BAB 30

2.9K 130 47
                                    

RASA teruja di dalam hati tak dapat ditutup lagi. Kaki wanita itu laju melangkah ke arah balkoni kamar hotel tersebut. Dari situ dia dapat dengar dengan jelas bunyi jeritan keriangan para pengunjung dari bawah. Bunyi ombak yang datang dari arah pantai juga kedengaran.

"Seronok?"

Hana menoleh ke arah suara itu. Senyum manis dihadiahkan untuk suami. "Kalau dah senyum macam ni, mestilah seronok."

Langkah diatur masuk kembali ke dalam bilik. Buat seketika Hana terpegun dengan hiasan dalaman bilik itu yang berkonsepkan tradisi Bali yang pastinya kelihatan begitu mewah. Bilik tersebut juga begitu luas. Pasti harganya pun mahal. Daripada lobi hotel tadi pun dia dah boleh agak hotel tersebut bercirikan hotel lima bintang.

Hana bercekak pinggang apabila melihat suaminya itu terbaring di atas katil. Wanita itu hanya senyum segaris. Lelaki itu didekati.

"Hei, penat ke?" Punggung dilabuhkan bersebelahan suaminya. Tangannya naik mengusap rambut Haq. Lelaki itu pulang agak lewat malam semalam disebabkan ada deadline yang perlu dikejar. Dan pagi ini pula, mereka terus bergegas ke lapangan terbang. Pasti lelaki itu penat.

Haq yang tadi menutup mata, mula celik. Badannya didekatkan sedikit pada Hana lalu tangannya memeluk pinggang itu dengan erat. Tangan Hana masih lagi setia mengusap kepalanya. Rasanya, macam dah lama tak berdua macam ni.

"Tak penat. Cuma nak rehat jap. Petang nak surf."

Hana mengangkat keningnya. Kepala lelaki itu didongakkan menghadapnya. "Rehatlah dulu petang ni. Esok baru jalan-jalan."

Haq hanya menggelengkan kepalanya. "Tak nak. Datang Bali takkan nak duduk bilik je? Abang dah lama tak lepas gian nak surf tau."

"Surf? Meluncur? Sejak bila awak main luncur ni?"

Pelukan pada pinggang si isteri dileraikan. Lelaki itu mula bangkit lalu kaki disilakan. "Dah lama. Dari bujang lagi. Kadang-kadang kalau kat Malaysia pergi Sunway je nak surf. Ada banyak masa, pergi mana-mana pulau."

"Awak seorang je ke?" Hana mula betulkan duduknya. Macam menarik je cerita? Dia tak pernah tahu pula suaminya suka bermain sukan air yang satu itu. Walaupun dah nak enam tahun usia perkahwinan mereka, tetapi masih banyak lagi yang perlu Hana belajar untuk mengenali Haq.

"Dengan Raihan. Bahran pun ikut kalau rajin. Itu yang dia bebel hari tu, sebab tak dapat ikut pergi Bali."

Hana hanya menganggukkan kepalanya. "Best ke meluncur?"

"Best. Rasa macam nak terbang bila ombak tu kena kat papan. Lagi-lagi bila ombak besar." Senyum lebar terukir di wajah kacak itu apabila dapat berkongsi perkara yang dia suka bersama wanita itu.

"Hana nak belajar?"

Hana pula menggelengkan kepalanya. "Tak nak la. Nanti jadi apa-apa. Kalau jatuh nanti kepala terhantuk kat batu ke."

Haq pula yang tergelak mendengar mulut itu membebel. Hidung isterinya itu dicuit. "Banyak sangat tengok movie isteri abang ni."

"Eleh, entah-entah awak pernah je kan?" Soalan itu dilontarkan dengan tujuan untuk bergurau. Tetapi tak sangka pula Haq menganggukkan kepalanya. Hana membeliakkan matanya. Serta-merta riak berubah menjadi risau.

KESEMPATAN BAGIMUWhere stories live. Discover now