~Dan~
Di rumah saya masi buat kerja.
Berlambak tu fail di meja.
Sibuk sangat buat kerja sampai lupa makan.Saya pigi dapur, buka refrigerator dan cek makanan yang boleh dimakan.
Ada chef tapi macam mau makan sesuatu yang manis.
Saya ambil tu coklat yang sudah berkurun, tinggalan adik saya. Saya cek expiration date masi ok juga.Saya sambung buat kerja.
Tidak lama kemudian saya mengelamun. Berfikir jauh.......
Automatik tu tangan ambil hand phone.
Saya fikir panjang, then....Tiba-tiba saya berdiri lepas tersedar saya pigi contact Lily.
Omaigad... apa juga yang terlintas di fikiran saya ni sampai send semes sama Lily?Saya tepuk dahi, sudah Lily baca tu message. Tanda read sudah.
Odoi dogo...
Sampai begitu betul?Terus saya buang HP di sofa dan pura-pura sibuk. Tapi tu mata mau juga silik-silik tu HP.
Atukoi... napa juga saya ni?
Ndak lama kemudian saya duduk di sofa sambil pegang HP.Okay, tarik nafas...
fuhhhh....'Hi Daniel, I'm fine, thanks😊'
Berbunga-bunga hati saya baca reply dari Lily. Senyuman lebar sampai telinga.
Saya tepuk dahi bila sedar saya happy tiba-tiba.
Saya fikir berabis cara untuk stop fikir pasal dia lepas tu.
Sudah saya janji untuk kasi lupa dia.
Saya perlu buat sesuatu supaya lupa hal ni.Pagi-pagi.. lepas exercise, saya call Dave bawa dia makan luar.
Dave terus setuju.
Macam lama saya tidak bawa dia jalan, dia yang selalunya bawa saya jalan.Kami pigi shopping mall mau tinjau keadaan. Jalan-jalan sambil kerja.
Lepas tinjauan, Dave craving pasta konon, saya bawa dia pigi restaurant yang selalu kami pigi.
Dia ni macam adik saya juga kadang-kadang. Saya kasi iya ja apa dia mau.Adik bongsu saya pula join sekali. Pandai ja dia cari saya kalau weekend. Minta belanja saja.
Bikin malas kalau ada Dave sama-sama dia. Tu dua ikur pandai bergaduh, selalu berlainan pendapat. Bila sama-sama ada ja bahan mau pertikai.
Mau order pun dorang bergaduh.
"Are you serious? you're gaining weight, order something else" Dave mula sudah sakat adik saya.
Saya tidak marah kalau dia cakap begitu sama adik saya. Lain la kalau dia pukul adik saya.
Saya kasi biar ja dorang. Peduli apa, Dave ni macam abang dia juga."Hey.. I know how to maintain my weight okay...." Berpusing mata adik saya geram hal berat badan kena kait.
Saya dengan hal sendiri, tidak mau masuk campur dorang dua.
Masa makan pun saya diam-diam, tu dua masi juga bercakap.
Saya tengok orang yang lalu lalang. Dari jauh macam saya nampak kelibat Lily.
Biar betul mata saya ni pandai salah orang..
Terus saya rasa lain-lain bila ingat semes saya tadi. Reply dari dia pun macam dia okay ja kalau saya contact dia. Tapi saya anggap dia macam adik saya juga ba.. Napa juga ni perasaan saya ni, keliru...
Saya tengok tempat lain, biar tu kelibat Lily hilang dari pandangan.
Ada-ada ja berlaku kalau saya tidak serius mau kasi lupa Lily.
"He's ugly" Dave cakap, mencubuk HP adik saya.
"No.. he's a lot more handsome compared to you"
"I'm the most handsome man in this world"
"No, you're not. You're the ugliest among all man in this world"
Tu dua terus berdebat sampai kami siap makan.
Lepas keluar dari restoran, kami kasi kawan adik saya shopping.
Ada la dia minta belanja. Beli baju la, beg la, jewelry la. Setiap minggu ada benda baru mau pakai.
Saya pun jarang tidak bagi apa dia mau, tu la manja betul.
Siap semua baru balik. Adik saya tumpang tidur rumah saya lagi, tidak mau kena marah parents pasal beg-beg shopping dia yang berlambak.
YOU ARE READING
HOUSEMATE
AcakLILIANA & DANIEL Dua-dua orang kaya tapi memilih untuk hidup sederhana dan jadi housemate