~Dan~
Awal pagi saya keluar rumah pigi jogging. Lemas badan saya dalam beberapa hari ni. Banyak betul kerja di office, bukan satu dua mau buat, berlambak lagi tu. Lepas keluar peluh saya balik rumah.
Siap mandi saya pigi buat sarapan. Lily belum bangun kali, awal masi. Saya buat sarapan untuk dia macam biasa letak note.
Saya sengaja datang awal pigi kerja supaya ada masa bertenang sebelum start kerja. Selalu saya sampai, Mrs. Alicia terus cakap itu-ini, bikin pening saya ja.
Tu meja saya pun berselerak, kalau kasi kemas nanti hilang pula tu dokumen.
PA saya pun ndak berani kasi kemas nanti takut saya marah dia. Saya duduk-duduk, releks dulu. Nanti jam 8 PA saya sibuk sudah kasi tau jadual saya.
Dia awal sampai tapi selalu saya suruh ikut masa kerja baru start kerja. Tapi rajin betul dia tu buat kerja sampai saya tidak sanggup mau pecat dia. Lagipun prestasi kerja dia memuaskan. Ngam-ngam jam 8 dia datang ketuk pintu terus kasi tau jadual ni hari, nanti petang ja ada meeting, tu pun sama Mr. Malcom. Lega saya tiada meeting penting untuk harini. Nanti saya kira mau balik awal, untuk rehat di rumah. Bagus balik rumah tengok Lily daripada menghadap meja office saya.
Mr. Malcom call lagi kasi ingat saya supaya datang nanti petang. Ndak saya lupa ba pasal tu, ni kira penting juga ba kalau melibatkan Lily.
Satu hari saya menghadap kertas kerja, ada ja yang saya tidak puas hati. Banyak betul la error, sampai saya meradang. Saya ugut lagi pekerja saya, kalau tidak pandai buat report saya pecat la dorang ni.
Saya pun ndak juga mau menghadap benda begini setiap hari. Ni la bikin stress ni.
PA saya kena sekali, bukan salah dia tapi kena tempias juga. Terpaksa la dia menghadap saya punya tabiat ni. Saya pun ndak tau macamana la pekerja saya buat kerja ni, mesti ada silap. Bukan satu dua saya mau handle, banyak lagi yang di bawah-bawah. Nasip saya bahagi sama Dave ni kerja, kalau tidak mampus saya awal-awal kena serangan jantung. Kalau under si Dave, dia tu boleh lagi toleransi, kalau under saya jaga la saya marah habis-habis, paling teruk saya pecat.
Habis marah-marah saya pigi dekat Dave. Dia relaks ja di office dia. Silaka betul dia ni.
"How come I didn't know about this new Lily?"
Soalan dia ni kan, macamana dia tau pasal Lily ni. Semua pun dia boleh bongkar. Entah siapa kasi tau dia. Nama Lily pun dia tau, tu hari dia pigi siasat pasal anak bongsu Mr. Malcom. Dia pigi tanya tu bodyguard, ada-ada ja taktik dia.
"I didn't expect this to be Liliana or Lily, they have the same name but different person"
Dave tau pasal ex saya abis kawan baik dia pula tu. Sedih kami bila tau dia meninggal. Suram dunia tanpa dia.
"Dan, did you heard me just now?"
Saya angguk kepala, hembus nafas dalam-dalam. Saya sandar situ meja dia sambil silang tangan. Kalau la si Dave tau saya sama Lily satu rumah, mati la. Nasib ni Lily bukan kawan baik dia, kalau tidak sudah saya kana tendang pigi dunia lain.
Saya diam ja, entah macamana la saya boleh berada dalam situasi ni. Betul-betul saya tidak sangka akan bertemu dengan Lily yang lain lagi. Selalu saya wish supaya ex saya hidup balik, betul-betul saya rindu dia, sekali hadir pula Lily tapi dia orang yang jauh berbeza dari ex saya. Cara kami bertemu pun bukan alang-alang. Si Dave pun baru tau pasal saya kena kasi jodoh sama anak Mr. Malcom. Kalau tidak sudah dia bising-bising dari dulu.
YOU ARE READING
HOUSEMATE
RandomLILIANA & DANIEL Dua-dua orang kaya tapi memilih untuk hidup sederhana dan jadi housemate