16

62 9 0
                                    

"nervoussss!!" seonghwa menggoyang-goyangkan badannya ke kiri dan ke kanan menyebabkan minji  menepuk lengannya kuat.

"duduk diam diamlah! nanti tercucuk pin ni sape susah!" marah minji. seonghwa memuncung dan menunggu minji memasang pin di bajunya.

"pusing" arah minji. seonghwa memusingkan badannya dan memandang minji kemudian tersenyum.

"pendeknya sayang saya.." ujar seonghwa sambil tersengih membuatkan muka minji terus cemberut. dia membentulkan rambut seonghwa yang sedikit kerinting itu.

"macamlah dia tinggi sangat" balas minji perlahan tapi mampu didengari oleh seonghwa. terus seonghwa tergelak besar dan mengangkat minji seperti bayi. minji terjerit kecil dan memukul tangan seonghwa supaya menurunkannya.

seonghwa mengabaikan jeritan minji dan meletakkan minji di atas kabinet sederhana tinggi, kemudian seonghwa menatap sepasang mata minji yang bulat dan bersinar itu.

"apa?" soal minji. seonghwa tersenyum kecil dan mengusap rambut minji yang kini sudah dipotong paras bahu.

"minji sayang seonghwa?" soal seonghwa perlahan disambut dengan anggukan malu minji.

"cakaplah balik."

"balik."

"minji!"

minji tergelak besar, suka betul dia menyakat seonghwa begini. kemudian dia mengangguk laju dan membetulkan baju seonghwa sedikit.

"sayang ke tidak?" soal seonghwa lagi. minji mengeluh dan mengangguk.

"ye, sayang" balas minji semula. seonghwa mengukirkan senyuman sehingga menampakkan eyesmilenya.

"seonghwa, sudah sudahlah bermanja dengan awek kau. jom cepat game dahnak start" ajak jun. seonghwa mengangguk dan kemudian mencubit pipi minji sebelum berlari mengejar jun dihadapan.

-

"macam mana kau dengan hyunjin?" soal cherry, merengangkan kakinya. begitu juga yera dan minji yang duduk berhadapan dengan mereka.

keempat-empat gadis itu kini berada di padang, menyaksikan perlawanan bola sepak yang berlangsung sehingga tengah hari.

"okay je." balas jungha ringkas.

"mak ayah kau happy ke jumpa dia? finally kau jumpa jugak childhood friend kau, kan?" kata yera sambil tersenyum. jungha mengangguk dan memandang hyunjin di padang.

"gila tak happy? berapa tahun dia pindah tinggalkan aku, tahu tahu satu sekolah. macam tak percaya je" balas jungha gembira.

"kau minji?" soal cherry pula sambil tersengih nakal. kawannya yang sorang ni sudah bahagia dilamun cinta, tapi bila disoal, semua dinafikan.

"diamlah" balas minji. sejujurnya dia masih malu ingin membuka cerita tentang kemanisan seonghwa kepada kawannya.

"alah, ceritalah. aku tengok seonghwa tu loyal gila. untung kau tau" sampuk yera diselangi dengan anggukan cherry dan jungha.

"eee tak naklah"

"ceritalah min. kitaorang bukannya jugde kau, dah masuk 3 tahun kita kawan ni kan? bangkit minji bangkit!" kata jungha diselit dengan kata-kata semangat. minji mengeluh dan memandang seonghwa yang sedang menyelak rambutnya kemudian beralih pada kawannya semula.

"dia sweet sangat. aku taktahu macam mana nak balas dia punya sweet tu. kadang aku rasa dia macam syok sendiri pun ye jugak sebab dia sorang je asyik cakap benda manis, yang aku ni duduk macam orang bodoh je." kata minji. cherry dan jungha tergelak besar, kecuali yera.

"aku tahu kau trauma dengan apa yang kau lalui time kau dengan si 'dia' tu dulu, tapi cuba kau bagi seonghwa peluang? takkan sebab satu lelaki, seonghwa yang tak bersalah pun kau benci." kata yera perlahan.

