Part 3

13.3K 443 36
                                    

استغفر الله العظيم و اتوب اليه 🌸💙

نبدأ بإسم الله💙

.

.

.

دلفت إلى الجامعه بعد غياب دام شهر كامل و هى تتشح بالسواد الكامل، لم تحضر تقريبا ما شُرح فى النصف الأول من الترم، و لكن فور ان رآها زملائها حتى هرولوا إليها محتضنين اياها بمواساه و هم يسمعوها كلمات التشجيع حتى تستمر فى حياتها.

جلست مع صديقاتها على احدى المقاعد المرصوصه على جانب طريق الجامعه متحدثه معهم و هى تتفحص المحاضرات التى اعطتها اياها صديقاتها.

"هو انا فاتنى حاجات كتير للدرجه دى؟!"

"انتى عارفه انه فاضل شهرين على الامتحانات بتاعه الترم الاول، و عارفه بردو ان الشهر الاخير ده احنا مش بنحضر فيه غير قليل جدا علشان بس نعرف الاسئله المهمه"

"عارفه يا ريم"

أجابت صديقتها و هى تتنهد بثقل لتتحدث صديقتها الأخرى.

" بصى انا و ريم فاهمين المحاضرات كلها و ممكن نشرحهالك، بس فيه جزء واحد حقيقى مش فاهمينه خالص، و روحنا للمعيد علشان يشرحهولنا و بردو مفهمناش حاجه، فقولنا انتى لما ترجعى المعيد يشرحلك الجزء ده تانى و انتى كان ليكى عذرك فى الغياب، و انتى تبقى تفهمينها بقا براحه و على مهلنا"

اومأت نور مؤيده حديث صديقتها متحدثه.

" طيب هو فين الجزء اللى انتوا مش فاهمينه ده؟"

أمسكت صديقتها *كشكول المحاضرات* فاتحه اياه على الجزئيه صعبه الفهم بالنسبه لهم لتطالعها نور بهدوء تحاول أن تستوعب ما كتب أمامها متسائله.

" هى الجزئيه دى معتمده على حاجه قبلها و لا دى جزئيه لوحدها؟"

"لا جزئيه لوحده "

" طيب يا مريم هنروح لأى معيد؟"

" هو واحد بس اللى بلجأله فى الحالات اللى زى دى"

قهقهت كل من ريم و مريم بينما نور تنهدت ببطئ مومئه لهم بخفه و هى تنهض متوجهه إلى ذلك المعيد.

.

.

.

.

.

دقت بخفه على باب المكتب المفتوح بالفعل لينظر لها من بالداخل بإبتسامه هادئه متحدثا.

خطأ محببحيث تعيش القصص. اكتشف الآن