57.LILIANA

5 1 0
                                    

Saya sama Amber di rumah satu hari. Dia terus tidur di rumah saya semalam bila dia tau ada jemputan Dinner. Dia datang semalam masa saya tidur sudah. Bangun-bangun ja tadi pagi, ada dia di rumah.

"You're so excited about this" 

Amber senyum gembira.

"Why not? Finally.... I can meet your husband"

"What? he's not my husband"

"Your boyfriend?"

"No. Not that one, we talked about this"

"I tought you guys are dating?"

"Since when you would thougt so, you hate him"

"I did but, not now. I don't know, I change my mind"

"How could you, in that short period of time..."

"Yeah, its strange. We know about his bad reputation but, I think we should not judge him based on this online shitty news"

Saya terdiam. Selama saya kenal Daniel, memang beza perangai dia dengan pandangan negatif dalam medium media massa. Saya belum kasi tau Amber pasal kami jadi roomate, yang lain dia tau cuma pasal roomate tu saya tidak berani cakap. Kalau sampai pigi telinga papa,, nahas la saya.

Kami buat facial mask sambil baring-baring. Malas keluar mau pamper itu ini kalau pokai.

Sampai tertidur balik. Bila sedar mau dekat jam 4 sudah. Kami terburu-buru pigi sedia-sedia untuk dinner. 

"You are not wearing this dress?"

"It just casual.. so I'm not gonna wear that one"

"This is a perfect dress, you can lure him-"

"Stop your magination"

Amber ketawa saja.

Kami sama-sama siap-siap, yang satu pakai make-up, yang satu tolong urus rambut. Siap semua kami keluar terburu-buru padahal masi banyak masa. Ntah napa rasa mau cepat -cepat sampai rumah Daniel.

Amber pula lebih-lebih nervous. Kali pasal jumpa Anne atau first time dia jumpa Daniel depan mata.

Saya tengok Hp, langsung tiada mesej, call atau missed called. Mengharap juga Daniel contact saya tapi sunyi Hp saya ni hari.

Kami sampai rumah Daniel ikut GPS, berabis juga Anne mau hantar driver tapi saya tolak baik offer dia. Adaka pigi rumah dorang perlu driver juga.

Saya sama Amber terkaku depan rumah Daniel. Punya besar rumah dia, entah rumah sendiri ka rumah family. Amber tarik saya pigi pintu depan, dia tekan ja lonceng terus terbuka luas tu pintu.

Mr. Desmond? er...

"Hello beautiful" 

Suara riang dia tu bikin ketawa. Kami senyum ja tengok dia. Amber terkaku tengok tu lelaki. Aduh.. napa sudah dia ni. Saya tengok Daniel, muka dia berkerut tengok Mr. Desmond.

"I'm Dave, come in" Dave pigi siring untuk bagi laluan. Saya nampak Anne situ berdiri rapat dekat Daniel, dia peluk erat tangan abang dia.

"Thank you so much for coming" Dia senyum lebar dan pigi tarik tangan saya untuk masuk dalam rumah, bila limpas sama Daniel dia isyarat hi sambil angkat tangan. Amber sana belakang sama Dave. Entah pandangan dia tu lain semacam...

Daniel pula paling belakang entah apa reaksi dia tu..  

Kami pigi di dining room, waduh hebat juga ruangan makan dia ni. Serba serbi modern design.

Bukan sembarangan orang ni dia. Baru saya nampak dia ni bukan calang-calang orangnya, memang dia orang kaya. Saya heran pula napa kami boleh satu rumah dulu, padahal rumah dia ni begini cantik. Tu meja makan pun dorang sudah setting semua. Kami duduk ja dorang serve. Saya ingat maid yang serve. Rupanya dorang yang kasi sedia makanan.

Saya tengok makanan atas meja terus berliur.

Semua sudah duduk, Daniel pelawa makan. Amber sana sebelah saya pun terkesima tengok tu makanan.

"I miss this.." 

Semua mata tengok saya. Saya salah cakap ka? saya tengok dorang satu-satu. Semua diam tengok saya, terutama Daniel punya reaksi tu..

"This is my favourite"

Semua dorang serentak 'Ohhh' sambil senyum dan masing-masing mula makan. Waw sedap makanan dorang. Daniel sama Dave berbalas pandangan yang saya tidak boleh interpret apa dorang comunicate tu. Anne berabis layan Amber bagus-bagus. Cara dia ambil hati kawan saya ni, bikin curiga. Patut la dia berabis suruh bawa Amber, deal apa dia mau offer tu saya pun tidak tau. Harap deal dia tu ok la.

Kami lama bercerita sambil makan. Saya tau Daniel masak semua ni abis masakan dia memang begini la rasa dia. Untung dapat datang tempat dia, dapat makan masakan dia, macam terubat rindu saya... haih, napa ba ni perasaan ni tiba-tiba begini.

Lepas habis makan saya minta diri pigi restroom. Kenyang betul. Tau la kalau pasal makanan ni saya memang tidak boleh berhenti makan selagi masih ada makanan depan mata. Walaupun makan berjam-jam, memang habis tu makanan saya makan.

Bertuah betul datang dinner ni malam. Syukur kenyang.

HOUSEMATEWhere stories live. Discover now