3.

2.4K 215 70
                                    

Wróciłam więc dodaję, ale na początek trochę nauki dla tych wszystkich, którzy nie wiedzą i już na tym etapie chcę podziękować @LisNaSkoczni za sprawdzanie każdego rozdziału. To chodząca encyklopedia medycyny, ona będzie lekarzem, mówię wam🙈 a teraz wyjaśnienia:

USG to chyba wszyscy wiedzą?

KTG – kardiotokografia – równoczesna rejestracja czynności serca płodu oraz czynności skurczowej macicy. Dzięki temu można kontrolować stan dziecka i pojawiające się skurcze, a także wzajemną zależność obu parametrów. Do brzucha przykłada się dwie specjalne głowice aby umożliwić rejestrację skurczów macicy oraz czynności serca dziecka. Na ekranie urządzenia pojawia się zapis i zazwyczaj też jest on na bieżąco drukowany.

Łożysko przodujące – łożysko przodujące to sytuacja, w której doszło do nieprawidłowego umiejscowienia się łożyska w macicy. W prawidłowych warunkach powinno ono znajdować się na ścianie tego narządu. Zdarza się jednak, że ma to miejsce (całkowicie lub częściowo) w dolnym odcinku macicy – w okolicy ujścia wewnętrznego szyjki macicy. Łożysko przodujące rozpoznaje się u ok. 1% kobiet w ciąży. Powikłanie to jest najczęstszą przyczyną krwawienia z dróg rodnych. Nieprawidłowości można rozpoznać w badaniu ultrasonograficznym.

Odklejenie łożyska – fizjologicznie do oddzielenia łożyska od wyściółki macicy dochodzi dopiero w III okresie porodu. Jeśli dojdzie do tego przed planowanym terminem porodu i kolejno I i II okresem porodu, mówimy o przedwczesnym oddzielaniu łożyska. Dotyczy ono 0,5-1,5% ciąż i może nastąpić w dowolnym momencie jej trwania. Jednak najczęściej zachodzi w trakcie III trymestru, stając się najczęstszą przyczyną krwawień w tym okresie ciąży. Przedwczesne odklejenie łożyska jest niebezpiecznym dla zdrowia kobiety i dziecka powikłaniem ciąży. Jest powodem ponad 30% krwawień pochwowych w trakcie ciąży. 

Konflikt serologiczny – konflikt serologiczny powstaje w momencie kontaktu krwi dziecka, które dziedziczy po ojcu czynnik Rh-dodatni z czynnikiem Rh-ujemnym matki. Dzieje się tak, ponieważ płód dziedziczy po mężczyźnie antygen D. Do konfliktu serologicznego zwykle dochodzi dopiero w czasie 12, ponieważ w ciąży kobieta jest chroniona dzięki barierze łożyskowej.

Histerektomia brzuszna – operacja wycięcia macicy drogą klasyczną czyli poprzez przecięcie powłok brzusznych.

💉💊💉💊💉💊💉💊






Louis był zdecydowanie nieprzytomny, kiedy szedł rano do pracy i nawet podwójne espresso nie dawało zbyt wiele, a przecież zaraz miał operację, musiał się skupić. Całą noc rzucał się po łóżku, ale nie było możliwości, żeby to nie działo się naprawdę. Coraz bardziej docierało do niego, że najprawdopodobniej to właśnie on jest ojcem tego dziecka i jedyne, co mógł zrobić w tej sytuacji, to jeszcze dokładniej wybadać teren. Na razie wiedział tylko, że Harry nie miał nikogo, a i to musiał jeszcze dokładnie sprawdzić. 

Wszedł do szpitala, tylko na chwilę zahaczając o swój gabinet, z depczącą mu po piętach którąś Calder, zdającą mu krótką relację z nocy, ale na szczęście nie działo się nic poważnego, więc mógł spokojnie szykować się do operacji. To był zwykły planowany zabieg, który dla niego był już rutynowy, w końcu nie pierwszy raz przeprowadzał histerektomię brzuszną. 

Kilka minut później przeszedł przez śluzę i zaczął zdejmować z siebie swoje szpitalne ubranie. Zdążył się przebrać i był przekonany, że jeśli dzisiaj na dyżurze była Eleanor, to na pewno starała się go podglądać w gabinecie. Cholera, on naprawdę musiał je ponumerować czy coś takiego, bo plakietki były zdecydowanie za małe i nie miał ochoty ich czytać. Ubrał jałowe ubranie, włożył czepek i maskę, po czym wyszedł i przywitał się ze swoim zespołem, który już powoli przygotowywał się do operacji. Wszedł na salę operacyjną, bo oczywiście zawsze zamieniał kilka słów ze swoimi pacjentami i tak było i tym razem. Zawsze starał się dodawać wszystkim otuchy i zapewniać, że wszystko będzie dobrze, zanim Ed sprawiał, że odpływali, i w końcu poszedł wyszorować ręce. Już włączył mu się tryb pracy i skupienia, więc był pewien, że Harry i dziecko zejdą w tej chwili na drugi plan, ale nie mógł o nich myśleć, przecież teraz każdy błąd mógł kosztować zdrowie albo i życie jego pacjentki. Kiedy wrócił cały wyszorowany i zdezynfekowany na salę, pielęgniarka operacyjna pomogła mu założyć fartuch i rękawiczki. 

A piece of you Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz