21 - Hilang!

122 13 0
                                    

*Tuk, tuk, tuk*

Ira sudah berkali-kali ketuk pintu bilik Afik dan Khai. Tidur mati ke apa pagi yang dah nak beberapa jam lagi tengahari? Nak kata ye? Hmm boleh juga. Mana lah tahu main game tak ingat jam.

*Serek*

Pintu yang diketuk sebayak... erm, entahlah berapa tak dikira...telah dibuka. Nampaknya... orang tu belum mandi lagi. Baguslah. Heheh. "Kenapa Sha?" tanya Afik sambil mengesat matanya. Baru bangun tidur~ Lepas Subuh tadi sambung tidur.

Macam runtin hariannya. Kecuali dekat asrama/dor/hostel...hmm mana-mana jelah...sebab nak sekolah weh, masuk kelas lambat nanti.

Tak pasal-pasal dapat ceramah dari Landak Inviso tu~ dengan... abang pengawas tu~ Siapa? Mike...tahun ni dia dapat jadi pengawas sekolah.

"Hmm mandi kolam jom? Nanti ajak yang lain sekali tau." pesan Ira. Afik mengangguk sambil tengah mamai lagi. Tiba-tiba otaknya berhubung. "Eh, Sha." panggil Afik. Ira yang baru ingin turun menundakan hajatnya.

"Kenapa?" soal Ira. Nak kena tunggu orang tanya 'kenapa' juga ke? Lambat betul lah Afik nak cakap apa yang dia nak cakap sangat tu. "Mentor macam mana?"

Kini Ira tak sengaja tersengih. Lupa nak beritahu pasal mentor dekat Afik. "Mentor kata kita pergi dulu. Nanti diorang akan ikut turun." jawab Ira.

Buat kali yang terakhir kepala Afik terangguk. Dia menutup pintu untuk mengarahkan Khai bersiap ke kolam renang agar capat sikit beritahu ejen lelaki yang lain.

Sekarang barulah Ira boleh pergi dengan ejen muda perempuan ke kolam renang.

°_____★_____°

Sebetulnya.... ejen perempuan dah ada dalam kolam tu 15 minit lagi awal dari ejen muda lelaki. Bukan tak nak panggil mulanya tu tapi otak diorang cakap 'pandai-pandai lah sendiri. Siapa suruh bangun lambat?' and end up... diorang suruh Ira panggil. Tak best weh tanpa diorang.

"Nul, kau tak bosan ke baca majalah daripada kita datang sini? Kita tengah bercuti kut. Jomlah." ajak Moon. Walaupun Nul ada depan matanya, tapi rasa tak lengkap kalau Nul tak join nya bersama yang lain. Seolah Nul tidak ada bersama mereka.

"Hmm" Rasa serba salah pula tak ikut. Tapi ada sebab dia tak ikut. Bukan sengaja. "Saya bukan tak nak. Tapi memang tak boleh..." Makin serba salah Moon buat.

"Tak boleh? Atau kau... datang bulan?" tanya Moon sedikit bisik-bisik. Ejen lelaki ada kat situ tengah bermandi-manda dengan yang lain.

Nul tersengih lalu mengangguk. "Kenapa kau tak cakap dari semalam? Kau buat aku overthinking tau." katanya. Sia-sia je terlebih fikir semalam. Dosa satu hal!

"Heheh...maaf Kak Moon." kata Nul. Dia sebenarnya malas nak bagitahu ejen perempuan. Lagi satu tak elok kecohkan tentang ni~ Betul tak? 🌚

'Datang bulan? Hmm kau dah banyak berahsia daripada aku, Nul.' gumam Aliza yang terdengar perbualan Moon dengan Nul dari jauh.

°_____★_____°

"Bulat, cuba kau call Mika. Tadi aku rasa dia kat bilik Alicia. Kau ajak diorang turun makan malam kat café." kata Ali. Bulat mengangkat kening. Dah kenapa Ali ni? Pelik, pelik je.

"Kau gaduh dengan Alicia ke?" teka Bulat. Tak pernah-pernah Ali suruh orang untuk pesan dekat Alicia. Selalunya dia yang akan pesan sendiri.

"Hmm adalah sikit. Dia salah faham je. Takpa, bagi dia masa." jujur Ali. Tak baik lah tipu-tipu ni.

"Ouh." Bulat terus menelefon Mika.

*Tuttt*

Bulat cuba sekali lagi menelefon Mika. Sudah kali ke-lima Bulat mencuba tapi Mika tetap tidak angkat panggilan telefon tersebut. "Ali, dia tak angkat lah." kata Bulat. Ali mengeluh. Tiada cara lain selain mengetuk pintu bilik. Disebabkan tak nak ambil risiko, dia mengajak Rudy dan Bulat ke bilik Alicia.

