Saya tengok ja muka papa.
Entah apa dia cakap. Macam saya tidak dapat tangkap apa yang baru dia cakap sama saya.
"Lily, did you hear me?"
Papa lambai tangan depan muka saya sampai saya sedar, saya keliru sekarang.
Baru tadi papa bilang saya akan pigi date sama Daniel.
Saya belum bersedia dengan semua ni. Papa pun satu, belum saya graduate pun sudah suruh jumpa bakal tunang saya. Bukan saya tidak mau ikut kehendak dia, tapi saya kenal Daniel sudah. Lebih dari kenal. Kenal secara mendalam ndak la, tapi sebelum ni kan kami housemate.
Saya tertanya juga kalau parents saya tau kalau kami pernah tinggal sebumbung. Mana la tau dorang pasang spy kan. Ndak juga papa kasi tau saya apa-apa, cuma risau nanti timbul masalah. Pelik betul macamana saya boleh jadi housemate sama daniel.
Saya call Amber, ndak tau sudah apa mau buat. Daripada murung satu hari, bagus saya jalan sama kawan.
Tadi tengahari papa call suruh balik rumah. Lepas makan sama-sama, papa mau bincang pasal kerja. Saya relaks saja masa dia kasi tau tempat kerja saya nanti. Bincang punya bincang, dia kasi tau saya mesti jumpa Daniel supaya dapat kenal-kenal. Nanti Daniel datang rumah jemput untuk dinner date ni malam.
Saya drive perlahan pigi Heavenly Hill. Tempat tu dekat ja dengan rumah, tu la sanggup saya lari dari rumah walaupun sekejap untuk kasi tenang fikiran.
Amber sampai lepas beberapa minit saya tunggu dia.
"Hey princess"
Saya senyum ja nampak dia bawa basket. Amber suka bawa makanan kalau pigi ni tempat. Macam-macam la dia bawa. Kami ampai tikar sana tempat lapang menghadap tu pemandangan bandar. Punya lawa pemandangan. Cuaca pun bagus.
Kami kasi susun tu makanan sama minuman di atas tikar. Kami makan sambil menghayati keindahan alam. Siok betul dapat pigi piknik mengejut ni.
"I'm going on a date" saya cakap tiba-tiba.
Amber yang sedang makan biskut terus terbatuk-batuk.
"What?! you have a boyfriend?"
"He is not a boyfriend"
"Someone ask you out?"
"No. this is the one I told you about my future... fiance"
"Oh woww.. so soon?"
"I don't know.... I wish I didn't have to meet him tonight"
"Oh my god"
"Should I not go.. "
"Just meet him or your dad take away your baby" Dia tunjuk tu kereta saya.
Haiya berfikir saya kalau saya tidak balik rumah ni petang. Amber tepuk bahu saya.
"Don't worry about anything, just go, enjoy the food, wear that new dress"
Tu petang saya balik rumah, papa sedang mundar mandir sana ruang tamu, risau dia. Bila saya tapuk-tapuk naik tangga dia pura-pura berdehem. Kedapatan juga. Saya berdiri ja di tangga sambil senyum kambing.
"I'm going to get ready, don't worry okay?" mana tau dia berfikir saya mau lari dari tu date kan.
Saya naik pigi atas masuk bilik dan pigi closet untuk cari tu dress baru. Ndak terfikir pun saya akan guna tu dress pigi dating.
Saya siap mandi pakai dress dan start make up.
Mama ketuk pintu sebelum dia masuk. Dia pigi dekat saya dan tengok saya dari cermin.
"You look so beautiful" then dia kiss dahi saya.
Saya pura-pura senyum.
Ndak lama kemudian Daniel sampai.
Berdebar juga la bila saya turun pigi bawah.
"Enjoy your date" mama bilang. Saya angguk ja.
Bila saya sampai di Bawah, Daniel sudah tunggu di ruang tamu.
Papa terus berdiri, Daniel ikut dia jalan pigi pintu Utama.
Kami jalan pigi kereta Daniel. Lain sudah kereta dia. Bukan kereta yang saya pernah naik sebelum ni.
Berdebar-debar bila saya masuk dalam kereta duduk sebelah Daniel.
Dalam perjalanan saya diam, rasa gemuruh bila dia pun diam saja.
YOU ARE READING
HOUSEMATE
RandomLILIANA & DANIEL Dua-dua orang kaya tapi memilih untuk hidup sederhana dan jadi housemate