Part 34. DANIEL

27 2 0
                                    

~Dan~

Saya bangun pagi, tengok sekeliling.. tau sudah saya di rumah Dave. Saya malas drive semalam terus minta Dave bawa saya balik rumah dia sekali. Saya selalu juga tidur rumah dia lepas moginum.

Nasip tidak mabuk semalam. Ndak tau la apa saya cakap kalau sudah mabuk, apa lagi kalau banyak dalam otak saya. Risau saya kalau pindah balik di rumah sendiri, nanti keadaan jadi teruk macam dulu.

Saya pigi dapur minum air sejuk. Si Dave pun sudah bangun. Semalam kami minum untuk kasi panas badan terus balik. Dia saja-saja mau minum untuk kasi senang hati. Biasa la kalau baru putus cinta kan. Moginum nopo kaka.

"You look terrible" saya bilang, si Dave betul-betul macam zombie. Teruk juga ni kawan saya ni kalau putus cinta. Entah la, dia betul-betul sayang kali ex dia tu.

"I'll go home now, see ya" saya tepuk bahu dia terus keluar.

Sampai di rumah saya masuk terus nampak Lily di situ dapur. Dia senyum ja tengok saya.

Dia bagi salam saya jawab ringkas saja. Si Lily ni kan, ceria saja. Muka saya yang begini serius pun dia tegur juga. Kalau orang lain sudah dorang kasi biar saya.

Entah kenapa saya ni. Saya terus pigi bilik untuk mandi.

Lepas mandi saya pakai baju. Saya tengok ja tu luggages saya. Ni hari saya pindah. Tidak boleh kasi tunda-tunda sudah.

Entah apa la si Lily fikir tadi tu.. muka happy tapi dalam hati siapa yang tau kan.

Semalam pun saya rasa dia terkejut tu.

Ni hari saya mau cuti, mau pindah rumah tu sekejap saja tapi saya mau kasi tenang-tenang dulu ni fikiran.

Saya rasa sedih pula pasal pindah rumah, nanti tidak la dapat merasa masakan sumandak eksotik lagi.

Apa boleh buat la, untuk kebaikan bersama juga kan.

Sampai tengahari saya stay di rumah. Si Lily pun bukan mau balik awal tapi saya kol dia ja.
Bila tau dia tidak balik, saya rasa kecewa lagi, haih teruk ni perasaan saya ni.
Saya tarik tu bagasi, biar la pindah ja la. Bagus balik rumah sendiri.
Saya ingat mau jumpa Lily untuk farewell tapi biar ja la, bukan penting sangat pun.

Apa-apa yang berlaku lepas ni, saya bukan ada buat silap atau kasi sakit si Lily.

Bila saya sampai di rumah, tu pembantu rumah sana sudah tunggu.
Saya terus masuk bilik saya. Rindu juga dengan katil saya. Bila saya tengok keadaan bilik saya, terus ingat Lily.

Adaka... dia yang masuk dalam otak fikiran saya sekarang?

Hairan betul la dengan perasaan saya ni.
Sejak kebelakangan ni selalu ja fikir bukan-bukan.

Saya datang office juga sebab tidak tahan duduk di rumah.
Sampai-sampai ja, si Dave cari saya.

"Did you move out? Where?"

Ni lagi bikin serabut fikiran saya. Asal ja saya buat sesuatu mestiiiii ni satu ekor ni tau.

"Who told you that?"
"Chrissy"

Nah.. Ni lagi la yang bikin saya malas ni... asal kena sebut nama tu perempuan, saya jadi panas baran.
Si Dave nampak perubahan riak wajah saya, dia tau ni bukan masa yang sesuai untuk korek rahsia. Dia keluar dari office saya.

Haiyaaaa... napa la hidup saya begini ni...

HOUSEMATEWhere stories live. Discover now