*Tuk, tuk, tuk*

"Diorang ni dengar ke tak sebenarnya?" tanya Ali. Berapa kali dah dia ketuk pintu tu, tapi takda sorang pun yang menyahut. Takkan dah tidur waktu macam ni? Makan malam pun belum.

Rudy yang ada disebelahnya itu memutarkan bola mata. "Kalau kau ketuk je tak bagi salam macam mana diorang nak dengar?" katanya. Setakut ketuk, ingat semua orang boleh dengar ke?

Ali menggaru kepalanya yang tidaklah sangat gatal. "Assalamualaikum!" Ali memberi salam sambil mengetuk pintu itu. Tidak tahu lah kalau roboh pintu tu. Tapi .... masih sama. Tiada sahutan.

"Bulat cuba kau call Mika. Mana tahu dia angkat?" kata Rudy. Dia sangat pasti Mika ada dekat bilik Alicia tadi.

"Aku dah call dia, tapi dia tak angkat." kata Bulat. Dia pun tak tahu kenapa Inna tak angkat. Mungkin sibuk kut. "Kau cuba je." kata Rudy.

Bulat nak tak nak kenalah call lagi. Dia sebenarnya malas nak call Mika banyak kali. Habis data fon dia nanti.

"Eh, kau dengar tak?" tanya Ali. Takut dia yang tiba-tiba salah dengar. Manalah tahu hantu nak menyakat dia tengah malam ni~

Rudy dan Bulat angguk. Mereka sangat dengar bunyi itu sama sekali. Jelas sangat bunyi itu.

*Srekk*

Tanpa dapat izin dari sesiapa, Ali membuka pintu itu. Dia tak kisah dah apa jadi, hatinya sekarang jadi tak sedap ...

"Telefon diorang ada je dekat sini... tapi mana diorang?" kata Bulat. Telefon Alicia dan Mika ada. Betul-betul atas katil. Tapi tuannya tiada. Pergi mana?

"Atau diorang dekat bilik yang lain?" teka Rudy. Dia tak nak lah overthinking tapi dalam masa yang sama dia juga tak sedap hati. Macam ada benda sedang berlaku.

Ali dan Bulat juga berandaian bergitu. Tutup saje pintu bilik... ejen muda lelaki yang lain datang berdesup pada mereka. Semua berwajah risau yang amat risau.

"Weh, asal ni?" tanya Ali. Lain macam risau diorang. Kalau boleh diorang nak je makan Ali, Rudy dengan Bulat. Eh- tu lapar, bukan risau. Dah ... abaikan itu.

"Semua ejen muda perempuan...." Jet benar-benar takut nak beritahu tentang hal itu. Tak tahu lah apa reaksi diorang kalau dapat tahu. "Hilang." kata Zass. Dia fikir kalau tanggung je ayat Jet tadi, memang diorang takkan tahu. Kawan diorang yang hilang tu pun boleh je jadi apa-apa.

Dengan baik Ali, Rudy dan Bulat dengar berita tu ... telinga mereka masih okay dan tidak tahi telinga tersumbat ye... Kalau iya pun semua tu tak betul~

"Kejap ... korang kata semua? Weh ... Mike, takkan Nul hilang sekali?" tanya Rudy. Kalau Nul hilang sekali ... tak tahu dia nak cakap apa. Okay cakap jelah ... situasi akan bertambah bahaya.

Mike terpaksa angguk. Dia tahu Rudy bengang dengannya kalau benda tu jadi. Tapi dah memang Nul hilang .... nak kata apa lagi?

"Aku ... gaduh dengan dia. Adalah sikit. Dia ... salah faham." Habis jujur Mike cakap. Kali ini betul-betul mulut Rudy tertutup rapat. Dalam hatinya banyak dah memaki Mike. Benda ni tak sepatutnya berlaku.

"Kau pun gaduh dengan Nul? Aku fikir aku je gaduh dengan Ira." kata Afik. Tak tahu pulak Mike ada gaduh dengan Nul. Selalunya diorang rapat macam tak ada masalah yang berlaku.

"Hmm .... aku tahu semua ni berpunca dari siapa. Kita kena dapatkan Emruze dulu. Jom bertindak!" kata Chris. Dari pergaduhan Afik dengan Ira, Mike dengan Nul, Ali dengan Alicia dan Jet dan Roza ... dia dah boleh agak siapa punya kerja.

Ejen muda lelaki terus berlari mengikut Chris. Mereka perlu cepat sampai di lokasi budak perempuan sebelum perkara buruk terjadi.

To Be Countinued 🌺











LOVE FAMILY ACADEMYWhere stories live. Discover now