~Dan~
Saya sengaja jalan lambat supaya tidak sama-sama si Dave naik lift. Malas mau tingu muka orang yang menyerupai Lily. Saya ingat bagus la tu idea balik rumah supaya berjauhan sama Lily, sekali di company pun masih juga ada bayangan dia. Nasip bukan si Lily..
Tapi kan, tidak lama lagi Lily akan betul-betul kerja satu bangunan sama saya. Menyesal pula buat deal sama bapa dia tu. Macam mau kasi batal tapi tidak bagus pula. Reputasi company perlu jaga, kalau tidak susah saya nanti.
Di office, macam biasa sibuk memanjang tida henti kerja.
Time sibuk sana la si Dave datang kacau. Mrs. Alicia pun tidak dapat halang dia.
"Mr. Davinson"
Formal betul, saya terus dongak kepala tengok dia, mata tajam, dahi berkerut, cermin mata saya kasi turun sikit, saya letak pen atas kertas dan genggam tangan.
Terdiam terus dia bila tengok saya. Gaya macam mau makan orang, mesti dia pun rasa lain.
Walaupun dia kawan baik saya, dia pandai juga jaga formaliti kalau dalam office. Tapi saya selalu guna kedudukan saya untuk usik dia.
"What is it Dave?"
"Urm are you.. oookay?"
Saya mengeluh ja.
"I was informed about a new recruitment"
"Who told you that?"
"Your father called earlier this morning"
"I am about to tell you that on this afternoon meeting"
"Well, I think we better discuss about it later"
Dave keluar lepas tepuk-tepuk bahu saya.
Hmmm.... Lily betul-betul jadi keutamaan bapa dia sampai daddy call Dave awal-awal pasal tu.
Saya tidak tau macamana mau berhadapan dengan dia nanti bila dia tau pasal arrangement parents kami. saya tau dia orang yang baik tapi kalau melibatkan hal peribadi kami masing-masing saya rasa dia akan terkilan kalau tau pasal hal di kasi jadi jodoh dengan saya.
Salah siapa juga ni? Takkan saya? Parents kami?
Saya pasti dia belum tau apa-apa pasal tu. Kalau tidak mesti dia sudah lama kasi bangkit ni isu.
Dia tidak kenal siapa saya sebenarnya.
Haiyaa... Malas betul dengan parents kami yang mau juga buat arrangement macam-macam semata-mata untuk kasi stabil keadaan company. Banyak cara lain ba selain marriage arrangement. Napa juga itu yang diorang pilih?
Heran betul dengan pilihan mereka.
Dave tingu ja saya masa kami dinner sama-sama, banyak orang tingu kami lain-lain tapi saya tidak pedulikan.
Biasalah bila kami berdua keluar dinner sama-sama ada la benda negatif dorang fikir. Si Dave la ni sot, adaka pandang saya begitu.. macam pandangan gay.. apa tidak keluar gosip kami couple gay.."Did both of you guys agreed on that 'thing'?
"We haven't discuss about it"
"So, you never meet her face to face?"
Terdiam saya.
Lily housemate saya dulu..
Kenal dia sekejap saja tapi saya tau dia seorang yang baik hati, berdikari, pandai masak..."Dan?"
Saya mengeluh, susah mau cakap.
Biar la saya simpan rahsia dulu.
Takut ada hal buruk berlaku kalau orang tau kami pernah tinggal sebumbung.Lepas dinner kami balik rumah masing-masing.
Dalam bilik semalaman saya berfikir pasal Lily.
Saya mau lupakan dia tapi makin susah..Antara kami tiada masalah sudah, buat masa ni masing-masing ada kehidupan sendiri.
YOU ARE READING
HOUSEMATE
LosoweLILIANA & DANIEL Dua-dua orang kaya tapi memilih untuk hidup sederhana dan jadi housemate