56.DANIEL

3 1 0
                                    

Dave datang awal pagi di rumah.... Adik saya pun awal bangun, punya bising tu dua ikur kalau sudah sama-sama.

Dorang bergaduh pasal kasut lagi. Aih saya pun ndak tau apa mau cakap kalau sudah dorang buka mulut. Ndak berhenti bercakap tu dua, saya menyampuk pun macam tidak kedengaran sudah suara saya, tenggelam dengan suara tu dua munyit.

Malas sa layan kerenah tu dua saya keluar jogging duluan. Adakah pasal kasut pun mau bergaduh. Dari beli kasut sampai sekarang masa mau pakai kasut pun masih juga kena ungkit perkara lama. Last-last dorang main bubut-bubut.

Hidup saya ndak juga boring sangat bila tu dua munyit selalu ada sama-sama saya, walaupun selalu bergaduh, tu la bikin meriah suasana di rumah.

Lagi pun Dave ni bukan ada orang lain selain kami jadi kawan dia, kira keluarga dia sudah.

Dulu saya sangsi juga kenapa dia cari gaduh saja sama adik saya, macam dia mau mengurat si Anne tapi sampai sekarang begitu ja tu dua. Anne pun ada bf sudah. Dave anggap kami macam keluarga dia sendiri. Ada juga saya interrogate dia tu hari, ndak ada apa-apa juga. Dia cuma rindu adik dia. Anne pun bukan dia benci Dave walaupun dorang selalu bergaduh. Anne faham keadaan Dave, lagipun tiada antara kami yang ada perangai macam Dave, dia la satu-satunya abang yang boleh dibawa berperang mulut. 

Saya siap exercise, ambil masa beberapa minit untuk rehat di patio.

Dave sama adik saya tidak habis-habis bercakap. Kalau bukan bergaduh, panjang cerita dorang ndak putus-putus. Biar la tu dua, daripada bising berteriak awal pagi kan.

Saya santai-santai di bangku sambil menghayati suasana pagi. Nyaman betul rasa tengok pemandangan hijau depan mata. Rindu saya dengan tu backyard. Lama saya tidak tinggal di rumah lepas ex saya meninggal. Banyak betul masalah berlaku lepas tu. Saya terpaksa tinggal tempat lain. Stress sangat. Tu la sampai saya sanggup tinggal tempat terpencil. Ntah apa jadi sampai boleh satu rumah sama Lily.

Teringat Lily, saya tersedar dari lamunan panjang. Saya terus naik atas pigi mandi dan siap-siap.

Kami tiga keluar lambat pigi supermarket. Saya jeling tu dua, pasal dorang la ni lambat sampai. Banyak orang sudah bikin rimas tapi ada tu dua kuli untuk tolak troli, tidak apa la, yang penting saya dapat beli barang keperluan.

Lepas siap membeli, kami sibuk sana dapur kasi sedia bahan mau masak satu hari ni. Saya tiada masalah masak tiga kali abis Dave pun boleh masak, cuma adik saya tu tiba-tiba masuk dapur. Huru-hara keadaan bila dia cuba sedaya upaya mau tolong kami masak. Nasib baik Dave ndak membebel bila Anne buat silap. First time katakan.... faham-faham la.

Saya bangga juga dengan adik saya, dia sanggup ba belajar memasak. Hari ni dalam sejarah dia masuk dapur tolong potong sayur. Saya ndak juga marah, makin saya suka kalau dia ada keinginan mau belajar. 

Kami sarapan sama-sama. Semua diam tengok tu makanan yang terhidang atas meja. Anne buat muka bersalah sambil kelip-kelip mata tengok saya sama Dave. Hitam tu telur dia goreng. Mau ketawa pun serba salah sebab first effort kan. Terpaksa juga kami kasi hidang untuk boost semangat dia supaya nanti lagi rajin masuk dapur belajar memasak.

Lepas makan, kami rehat di ruang tamu. Saya malas buat kerja hari ni. Jadi saya sama Dave santai-santai walaupun desakan kerja tu berat. Kadang-kadang waktu rehat begini penting untuk orang yang kerja ni. Apa lagi kalau sudah jadi boss, lagi berat bebanan kerja.

Nasib baik satu hari ni saya tidak berfikir sangat pasal Lily, kalau tidak sana la stuck pasal apa baju mau pakai nanti. Kalau saya saturang di rumah, kompom fikiran tu fokus pasal Lily. Nasip ada munyit gila di rumah, ndak juga saya gelabah.

Sampai petang baru saya rasa gemuruh. Tiba-tiba rasa begini bila tengok jam. Ndak lama lagi Lily sampai. Kami tertunggu-tunggu di ruang tamu. Sudah kami prepare makanan, siap-siap mandi pakai baju segala. Anne macam biasa, over betul walapun casual dinner. Saya tengok dia pun gemuruh, entah pasal apa. Jarang dia begini bila jumpa sesiapa yang associated dengan saya.

Berbunyi tu lonceng pintu serentak kami tiga berdiri jalan pigi pintu utama.

Heran si Dave jalan duluan dari saya, terus dia buka pintu.

"Hello beautiful"

Lily sama kawan dia senyum nampak gaya Dave. 

Kurang asam ni satu ni, macam dia pula tuan rumah.

HOUSEMATEWhere stories live. Discover now