10. DANIEL

16 3 0
                                    

~Dan~

Sampai rumah saya terhidu lagi bau masakan si Lily. Makin saya tambah lapar. Saya terus pigi mandi dan pakai baju. Lepas tu saya pigi meja mau cari makanan, si Lily pun sudah makan tidak tunggu saya, ceh buat apa dia tunggu saya makan sama-sama, saya bukan laki dia pun.

Tapi dia masak lebih untuk saya, terharu juga.

Tadi saya datang ketara betul ada furniture baru abis besar tu meja kena tukar baru. Siap ada bunga lagi situ tengah. Boleh muat 6 orang tu meja bentuk empat segi sama. Kerusi situ hujung dua-dua, ni kali tiada chance bersentuhan sama dia time makan. Mesti si Lily la tukar ni, apa heran dia kan kaya. Saya boleh agak juga.

Saya makan... uih sedap betul dia masak. Bertuah badan, langkah kanan lagi.

Dia masak, saya tolong la kasi bersih semua piring periuk. Takkan tau makan saja kan.

Saya rasa lucu bila tengok Lily situ depan TV tiada perasaan tengok berita. Kali dia tau ni saya mau tingu berita terus dia pasang tu. Adik saya selalu pourodus kalau saya suruh tukar channel, ni si Lily dengan rela hati sendiri pasang lagi. Comel pula dia ni.

Saya pigi ruang tamu duduk situ hujung, Banyak pillow situ tengah macam pemisah saja.

Kami tidak bercakap pun, masing-masing tingu tu berita. Lama-lama saya mengantuk betul inda sedar diri tertidur situ sofa. Kepala pun berampai di sofa sudah. Mana saya ingat dunia kalau sudah tidur. Suara si Lily pun saya tidak dengar. Dia tutup TV terus pigi bilik dia. Mungkin tidak mau ganggu saya, semalam dia lama di ruang tamu tingu drama.

Saya rasa selesa tidur situ abis ada juga tu pillow. Macam rasa siok ja tidur.

Bila terbangun, pagi sudah dunia. Saya terus buat rutin pagi.

Si Lily baik hati betul bagi selimut sama saya semalam, bukan saya sedar pun dia kasi selimut saya. Wangi dia lagi tu, hehe.

"Good Morning Daniel"

Suara dia lembut ja sapa saya masa saya masuk rumah lepas jogging.

Punya awal ni student bangun, bukan ada class pagi-pagi begini.

"Good Morning Lily"

"I've made breakfast on the table, I'm going out, see ya"

Atukoi, awal-awal begini mau keluar rumah sudah. Pigi mana lagi dia ni..

Saya cek sana meja ada pancake, ada banyak choice untuk topping lagi.

Saya senyum senang hati, ndak juga hari-hari saya yang buat sarapan.

Housemate saya ni baik betul. Suka saya.. eih jan melebih-lebih la perasaan.

Saya siap-siap untuk pigi kerja dan makan sarapan.

Rasa macam bertenaga pula makan sarapan buatan Lily. Pandai pula dia bab masak memasak ni.

Di tempat kerja, mood saya baik. Pekerja saya pun heran tengok saya siap senyum lagi. Ni hari-hari dorang tengok muka saya garang, sekali sekala saya bagi senyuman sama dorang. Pasal niari si Lily baik hati betul, senyuman dia pun terjangkit pigi sama saya.

HOUSEMATEWhere stories live. Discover now