SPECIAL RAYA 3 🌙

2K 136 16
                                    

KEPALA ditoleh menghadap isteri di sebelah. Mata Hana kelihatan tidak berganjak dari skrin televisyen di depan mata. Tapi, Haq tahu yang sebenarnya Hana tidak benar-benar fokus menonton dokumentari yang ditayang. Fikiran wanita itu seperti melayang entah ke mana. Macam ada sesuatu yang berlaku.

Dengan perlahan-lahan dia labuhkan kepala di peha isterinya. Mata merenung wajah cantik si dia. "Sayang," panggilnya.

Kepala Hana terus menunduk memandangnya. Bibir merah itu menguntum senyum kecil. Refleks tangan Hana bermain dengan rambutnya. Pinggang isterinya dipeluk erat sambil dia menikmati sentuhan tersebut. Nyaman.

"Abang dah ada uban ke?" Tiba-tiba Hana bersuara.

Laju kepala Haq mendongak memandang Hana. "Ya ke?"

"Ada dua tiga helai ni," ujar wanita itu lagi.

"Abang dah tua." Tanpa sengaja keluhan keluar dari mulutnya. Entah sebab banyak berfikir ataupun memang faktor usia. Dia paling kurang gemar akan hal itu. Lagi lima tahun nak masuk kepala empat kot. Sah-sah dia risau.

"Ala, tua-tua pun ada orang sayang. Jangan risau, Hana tak lari."

Tergelak kecil dia mendengar ujaran Hana itu. Pandai isteri dia sedapkan hati. "Untungnya abang ada orang sayang. Lagi-lagi orang yang sayang tu cantik macam ni."

Mata Hana terus mengecil ketika merenungnya. "Ha, mulalah mulut manis dia tu. Ada apa-apa ke?"

"Eh, tahu-tahu je mulut abang manis. Nak rasa?" Kening diangkat-angkat sambil bibirnya tersengih nakal. Tiba-tiba pula datang mood nak menyakat tu.

"Ish, gatal miang pulak. Makin tua, makin miang ya?"

"Asalkan dapat pahala," balas Haq. Bibirnya masih lagi tak berhenti dari tersengih. Seronoknya usik Hana ni!

"Eii, geram betul!" Laju tangan Hana mencubit kedua pipi Haq kuat.

"Sayang! Tak nak!" Haq dah mula mengaduh. Habislah, boleh lebar pipi dia macam ni. Asyik kena cubit je. Beberapa saat kemudian, baru Hana lepaskan. Pipi yang merah digosok-gosok olehnya.

"Sakit sangat ke? Sorry.." Hana mengusap belakang lehernya. Dia tak sengaja tercubit kuat pipi Haq. Kesian orang tu...

Pernyataan tadi tak dibalas. Lelaki itu baru teringat sesuatu. "Hana." Nama si isteri dipanggil.

"Ya?"

"Ada apa-apa jadi ke hari ni?"

Hana tersentak seketika. Dadanya tiba-tiba berdebar tak semena. Tapi rasa gemuruh itu cuba untuk ditutup. Riak muka sehabis baik dikawal. "Kenapa abang tanya?"

"Abang tahu ada benda tak kena. Hana lain sikit hari ni. Kalau ada apa-apa, cakaplah dengan abang. Abang akan dengar."

Sebagai suami, dia cuba menjadi pendengar yang baik untuk isterinya. Lagi-lagi sejak Hana berhenti kerja, dia tahu jauh di sudut hati isterinya pasti ada terbit rasa kosong. Mungkin juga... sunyi. Perubahan rutin hidup wanita itu sedikit sebanyak memberi kesan kepada diri Hana.

Hana terdiam seketika. Ucapan suaminya buatkan gundah dalam hatinya beransur hilang. Dia bersyukur dikurniakan suami yang begitu peka terhadap dirinya. Air mukanya dengan mudah ditangkap lelaki itu.

"Sebenarnya.."

Dengan setia si suami menanti isterinya menyambung kata.

"Abang ingat tak.. Pak Lang?"

Dahi Haq berkerut sekejap. Kotak memorinya cuba dikorek-korek, mencari jawapan kepada persoalan tersebut. Hampir beberapa saat, baru dia jumpa. "Ingat. Pakcik Hana, kan?"

KESEMPATAN BAGIMUWhere stories live. Discover now