~Dan~
Saya nampak si Lily makin sembuh, lega hati saya tengok perubahan dia. Dia lawan tu penyakit dia sampai dia sembuh dalam dua hari. Pandai dia jaga kesihatan sendiri tidak minta-minta orang lain jaga dia, nasip saya ada untuk tengok-tengok keadaan dia, kalau dia satu orang entah apa la jadi sama dia. Bukan dia balik rumah keluarga dia.
Pagi-pagi saya buat dia minuman suam. Kalau adik saya yang minum ni sudah dia kasi muntah, harap Lily minum la ni. Saya letak di meja taru note. Saya perlu awal datang di tempat kerja.
Ni hari, meeting tidak henti-henti jadi perlu persedian mental dan fizikal. Mana tau angin saya datang, habis la pekerja saya.
Dave pun serius betul muka dia ni hari, abis dia yang buat presentation nanti.
Dia ni kalau pasal kerja dia buat betul-betul, bukan macam orang lain, mau juga saya meradang baru ada hasil.
Tepat jam 9 kami start meeting pertama. Dave buat dengan yakin dan saya nampak arah tuju projek yang dia buat. Sudah saya agak dia akan buat betul-betul. Masa dia present, saya ingat balik apa dia cakap sama saya. Kalau saya move on, saya takut saya kecewa lagi nanti. Perit betul kena kasi tinggal orang tersayang. Ndak saya sanggup melalui hal sama. Dua-dua Lily muncul dalam bayangan saya, ex saya berdiri sebelah Lily Malcom, dorang betul-betul jauh beza. Tapi sayang saya rasa saya anggap Lily eksotik ni macam adik sendiri.
"Mr. Davinson?"
Terkejut saya bila Dave panggil, siap ketuk meja kasi sedar saya. Silaka, saya menghayal pula masa dia present. "Proceed with this one Dave, see you next two week"
Sekejap saja meeting pasal saya tiada masalah sama idea projek si Dave.
Dia pigi kejar saya sampai office.
"Are you okay Dan?"
"I'm fine Dave"
Dia pigi tengok saya depan-depan, dia tenung muka saya, sit betul dia ni.
"Woman problem?"
Mesti dia agak begitu. Walaupun dia bikin panas, dia satu-satunya kawan saya yang ambil peduli pasal saya. Dia tau-tau ja saya ada masalah.
"I will need you next Monday, we need to discuss something important"
"Okay boss" Dia keluar sambil bagi tabik. Saya senyum ja tengok dia.
Saya kira mau bincang pasal Lily punya jawatan nanti, kalau Mr. Malcom mau anak dia cari pengalaman di company saya, saya kasi juga tapi Lily orang baru, kalau iya pun dia fresh graduate, saya perlu juga bagi jawatan yang sesuai.
Saya rasa bagus dia kerja under si Dave, mati la dia kalau under saya. Sudah la saya selalu cari masalah pekerja saja. Harap dia boleh buat kerja dengan bagus la, kalau tidak saya menyesal nanti buat keputusan ni.
Next meeting saya punya mood masih lagi ok, bila masuk meeting yang ketiga situ la naik darah saya nampak tu graf menurun. Asal begitu ja saya stress nampak. Bikin panas betul.
Sampai ada pekerja saya menangis pasal kena marah, biasa perempuan yang begitu, kalau lelaki dorang tunduk saja. Saya betul-betul tegas sama pekerja saya. Dorang nangis ka apa saya mau hasil kerja dorang ada profit. Kalau tidak, macamana mau bayar gaji dorang.
Last-last saya balik awal, mau meletup kepala saya. Nasip tidak migrain.
YOU ARE READING
HOUSEMATE
RandomLILIANA & DANIEL Dua-dua orang kaya tapi memilih untuk hidup sederhana dan jadi housemate