"haah, betul. kau kira untung tau dapat dia. haritu aku nampak dia bercakap dengan yuna kat kelas bawah tepi makmal biologi tu, dia takpandang pun mata yuna macam mana dia pandang mata kau. see?" sampuk cherry pula.

minji terdiam dan mengeluh kemudin mengangguk

"aku harap 'dia' tu tak kembali lah nak rampas kau semula. aku taknak ada drama, kesian seonghwa dengan kau. both of you baru nak rasa happy" kata jungha. minji memandang jungha dan mengangkat kening.

"kenapa?"

"kau tak tengok insta- oh kau takde instagram dia"

"kenapa dengan instagram dia?" soal cherry pula, memusingkan badannya menghadap jungha.

"kau taktahu ke? 'dia' dah putus tunang" ujar jungha perlahan seakan-akan berbisik. minji terdiam dan menatap jungha.

"macam mana kau tahu?" soal yera.

"dia dah buang gambar dia dengan tunang dia, highlights pun takde" kata jungha. cherry menyepetkan matanya

"kau stalk dia eh?"

"eh tak! aku cuma nak tahu perkembangan dia je hihi" jujur jungha sambil tersengih.

"min, kau dah bagitahu kat seonghwa pasal dia ni?" soal yera. ketiga-tiga gadis itu memandang minji serentak. minji menggeleng dan menggigit bibirnya perlahan.

"bagitahu min. kalau kau jujur, seonghwa takkan marah. percayalah" kata cherry.

"aku taktahu nak mula macam mana" kata minji.

"it's okay, cerita je dari mula. cari masa yang sesuai untuk kau dengan seonghwa slow talk sama sama. seonghwa mesti faham punya" ujar yera disambut dengan anggukan cherry dan jungha serentak.

-

"penattt!" seonghwa mendepakan tangan dan kakinya di hadapan minji sambil memejamkan mata.

minji membuka sebuah botol air mineral dan dihulurkan kepada seonghwa.

"thankyou butterfly" ujarnya kemudian terus meneguk air itu sehingga habis.

"min nak balik dulu atau tunggu hwa? ada last lagi satu game ni" soal seonghwa sambil membuka bekal yang dibawa oleh minji.

"it's okay, min duduk sini sampai habis game" balas minji. dia melihat seonghwa yang sedang berselera menjamu bekalnya tanpa memandang ke kiri dan ke kanan.

"hwa.." panggil minji. seonghwa mengangkat wajahnya sambil mengunyah.

"nanti min ada benda nak cakap dengan hwa. boleh?" soal minji takut-takut.

"boleh! nanti habis game, malam kita stargazing sama sama. kita borak kat situ, okay?" kata seonghwa. minji mengangguk kecil dan tersenyum.

"sedap betul bekal sayang masakkan, terima kasih sangat-sangat!" puji seonghwa kemudian menutup bekal tersebut dan menghulurkan kepada minji.

"baiklah! masa rehat dah tamat! kembali pada posisi masing-masing, game akan bermula 10 minit lagi!" jerit cikgu song kuat sambil meniup wiselnya.

"bye sayang!" seonghwa melambaikan tangannya kepada minji dan berlari turun ke padang semula.

minji mengeluh perlahan, sambil melihat seonghwa bermain bola, dia sedang berfikir bagaimana dia ingin memulakan ceritanya kepada seonghwa malam nanti.

"harap dia faham." doa minji dalam hati dengan harapan seonghwa akan memahami dan sentiasa berada disampingnya






.




















manis gila chapter ni, sorryla aku tulis chapter ni sambil makan donat. hihi enjoy la ye ! <3

𝐄𝐧𝐜𝐢𝐤 𝐊𝐚𝐫𝐢𝐩𝐚𝐩 • 박성화 ✔︎Where stories live. Discover now