Part 23. LILIANA

16 3 0
                                    

~Lily~

Saya balik rumah dalam keadaan basah kuyup, silaka betul tu hujan. Saya sampai ja di tempat parking hujan turun begitu lebat. Walaupun dekat sudah sama tu apartment, saya basah juga, lagi-lagi la tiada payung. Saya terus mandi dan buat minuman panas. Takut saya demam, saya ni sekejap sakit kalau kena hujan.

Tadi papa call, dia mau jumpa sama tu anak kawan dia. Saya pun buat deee ja. Ndak menarik pun, saya sudah bilang saya malas pasal ni, dia mau juga. Macam saya ni tiada perasaan. Ex BF saya dulu pun dia tidak suka. Ni anak kawan dia yang gay pula dia mau kasi jodoh sama saya. Macam la saya terhegeh-hegeh sama tu lelaki.

Kalau sama Daniel saya sanggup lagi, walaupun dia tua.. haha.. ke situ pula saya ni.

Saya pasang TV tapi tiada siaran pasal hujan, saya kasi pasang tu drama Korea yang kena download. Nasip juga saya download sedia.

Saya tertidur pula di sofa. Siok dengar tu bunyi hujan sampai saya tidur situ. Lama-lama saya terbangun, gelap sudah. Saya batuk-batuk sampai serak suara. Ni la saya malas kena hujan ni.

Saya mau masak tapi tu kepala berpusing-pusing. Terpaksa saya masuk bilik. Saya telan ubat baru ada ok sikit.

Saya pakai mask, takut pula berjangkit sama Daniel. Nanti dua-dua sakit susah la kami. Saya siap masak saya situ ruang tamu.

Entah apa la si Daniel buat ni lambat betul balik. Kali banyak kerja dia.

Saya rasa mengantuk pula lepas makan ubat tapi tahan-tahan lagi. Tidak lama Daniel sampai rumah.

Saya yang sedang baring situ sofa pun dia pigi tengok.

"Are you sick?"

Saya angguk kepala saja, sakit tekak saya mau bersuara. Dia tanya lagi sudah makan ubat saya angguk lagi. Dia pigi bilik dia, tidak lama dia keluar bertukar baju sudah. Dia geleng kepala nampak tu makanan di meja. Kami makan sama-sama tapi saya duluan dari dia, tiada selera saya.

Saya pigi bilik untuk rehat. Macam mau sakit saya rasa. Tidak lama tu saya tidur.

Malam-malam kena ketuk pintu bilik saya, saya pigi buka abis berkunci. Si Daniel di luar nampak risau, bila dia pegang dahi saya, terkejut dia abis saya betul-betul sakit.

Dia suruh pigi hospital tapi saya tidak mau. Last-last dia suruh saya baring dia kasi lekap tuala di dahi saya. Pandai pula dia rawat orang sakit. Dia letak botol mineral sama ubat situ meja dekat katil saya.

Saya tidur lagi walaupun pening-pening.

Daniel tidak cakap apa-apa sudah. Dia diam-diam situ duduk di sebelah saya. Jangan ja dia buat saya macam-macam, saya tiada tenaga ni mau pukul dia ka apa. Bukan lama juga saya sakit ni, dalam dua tiga hari pulih juga. Perlu rehat sama makan saja. Kalau saya saturang pun saya biasa tidur sampai pagi, lepas tu pigi paksa buat sarapan, ada perubahan sudah.

Jangan la sakit satu minggu ka, nanti kerja saya tertunggak pula, sudah la saya mau hantar ni minggu.

Kalau saya sakit harap si Daniel jaga la, haha. Kalau tidak, terpaksa saya sendirian buat kerja. Macam tidak biasa.

HOUSEMATEWhere stories live. Discover now