Sampai rumah saya mandi dan terus tidur. Malas sudah mau fikir banyak. Makin fikir makin sakit kepala. Sudah la banyak masalah di office, bikin stress saja.
Pagi-pagi saya bangun terus pergi gym lepas refresh. Ada adik saya awal-awal sudah exercise, entah bila dia sampai. Semalam ndak sedar pun dia balik. Setahu saya mummy ada kasi tau dorang akan bawa dia balik rumah.
"Good morning baby girl"
"Good morning big bro"
Happy pula dia, siap senyum lebar lagi. makin dia berperangai begini makin pelik pula. Sudah biasa dengan perangai princess dia kan, lain pula kalau dia bagus. Macam bukan adik saya saja.
"Are you okay?"
"I'm fine.. you didn't look good" Dia tengok muka saya.
Saya pun mengeluh.
Satu jam kami exercise baru berhenti. Kami rehat-rehat di sana patio sambil tengok pemandangan waktu pagi.
Saya mau bertenang, jauh-jauh laitu fikiran negative. Siok juga ada adik saya kasi kawan saya di rumah. Kalau sendiri memang sunyi, tiada kawan mau bercakap, bila adik saya ada macam lega pula. Ndak juga bosan.
Kami sarapan sama-sama dan siap-siap mau keluar.
Pagi-pagi sudah kena bawa jalan-jalan. Saya ingat mau berehat di rumah tapi memaksa betul adik saya mau pigi mall. Ikut saja la kehendak dia.
Sebelum pigi mall adik saya bilang pusing dulu tu park. Kami jalan beriringan macam couple pula orang tingu-tingu kami, yang tidak kenal kami tu meningu betul tapi yang kenal tu dorang kasi biar saja. Saya pun peduli apa sama dorang.
"Did something happened?"
Adik saya senyum saja sambil peluk tangan saya. Memang gaya dia begitu, manja betul.
Makin dikasi biar, makin manja.
Tengah jalan-jalan, Dave Call. Memang timing dia kena betul. Saya tau dia akan bawa jalan atau join kami.
Lepas jalan di park kami naik kereta pigi mall.
Sampai dekat entrance, Dave sedang tunggu kami. Memang ndak boleh pisah la kami ni, kalau bukan berdua, mesti bertiga.
"Hey princess" Dave sapa adik saya. Dorang high five tapi saya dia kasi biar.
Kalau tu dua shopping, satu kepala tapi kalau bergaduh bising betul.
Mummy call masa dorang dua sibuk membeli kasut sukan.
Saya duduk di sofa sambil bercakap sama mummy, dia tanya pasal Anne, risau anak kesayangan dia tiada di rumah. Saya kasi tau la kami jalan-jalan di mall. Dia rasa lega, berabis dia fikir Anne pigi ikut kawan-kawan dia clubbing ka apa.
Sebelum dia hang up, dia bagi tau mau jumpa saya.
Rasanya ada la hal penting mau bincang kalau mummy mau jumpa saya, sedangkan semalam baru dinner sama-sama.
Tu dua ekor munyit siap shopping lepas berjam-jam pilih itu ini.
Kadang dorang bergaduh dulu baru dapat pilih apa yang dorang mau. Lambat betul memilih barang. Saya tengok pun macam couple ja ni dua. Benda sama juga berlaku kalau sama-sama shopping. Tapi dorang happy, ketawa-ketawa macam munyit.
Kami sambung tengok movie lagi.
Lepas siap shopping, pigi makan dan habis movie kami balik rumah parents. Dave balik sendiri. Penat dia berjalan satu hari di mall. Adik saya kalau shopping mesti pusing satu mall, baru puas hati dia.
Di rumah parents, mummy sedang tunggu di ruang tamu. Dia senyum ja bila nampak saya.
Dia cakap terus apa yang perlu dia sampaikan.
"Dan, you're going on a date with Liliana"
Terus saya terdiam. Belum saya ada keberanian mau berdepan Lily, sudah dorang push untuk kasi jalan rancangan dorang.
YOU ARE READING
HOUSEMATE
AcakLILIANA & DANIEL Dua-dua orang kaya tapi memilih untuk hidup sederhana dan jadi housemate