tunggu Jasmine."

Sun's FlowerWhere stories live. Discover now