Part 25. LILIANA

12 3 0
                                    

~Lily~

Saya bangun-bangun ja terus batuk. Punya sakit kerongkong saya. Terus saya dengar tapak kaki pigi masuk bilik saya. Si Daniel pula kasi saya air suam. Muka dia pun risau tengok saya. Berabis lagi bawa pigi hospital tapi saya tidak mau. Ndak siok di hospital, tu bau di situ pun bikin loya saja.

Saya paksa diri untuk bangun. Daniel keluar dari bilik bila saya pigi bathroom. Saya boleh urus diri sendiri. Saya paksa juga walaupun perit tanggung tu kesakitan. Siapa lagi mau jaga diri saya selain saya sendiri, sejak saya hidup satu orang saya tidak harap si Bibik jaga saya sudah. Apa lagi mama saya. Bukan saya sakit teruk, demam biasa saja ba ni. Takkan mau kecoh pasal demam ja.

Lepas lap-lap badan saya pakai baju. Ndak sanggup saya mandi walaupun air panas. At least saya rasa bersih dan wangi. Ada juga berus gigi. Takkan saya pigi kuliah bau-bau badan mulut kan. Nanti lari semua tu lelaki dari saya, hihi.

Saya rasa lega sikit lepas tidur semalaman. Kan saya bilang saya akan pulih lepas makan ubat.

Daniel situ ruang tamu. Dia pigi cek suhu saya lagi.

"Are you going out?"

Saya angguk ja, masih sakit kerongkong saya.

"Stay at home for today, I can take care of you"

Baik hati juga dia tapi saya perlu datang kuliah. Saya geleng kepala. Mau bercakap pun susah betul.

Nasib baik tidak teruk saya batuk macam semalam. Daniel sudah prepare sarapan. Dia masak bubur ayam. Atukoi, pandai dia masak bubur. Dia suruh kasi habis tu yang dalam mangkuk, saya makan saja sampai habis walaupun duduk lama-lama makan bubur saja. Saya paksa diri supaya cepat sembuh.

Dia bagi tu ubat, saya telan saja. Kadang-kadang saya sakit saya tidak makan ubat pun. Ni hari terpaksa abis class ni hari penting. Daniel prihatin betul sama saya. Bukan saya minta dia jaga saya pun. Saya tidak biasa sudah dengan bantuan orang lain, perlu saya sendiri buat semua.

"You're late to work" saya bilang, paksa diri bercakap. Buat apa si Daniel situ tengok dia?

"Are you sure you okay?" Dia cek lagi dahi saya. Haih dia ni macam abang saya betul.

Saya angguk-angguk ja sambil senyum paksa.

" I'll send you to your class today" Suara dia sebiji macam abang saya. Tidak boleh canggah keputusan dia. Abang saya buat suara begitu juga, saya terpaksa ikut cakap dia.

Daniel betul-betul hantar saya sampai di depan bangunan tempat kuliah saya. Dia lambai terus blah. Siap bertukar no. HP baru dia kasi turun saya dari kereta. Kawan saya pun ndak terkejut nampak saya, dia ingat Daniel tu abang saya kali, abis biasa dorang hantar saya juga dulu.

Nasip baik la student lain tidak buat kecoh, malu saya kalau dorang tau tu lelaki bukan abang saya. Kalau dorang tau, mesti kena kasi heboh sampai ex saya tau. Benci saya perangai sesetengah budak U ni, sudah dewasa tapi kuat bergosip. hmmmph...

Saya belajar macam biasa, tidak juga sakit teruk. Saya tau juga limit saya macamana, kalau boleh jalan saya akan paksa diri untuk datang kuliah tapi kalau langsung ndak boleh jalan baru saya tinggal di rumah.

Ada Daniel semes tanya macamana keadaan saya, saya kasi tau saya okay.

Ringkas ja semes dia 'U ok?', saya balas 'Ok' haha. Tu ja kami contact dalam satu hari ni.

Saya balik rumah lepas habis class, saya minta hantar kawan saya balik.

HOUSEMATEWhere stories live. Discover now