تجمعت العائلة بأكملها في المنزل الكبير، المنزل الخاص بالعائلة والذى يكون ملك "عمر" و"نور" زوجته.
كان يوما مميزا ملئ بالأخبار السعيدة، تجمعت العائلة بأكملها من أبناء وأحفاد، وأيضا أفراد جديدة إنضمت للعائلة، وبالتحديد زوجا "لمريم".
كانت أجواء سعيدة للغاية، مليئة بالفرح والإبتسامات الواسعة السعيدة، وأيضا أصوات الأغاني العالية التى تدل على البهجة والسرور الذي يشعر به الجميع.
إجتمعت "نورسين" التى في عمر التاسعة الآن مع أبناء أخوانها، وهى تجعلهم يلتفوا حولها على شكل حلقة وهى في المنتصف، لتتحدث بدهاء طفولي مخبرة الجميع بفكرتها العبقرية من وجهة نظرها الطفوليه:
-إحنا هناخد الجذمه بتاعة العريس، ومش هنرجعها ليه غير لما يدينا فلوس الأول.
إبتسمت "نورسين" بسعادة وحماس كبيرين، لينظر لها باقي الأطفال ببعض الإعتراض، ليتحدث أحدهم:
-لا يا "نورسين" ماما هتزعق وهتزعل مني.
-متخافش يا "حمزه" "نورسين" خالتنا وأكيد هى عارفه عننا وأكتر مننا، ها هناخد الجذمه بتاعة العريس إزاي يا "نورسين".إبتسمت "نورسين" بإتساع وهى تنظر إلى إبنة أخيها الكبير بفخر شديد، لتتدخل توأمتها سريعا في الحديث:
-أسكتي أنتي يا" ليان" ، "حمزه" صح، لو ماما أو بابا عرفوا هيزعلوا مننا جامد، "نورسين" مش أكبر مننا ومتعرفش أكتر عننا ولا حاجه، "نورسين" في سننا، وجدو "عمر" مش بيعملها حاجه ولا بيزعل منها، لكن ماما وبابا هيزعلوا مننا أننا بنعمل غلط.
نظرت "نورسين" بتبرم إلى إبنة أخيها "لينا" والتى تكون توأم "ليان" ولكنها على النقيض تماما، لذلك لا يوجد تفاهم بينها وبين" نورسين" ابدا، فهى تعتبر الضمير الحى الخاص "بنورسين".
-إحنا نشوف رأي "زين" وهو اللى يحكم بينا، ويبقى الرأي الفاصل بينا.
صاحت "ليان" توأمة "لينا" وهى تنظر إلى إبن عمها الأكبر، ليتنهد "زين" بثقل، متحدثا بهدوء ورذانة لا تليق بسنه الصغير أبدا:
-أنا رأيي من رأي "لينا"، بابا وماما هيزعلوا مننا، ده لو مش عاقبونا كمان.
-تصدق أنا غلطانة إني باخد رأي عيل رخم زيك أصلا، أنا هعمل إللى أنا عايزاه، إللى عايز يجي معايا ويبقى ليه مصلحه ونصيب في الفلوس يجي، واللى مش عايز يجي هو حر.
صاحت" نورسين" بتبرم طفولي، لتتعلق "ليان" بيدها بسرعة وهى تبتسم بحماس، متحدثة بإبتسامة واسعة:
أنت تقرأ
خطأ محبب
عاطفيةأخطاء الآباء يقع بها الأبناء، و لكن يبدو أن الخطأ متوارث، فهو خطأ مُحبب. "الجزء الأول" حملت بها والدتها في الوقت الخطأ، كان إنجابها خطأ، حياتها الجنونية مليئة بالأخطاء، حتى عندما وقعت في الحب وقعت مع الشخص الخطأ في الوقت الخطأ ولكنها لم تبالي في نها...