"YAN, Haider. Sini jap."
Kedua anak itu menoleh ke arah ibunya yang sedang duduk di atas sofa. Tanpa membuang masa, mainan yang sedang dimainkan oleh mereka diletakkan ke tepi. Sofa tersebut dituju.
"Kenapa ibu?" Soal Haider.
"Sini, duduk sebelah ibu."
Seperti yang dipinta, anak-anak itu mula duduk di sebelah kanan dan kiri ibunya. Tiba-tiba, Haq yang entah datang dari mana ikut turut serta duduk di atas sofa tersebut. Lelaki itu mengambil tempat di sebelah anak sulungnya. Sesekali matanya menghantar isyarat kepada Hana. Isyarat yang hanya difahami oleh mereka berdua.
Setelah merasa bersedia, sesuatu dikeluarkan dari kocek seluar milik Hana. Bibirnya mengukir senyum tatkala matanya tertancap pada gambar ultrasound tersebut. Siang tadi ketika lunch hour, dia dan Haq pergi ke hospital untuk lakukan pemeriksaan. Doktor mengesahkan dia hamil tujuh minggu. Haq orang yang paling teruja sekali. Mujurlah suaminya itu tidak menangis ketika lakukan imbasan ultrasound tersebut. Dia perasan air mata lelaki itu bergenang ketika mereka mendengar bunyi degupan jantung bayi mereka.
"Gambar apa ni ibu?" Soal Haiyan pula.
"Ini gambar adik," jawab Hana. Semakin lebar senyuman yang menguntum di bibir itu.
"Adik?" Haider pula yang mengerut dahi.
"Tak lama lagi Haider naik pangkat," ujar Haq pula.
Semakin berkerut dahi anak kecil itu. Masih belum faham. "Naik pangkat?"
Tergelak kecil Hana dibuatnya tatkala melihat wajah anaknya yang masih keliru. "Nanti, kita nak ada baby dalam rumah ni. Tak lama lagi Haider jadi abang."
Melopong mulut Haider apabila mendengar kenyataan tersebut. Dia nak jadi abang? "Betul ke ni ibu?"
"Iya sayang."
"Yeay!! Haider jadi abang!!" Anak kecil itu mula bangkit dari duduknya. Dia bertepuk-tepuk tangan sambil melompat-lompat. Kelihatan begitu teruja sekali anak terunanya yang satu itu. Mereka bertiga yang masih di sofa ikut tergelak melihat keterujaan anak itu.
"Haider suka jadi abang?" Soal Haq pula.
"Suka! Nanti Haider boleh jadi macam Yan. Jadi abang," jawab anak itu bersama senyuman yang menampakkan barisan giginya yang putih itu. Setelah puas melompat-lompat, Haider kembali duduk bersebelahan ibunya.
"Tapi, kenapa gambar adik hitam putih? Tak nampak macam baby pun?" Soal si abang pula. Keningnya berkerut melihat gambar ultrasound tersebut.
"Sebab adik masih kecik. Tak nampak macam baby lagi. Nanti tunggu adik lahir, barulah rupa dia macam baby." Soalan itu dijawab oleh Haq.
"Habis tu, adik sekarang kat mana?"
"Kat sini. Dulu pun Yan dengan Haider ada kat sini jugak." Hana menunjukkan bahagian bawah perutnya.
"Oh.. lama lagi ke adik nak lahir?" Haider turut ikut meletakkan sebelah tangan di perut ibunya.
"Lapan bulan lagi."
"Lapan bulan tu lama ke baba?" Haiyan menoleh ke arah baba mereka.
"Sekejap je. Pejam celik nanti lapan bulan."
"ABANG."
Haq mengerut dahinya. Earphone yang disumbat ke dalam telinganya dicabut. Dia salah dengar ke? Ke earphone ni rosak?
"Abang.."
Okay, suara tu macam suara Hana. Tapi, Hana mana pernah panggil dia abang. Pernah, tapi dulu. Masa awal-awal mereka kahwin. Lepas lima tahun, wanita itu langsung tak pernah memanggilnya dengan gelaran tersebut sehinggalah malam ini.
YOU ARE READING
KESEMPATAN BAGIMU
RomansBagi seorang HANA HUMAIRA, lelaki bernama BAIHAQI itu merupakan cinta pertamanya. Kehadiran lelaki itu bagaikan cahaya yang menerangi hari-harinya. Ketika Haq menawarkannya untuk hidup bersama, tanpa berfikir panjang dia menerima lamaran tersebut. ...