~Lily~
Saya tengok tu takwim tahunan kolej. Masih ada empat bulan baru saya tamat kuliah. Punya lama lagi tu, ndak sabar pula saya mau kerja. Selama ni saya tidak pernah pun jejak menjejakkan kaki di company papa. Apa la rasa masuk situ tu nanti? Haih betul-betul saya mau kasi habis semua ni cepat-cepat.Saya heran Daniel balik awal lagi. Bila saya keluar dari bilik, situ dia ruang tamu duduk-duduk, masi pakai baju ofis. Tu necktie dia pun sudah longgar, berbuka tu butang baju dia, nampak la dada dia sikit. Segan pula saya tengok dia, hehe.
"Are you okay Daniel?"
Gaya dia tu sebiji macam abang sulung saya, balik dari kerja begitu la gaya dia juga. Kesian pula saya tengok dorang. Apa ba kerja si Daniel ni? CEO Ka? Muka nerd begitu sesuai ka jadi boss? Kali kalau keeja sama dia ni, dia jaga pekerja dia bagus-bagus macam dia jaga saya."I need to rest"
Dia baring situ sofa, saya terus tengok tempat lain. Macam lain pula saya tengok dia berbaring situ.
"Do you want me to cook something for you?" Saya tanya, macam pembantu rumah dia ja.
"Are you sure you can cook?"
"I'm fine Daniel, what do you prefer?"
"Whatever.. " Malas-malas dia jawab saya, terus dia pejam mata.Semua abang saya selalu minta masak sama saya, lepas saya boleh masak dorang request macam-macam. First time dorang tengok masakan saya, semua cakap tidak sedap la apa la, sekali makan memuji lebih-lebih pula. Start dari hari tu dorang kuruyuk saya minta ini, minta itu la. Bila saya pindah, naaaa aman dunia saya tiada yang suruh-suruh masak sudah.
Saya pigi dapur cari bahan masak, banyak lagi tu daging mentah yang boleh dimasak. Saya rasa mau masak kari pula, tapi dia mau ka tu makan pedas? Lantak la, masak saja kari, kasi kurang pedas nanti dia tidak makan pula.
Lepas baring-baring sekejap, Daniel masuk bilik dia. Bagus juga dia pigi rehat di bilik dia, nanti saya potong ayam bunyi bising pula.
Menu niari say pas masak sudah, saya selalu masak untuk abang saya 4 ikur tu.Saya belum siap masak Daniel keluar pigi tengok saya buat kerja.
"What are you cooking?"
Dia hidu-hidu lagi tu bau kari.
"Chicken curry, do you eat spicy food? its not that spicy, but still have a little spiceness""I'll eat whatever you cook. It smell good"
Bersemangat pula dia sampai dia kasi sedia tu meja, siap-siap piring sudu semua lagi.
Harap dia suka la ni masakan saya ni kali.
Siap masak, dia tolong angkat tu periuk di tengah meja. Dia hidu-hidu tu bau dia.
Lepas pray, dia kasi saya duluan senduk, uish gentleman betul. Giliran dia ambi, banyak pula dia senduk. Haha. Belum tau sedap ka tidak sudah ambil banyak, kalau dia rasa pedas baru tau.
Dia rasa tu kari, terus dia makan. Kali dia suka juga tu kari ayam saya masak.
Dia tambah nasi lagi. Atukei berselera juga dia ni. Haih betul-betul macam abang saya.
Kami cerita-cerita pasal macamana saya pandai masak semua ni. Saya kasi tau la mama saya yang ajar. Abang-abang saya lagi suka makan, saya campin la masak.
Daniel bilang sedap masakan saya, baru ni hari dia puji masakan saya. Yang sebelum ni ndak sedap ka? Hehe..
YOU ARE READING
HOUSEMATE
RandomLILIANA & DANIEL Dua-dua orang kaya tapi memilih untuk hidup sederhana dan jadi housemate