~Dan~
Saya masuk dalam rumah terus terhidu bau masakan. Tekan-tekan lonceng tadi tiada pun yang datang buka, saya ambil keputusan untuk masuk.Takkan mau tunggu di depan pintu tu lebih dari lima minit. Lagipun Mrs. Lea cakap boleh masuk, rumah saya pula sudah ni.
Saya bawa bagasi saya pigi ruang tamu. Bila tengok-tengok sekeliling tiada orang. Bila saya pandang bahagian dapur ternampak susuk badan perempuan bogel membelakang saya.
'What the hell?' terkejut saya tengok. Tu perempuan sedang masak pakai spender ja, macam lain saya rasa sekarang.
Perempuan?
Rupanya tenant yang satu perempuan. Saya pun tidak tau dia perempuan, abis tidak tanya gender. Mrs. Lea pun satu, bagi saya tempat tinggal sama perempuan, langsung tidak bagi tau saya yang tenant satu ni perempuan.
Saya berdiri ja situ tapi tu perempuan sibuk bercakap entah sama siapa. Bahasa dorang pun saya tidak faham. Ni kali punca dia tidak dengar saya tekan lonceng tadi, dia guna earphone pula tu.
Saya tengok ja dia tapi bila dia bergerak, tu punggung dia ... alamak pergi jauh-jauh la ni naluri lelaki saya sekarang. Terus saya masuk bilik yang bertutup. Saya tengok yang satu berbuka macam dia yang tinggal di situ. Ndak jadi saya tegur dia. Entah apa la jadi kalau dia sedar saya nampak dia tadi..
Nasib badan betul la hari pertama sini sudah menghadap benda begini. Bukan alang-alang lagi bentuk badan tu perempuan tadi tu.... Aih,, silaka betul. Oih jauh-jauh kau pikiran.
Saya mandi dan kemas barang saya. Saya dengar tu perempuan masuk bilik dia. Tidak lama terus dia keluar, saya pun berfikir kalau mau keluar dari bilik untuk sapa dia. Sedang berfikir, tu perempuan keluar rumah pula. Ndak apa la, malam ka baru tegur dia.
Saya keluar dari bilik, perfume tu perempuan wangi betul. Terus saya ingat bentuk badan dia.. aih napa la dia tidak masak pakai baju tadi. Takkan la dia biasa begitu setiap hari. Mati la saya.. ini yang saya mau elak ini juga yang saya hadap.
Saya ingat lain la kehidupan saya kalau pindah tempat terpencil. Tapi bila tengok keadaan, macam menyesal pula datang sini. Siapa la nama dia tu? Aiya tidak abis-abis fikir pasal dia.
Saya pigi tu dapur, kemas saja. Saya ingat tu perempuan kasi biar kotor, dari cara dia tadi macam lain ja tu. Ganas semacam ja buat sandwich.
Saya pigi buka luas tu tabir. Nampak pemandangan indah diluar, sejuk mata tengok benda hijau.
Ini la yang saya impikan, boleh tengok pemandangan yang cantik. Daripada tinggal di bandar, nampak asap tebal hari-hari. Tinggal di rumah sendiri lagi la sengsara. Banyak ja yang datang kacau. Hensem sangat ka saya ni sampai dorang terkejar-kejar sana sini? Perasan betul.. pui.
Saya senyum bila ingat balik tu perempuan. Macamana la dia boleh bertahan tinggal sini ni kalau datang-datang hadap benda yang dia tidak mau. Ingatkan dia lelaki, ok lagi boleh kawan. Ni saya anti perempuan sudah.. bagus kali pindah tempat lain sekarang ni.
Handphone saya bunyi terus saya angkat. Mrs. Alicia marah-marah sudah saya tiada di office. Gurongit betul PA dia ni.
Tanpa ambil pusing hal tenant, dia terus keluar rumah dan drive pigi office dia.
Bila dia sampai, kana bagi tau ada masalah sama klien.
YOU ARE READING
HOUSEMATE
RandomLILIANA & DANIEL Dua-dua orang kaya tapi memilih untuk hidup sederhana dan jadi housemate