16. DANIEL

19 3 2
                                    

~Dan~

Sampai di rumah saya mandi pakai baju dan pigi ruang tamu. Macam Lily tidak balik rumah, mungkin dia sama family dia sekarang. Lepas dari dinner tu ada after party tapi saya tidak join, moginum saja nanti saya gemuk, cei... jaga badan la sangat.

Saya berfikir pasal Liliy. Tidak sangka dia anak Mr. Malcom. Selama ini dorang kasi private bah pasal anak dorang yang bongsu ni. Tidak pernah pun masuk mana-mana berita ka, magazine ka or even sosial media. Patut la dia tinggal sini ni, mau private sikit. Abis terpencil betul, jauh dari pekan.

Yang saya betul-betul terkejut ni pasal dia tu la yang kana kasi jodoh sama saya. Atukoi, muda lagi pula si Lily tu baru 19, saya ni 24 sudah. Napa juga dorang mau kasi jodoh kami kan.

Tidak sangka betul yang dia ni bakal-bakal tunang saya nanti. Mr. Malcom mendesak betul mau kasi jodoh anak dia sama saya. Daddy saya pun sokong juga tu cadangan.

Bukan dorang tau kami satu rumah sekarang. Entah apa la jadi kalau dorang tau. Mati la saya berhadapan abang-abang dia tu semua pandai martial arts. Lagi-lagi abang sulung dia tu gurongit, ndak kami berngam. Kalau buat bisnes pun terpaksa pakai orang tengah. Si Dave la yang selalu deal sama dia tu.

Si Lily ni tau ka pasal saya? Napa dia tu macam tidak kenal saya. Kali dia tidak berminat jadi tunang saya, abis reputasi pun buruk, banyak gossip itu ini lagi. Itu kali dia tidak ambil peduli pasal ni. Dia tidak tau saya yang bakal tunang dia nanti. Kali tidak jadi juga bah ni rancangan parents kami berdua ni.

Fikir-fikir pasal tu sumandak, dia balik rumah pula. Ingat dia tidur rumah parents dia.

Itu-itu baju dia belum tukar. Bila tengok dia depan-depan, begagar jantung saya sikit mau meletup.

Cantik betul si Lily pakai tu dress, kana mekap lagi. Ndak pernah saya tengok dia begitu di rumah.

Lain lagi tu pemikiran saya bila teringat pasal dia tiada pakai baju tuari, sit betul.

"Wow, you look beautiful"

"Thank you Daniel"

"Lily-"

"I'm sorry, I don't have the mood to talk right now"

Dia pigi bilik dia. Saya pun diam ja.

Dari tu dinner lagi muka dia begitu, tidak senyum-senyum. Hilang sudah tu senyuman memukau dia. Entah apa la masalah dia tu.

Saya senyum ja bila terbayang si Lily jalan lenggang lenggok masa dorang satu family jalan pigi pentas. Cantik betul macam bidadari.

Bikin saya tidak keruan pula. Untung la siapa yang dapat dia tu, pandai masak lagi.
Fikir-fikir pasal Lily saya rasa mengantuk pula.
Saya pun mau rehat, tiada apa-apa menarik tu rancangan TV. Bagus tidur, macam penat saya.

HOUSEMATEWhere stories live. Discover now