50.DANIEL

6 1 0
                                    

~Dan~

Saya sedia awal untuk ambil Lily di rumah parents dia. Bila saya sampai sana, Mr.Davinson sedang tunggu di depan pintu, berdebar nampak dia. Ni belum lagi nampak Lily.

Ndak lama Lily muncul. Cantik betul dia pakai dress.

Saya minta diri dan kami pigi kereta.

Lily diam ja sepanjang perjalanan, saya pun diam juga.

      Kami sampai hotel dan terus pigi tingkat atas. Mau juga pigi rooftop tapi sejuk. 

Lily masih diam tapi masa kami jalan pigi lif tu dia tengok sekeliling. Nampak gaya, first time dia pigi sini. Waiter sedang tunggu depan pintu dining area masa kami sampai dan bawa pigi tempat duduk.

"Are you cold?" saya tanya bila Lily ambil masa untuk duduk. Manatau dia tidak selesa.

"No, I'm okay. Its a beautiful place" dia respon sambil tengok luar. Awal kami jalan, ngam-ngam sunset. Lokasi hotel pun dekat beach. Cantik pemandangan di luar sekarang.

Saya tengok ja Lily. Dia ndak perasan saya sedang tengok dia sebab rambut depan dia kena set di siring, lindung pandangan arah saya.

Saya nampak dia makin matang. Dulu, boleh cam muka dia masi muda. Tapi sekarang macam lain sudah aura dia. 

Waiter ambil order bila saya bagi signal. Lily ndak tunggu saya tanya dia, terus dia cakap apa dia mau. Ndak berubah gaya dia, bersemangat kalau bab makan. Dia tambah cantik bila senyum. 

Kami makan macam biasa cuma kurang bercakap. Lily kasi habis makanan dia walaupun dia lambat makan. Saya masih belum bersedia mau kasi terang sama dia pasal benda yang berlaku antara kami. Nanti kalau ada kesempatan berjumpa atau kami pigi date seterusnya baru saya kasi terang sama dia. Itu pun kalau dia mau pigi date lagi, kalau ni kali terakhir, saya pun tiada masalah.

Sepanjang kami duduk makan, lily tidak pun tengok muka saya. Dia tengok ja di luar, cantik kan pemandangan di luar kalau waktu malam. Dia termenung tengok bangunan, entah apa la dia fikir tu. Berfikir juga saya kalau saya ni lelaki yang teruk, sampai hambar ja suasana.

Lama betul dia termenung sampai dia tersentak bila ada bunga api. Terus dia tepuk tangan. Comel lagi reaksi dia tu, dari muka tiada perasaan tukar dengan muka happy.

"That's beautiful" dia cakap perlahan.

Kami tengok tu pertunjukan bunga api sampai habis. Ndak lama saya tengok Lily, dia ngam-ngam tengok muka saya. Dia senyum terus tengok luar balik. Macam pelik juga tapi saya diam saja.

Lepas makan, Lily mau berjalan tepi pantai. Dalam keadaan sejuk begini dia sanggup berkaki ayam pijak pasir. 

Saya pun ikut juga la. 

"Let me hold that" Saya ambil kasut dia, kami bertarik sekejap sebelum dia kasi lepas tu heels dia. "Thank you Dan" dia cakap dan teruskan perjalanan. 

Saya terkaku bila dia sebut nama saya begitu. Teringat balik masa kami duduk sebumbung dulu. Kenangan terindah kan.

Lilyl lari-lari sekejap, lepas tu jalan kaki sambil depa tangan. Saya tidak tau la apa dia fikir buat begitu.

Saya ikut dari belakang sambil tengok Lily yang happy betul dapat jalan tepi pantai. Nasip dia tidak pigi pijak air.

Kami sampai di kawasan parking baru Lily minta tu heels dia. 

"That was fun" dia cakap dan masuk dalam kereta bila saya kasi arah dia. 

Saya hantar dia balik rumah dia sendiri. Rindu pula dengan tu rumah tapi tu bukan tempat tinggal saya lagi.

Bila kami sampai, Lily turun dari kereta dan lambai saya. Dia senyum saja dan masuk dalam bangunan. Saya masih sana tunggu dia sampai rumah. Bila tempat dia berlampu baru saya drive balik rumah.

HOUSEMATEWhere stories live. Discover now