~Lily~
Papa call awal pagi kasi tau ada dinner nanti di rumah.
Saya okay ja kalau bab makan, yang dia suruh pakai dress tu la saya rimas, apa lagi dia jemput Dalton's family. Tidak habis-habis pasal bisnes ja.
Saya faham juga bidang dorang ni perlu ada connection tapi kan napa saya juga yang kena, antara kami adik-beradik yang anak perempuan bungsu juga perlu jadi korban.
Apa la nasib saya ni jadi taruhan parents sendiri. Tiada ka cara lain?Patut la saya tidak boleh ada hubungan special dengan mana-mana lelaki.
Kalau ya pun ada, sudah putus.. tapi saya rasa bagus juga saya putus sama tu lelaki, bukan juga dia sayang saya betul-betul.Masa kuliah pun saya tidak dapat fokus.
Susah mau bagi perhatian sama lecturer.
Amber juga kasi sedar saya dari lamunan panjang...entah sampai mana sudah melamun..Bila siap kuliah, saya terperap di rumah.
Study lagi. Nasib baik boleh fokus kalau di rumah, saya pasang music baru dapat masuk otak masa belajar.Saya tengok jam... down pula tiba-tiba.
Petang sudah, saya tidak sedar pun.Terpaksa balik rumah parents.
Mama saya sedang tunggu di ruang tamu.
Dia terus bawa saya naik atas pigi bilik.
Saya kena suruh pilih dress. Kalau pilihan mama, seksi meksi dia pilih. Saya nampak tu dress short sleeve, sweetheart neckline warna hitam.. cantik juga la..Saya sendiri urus rambut dan makeup.
Kalau over nanti rasa lain pula.Tepat jam 6 kami sekeluarga sudah tunggu di bawah.
Abang-abang saya mula menyakat sudah sampai mama kasi diam dorang. Ada-ada ja dorang cakap.Kami berdiri bila tetamu sampai.. Satu-satu dorang masuk.
Mr. Davinson saya kenal.. bini dia pun..
Anak-anak dia...Terkejut saya tengok Daniel sama tu perempuan gedik di Uni.
Aik?Banyak persoalan timbul bila nampak dorang...
Macam-macam la saya fikir.
Start dari first time saya jumpa Daniel...Pening saya tiba-tiba..
Betul ka tidak ni?
Realiti ka cuma mimpi?"Hey...are you alright?" abang di sebelah saya tepuk lembut belakang saya.
"Urm..yeah.."Parents saya layan tetamu macam biasa.
Abang sulung bercakap sama Daniel bila papa kasi kenal dorang..
Saya bingung-bingung tidak tau apa mau buat.
Terkejut ada, hairan ada...Rasa lain pula bila fikir pasal tu arrangement. Takkan la....
Saya tengok Daniel, dia macam biasa ja.. Makin hensem. Niari dia tidak pakai
glasses.Dia pakai classy casual outfit..
Omaigad.. apa sebenarnya berlaku ni?
Kami jalan pigi sana backyard.
Masing-masing beriringan jalan.
Saya berabis genggam tangan abang saya.
Dia faham keadaan saya, dia tepuk-tepuk bahu saya.Kami ambil tempat duduk masing-masing. Ngam-ngam saya berdepan sama Daniel.
Bila kami semua sudah duduk, baru Daniel tengok saya sambil senyum nipis.
Terus saya kaku tapi saya balas juga senyuman dia. Terpegun tengok dia depan-depan selepas beberapa hari tidak nampak.
Saya ingat kami tidak akan berjumpa lagi tapi saya silap, rupa-rupanya..."Lily.." Papa panggil tapi lambat saya respon. Lama saya termenung sambal merenung tu gelas wine.
"Yeah?" Suara saya pun entah la hampir tidak kedengaran.
"She's my precious daughter Liliana"
Papa tengok Daniel penuh makna.Saya tau maksud Papa.
Jadi.. dialah lelaki gay yang kena kasi pasang-pasang sama saya tu ka?
Betul ba?Saya pun tidak tau mau fikir apa.
"Hi.." Walaupun segan saya sapa juga dia.
"I'm Daniel"
Kami bersalaman.
Pelik tapi demi menjaga imej masing-masing kami senyum saja, anggap la baru first time jumpa.
Saya tidak sangka sama sekali Daniel ni bakal-bakal tunang saya nanti...
YOU ARE READING
HOUSEMATE
RandomLILIANA & DANIEL Dua-dua orang kaya tapi memilih untuk hidup sederhana dan jadi housemate