B A B 29

873 41 1
                                    

Tiga bulan kemudian...

"Cepatlah abang, nanti lambat sampai," ujar seorang remaja yang teramat comel itu sambil kalut-kalut menyarung kasut. Siapa lagi kalau bukan Zahra.

"Hati-hati sayang. Terkejut anak tu nanti," ujar Syed Hadi sambil memegang bahu isterinya yang hampir terjatuh kerana kurang keseimbangan.

Oh ya! Ada berita gembira. Guess what? Zahra telah disahkan mengandung sejak tiga bulan lalu. Kini usia kandungannya sudah mencecah tiga bulan. Anak 'made in Pulau Langkawi' mungkin. HAHA!

Syed Hadi dan ibu Zahra lah manusia yang paling bahagia saat mengetahui kehadiran janin di dalam perut Zahra. Siapa je tak teruja nak timang anak dan cucu sulung. Kan?

Walaupun sudah tiga bulan fetus berkembang di dalam rahimnya, namun perutnya tidak terlalu membesar. Mungkin kerana fizikalnya yang kecil molek mempengaruhi saiz perutnya. Mungkin.

Sebenarnya hari ini merupakan hari di mana keputusan SPM akan diumumkan. Sebab itulah Zahra kalut sampai nak terjatuh. Cuai betul. Nasib baik ada suami yang peka seperti Syed Hadi.

Sesampainya di sekolah, mereka berdua menuju ke dewan bersama-sama. Pada mulanya, Zahra tidak mahu berjalan bersama-sama dengan suaminya kerana takut rahsianya terbongkar.

Nak takut apa lagi? Dah habis sekolah kan? Suka hatilah nak kahwin ke nak apa pun kan? Kan?

Permintaan Zahra untuk berjalan asing tidak dipersetujui oleh Syed Hadi. Bukannya dia tidak kenal isterinya. Sejak mengandung, Zahra selalu cuai dan sudah beberapa kali hampir terjatuh tetapi sempat diselamatkan oleh Syed Hadi. Oleh itu, Zahra perlu sentiasa berada berdekatan dengan Syed Hadi untuk memastikan keselamatannya dan anak mereka.

Paranoid tetapi, saya suka saya suka! Kalau ada sedara mara macam Syed Hadi tolong bagitahu kita ya! Pastikan belum kahwin lagi. Iklan jap hihi.

"Sejuknya tangan," ujar Syed Hadi apabila dia menyentuh tangan isterinya.

"Nervous," jawab Zahra sepatah seraya menggenggam tangan suam milik suaminya sebelum melangkah masuk ke dalam dewan. Harap-harap tiada orang nampak kelakuannya itu.

Seketika kemudian, Miza menghampiri mereka berdua.

"Halah sudah-sudah lah Rara oi. Balik rumah nanti sambung pegang puas-puas," usik Miza lalu menarik lembut Zahra ke sebelahnya. Tarik kasar-kasar kan tak pasal-pasal dapat pandangan tajam dari suami kesayangan Zahra.

Lagipun Miza tahu yang Zahra berbadan dua. Tak berani nak kasar-kasar seperti sebelum ini dengan bakal ibu itu.

"Kitorang masuk dulu," pamit Zahra dengan segaris senyuman yang manis.

Syed Hadi membalas senyuman isterinya lalu turut melangkah masuk ke dalam dewan.

*  *  *  *  *  *

"Macam mana keputusan, Rara? Hadi?" soal Puan Hafizah teruja. Melihat riak wajah gembira anak dan menantunya itu, dia sudah dapat meneka keputusan SPM mereka.

"Alhamdulillah Hadi dapat straight A. Rara kurang satu," jawab Zahra dengan segaris senyuman manis. Manis betul!

"Alhamdulillah, syukur. Hadi dengan Rara ada nak makan apa-apa tak? Ibu boleh masakkan," soal Puan Hafizah lagi. Teruja betul ibunya itu. Ikutkan hati, nak saja dia melompat-lompat seperti kanak-kanak yang mendapat gula-gula dan aiskrim.

"Rara teringin nak makan gulai tempoyak ikan patin lah bu. Boleh?" minta Zahra tanpa rasa malu. Nak malu kenapa? Itu ibunya sendiri, ikut suka hati dia lah!

"Boleh sayang. Untuk Rara dan cucu ibu semua boleh," ujar Puan Hafizah seraya menyentuh perut Zahra yang sedikit timbul dengan penuh kasih.

Zahra pun apa lagi. Tersenyum macam kerang busuk lah! Nasib baik cantik. Macam saya HAHAHAHA GURAU BAH!


HIHI LAMA BETHOL CUTI 😂
ADA YG MASIH TUNGGU UPDATE KE TU?
JANGAN LUPA VOTE YE SAYANG² 😘

DIA ISTERIKUWhere stories live. Discover now