BAB 14

3K 161 37
                                    

JARI gadis itu laju menekan papan kekunci di telefon pintarnya. Kapsyen 'picnic with ma girls' dipilih. Setelah puas dengan kapsyen yang ditaip, video yang dirakam tadi dipos ke instagram story miliknya. Tersenyum bibirnya apabila melihat kembali story tersebut. Sedang gadis itu elok melayan perasaan, tiba-tiba namanya dipanggil.

"Eh Batrisya, kau dah tengok story abang kau?" Tanya Kaira, salah satu rakannya.

Batrisya menoleh ke arah rakannya. Keningnya terangkat. "Abang yang mana satu?"

"Yang sulung tu."

"Baihaqi? Why?"

"Ha'ah la you. You tak tengok ke story abang you tu? No wonder la Sherina tu cakap dia dengan abang you tu kawan je," ujar lagi seorang rakannya, Anna.

Semakin berkerut dahi Batrisya mendengarnya. Dengan rasa ingin tahu yang kuat, dia terus mencari akaun Instagram milik abang sulungnya itu. Kebiasaannya, dia langsung tidak ambil peduli dengan apa yang dipos abangnya itu. Tapi apabila ditanya oleh rakan-rakannya, pasti rasa ingin tahu itu timbul. Setelah menjumpai akaun milik Haq, terus gambar profil abangnya itu ditekan lalu story Instagram tersebut muncul.

"Sayang! Look here!" Kedengaran gelak tawa Haq di hujung ayat itu.

Seorang wanita menoleh ke arah Haq. Dengan malu-malu wanita itu menutup wajahnya. "Ish, benda ni."

Batrisya mengangkat keningnya. Siapa perempuan tu? Story seterusnya dilihat, dari rakaman tersebut menunjukkan Haq sedang berada di pantai. Terdapat dua orang kanak-kanak lelaki di rakaman story itu. Kedengaran suara abangnya begitu gembira sekali di story tersebut.

Batrisya tertanya-tanya. Di manakah abangnya sekarang ini? Patutlah dia langsung tak nampak abangnya itu sejak semalam, rupa-rupanya keluar. Lebih tepat lagi, dating. Adakah ini ada kaitan dengan kehilangan abangnya setiap kali hujung minggu? Hampir setiap hujung minggu abangnya itu keluar dari rumah. Tetapi Batrisya tak pernah ambil tahu pula abangnya ke mana.

Masih tidak puas hati, story abangnya dilihat sekali lagi. Wajah wanita yang terdapat dalam video itu dilihat bagai nak tembus. Entah siapa-siapa abangnya date tu. Janda ke? Janda la kot kalau dah ada dua anak tu. Erk, low class betul along ni. Dari elok-elok dapat perempuan cantik dan 'hot' macam Sherina Zaidi tu, tiba-tiba pilih janda anak dua pulak?

"Nampaknya angan-angan kau nak dapat kakak ipar hot hancur lebur ya," ujar Kaira sambil ketawa.

"Pakej dapat anak saudara segera pulak tu," sambung Anna di sebelah. Kedua rakannya itu sudah bergelak ketawa sambil bertepuk tampar.

Batrisya sudah mencebik. Sesekali gadis itu mendengus. Rasa malu menebal dalam diri apabila mendengar gelak tawa rakan-rakannya. Dalam hati dia sudah mengutuk Haq. Kan lebih bagus kalau alongnya itu kembali semula bercinta dengan Sherina Zaidi. Ini tidak, janda jugak dipilih abangnya. Ish, langsung tak memberi sebarang faedah kepadanya. Malu lagi ada la. Ini nak menumpang glamor pun tak dapat. Tunggulah along balik nanti, memang dia akan soal siasat cukup-cukup. Kalau ada peluang, jangan harap la janda tu nak dapat abang aku. No way!







SECAWAN air nescafe hangat diletakkan di atas meja di ruang tamu itu. Kening Hana berkerut melihat mata Haq yang langsung tidak lepas dari skrin komputer riba itu. Tempat diambil di atas sofa manakala suaminya itu duduk di atas lantai.

"Tu air awak atas meja," ujar wanita itu memecahkan kesunyian.

Haq menoleh kepalanya sebentar. Senyum terukir di wajah itu. "Thanks."

KESEMPATAN BAGIMUWhere stories live. Discover now