الجزء الثانى_الفصل الثانى عشر🍂

1.3K 135 11
                                    

الجزء الثانى_الفصل الثانى عشر 🍂

وصل الجميع لمنزل عائله الدمنهورى ،صاح غورجان وهو يناظر هوجان قائلا/هو دا البيت؟!

ابتسم هوجان بإتساع ثم تحدث قائلا/ايوه هو ..!!

وجه نظروا ليتاكد ان الجميع قد وصلوا قبل ان يتحدث قائلا/ سليم فين؟؟!

همس هوجان بالقرب من مسك قائلا بسخريه/تلاقيه هرب .. !!

وقبل ان تجيبه مسك صمتت عندما وجدت سليم يقف خلف هوجان وهو يرمقه بشر ولم تمر ثوانً حتى تلقى صفعه قويه على عنقه من يد سليم ،الذى تحدث قائلا/ بطل تجيب فى سيرتى يابغل ..!! وانا ههرب ليه؟؟ شايفنى جبان؟؟!

ابتسم هوجان بغباء ومن ثم تحدث قائلا/ لا شايفك قلبك هيقف من التوتر..!!

كاد يلكمه لولا صراخ غورجان قائلا/ سليم !! امشى اطلع قدامى وملكش دعوه بهوجان!!

صعد سليم بغيظ على السلالم فى البدايه ،ثم لحقه الجميع ..

اقترب من باب منزلهم ثم ضغط على جرس المنزل ،لتفتح سالى وهيا ممسكه بصباعً من الموز  تاكله بتلذذ شديد وشعرها المبعثر بطريقه مضكه وملابسها المبعثره فقد كانت ترتدي بنطال بيجامه وردى وترفع قدم واخرى لا ،فقد كان مظهرها يثير الضحك،ظلت صامته وهى لاتزال تفتح عيناها بإتساع اثر صدمتها لاتصدق انه يقف امامها ،واحد  .. اثنان .. ثلاثه حتى صرخت سالى بفزع محاوله ان تغلق الباب ولكنه امسك الباب سريعا قبل ان تغلقه ،صرخت سالى بفزع وهيا تحاول غلق الباب حتى لايدخل/ انت اى ال جابك ياقليل الادب ،امشى من هنا بدل مااتصل بالبوليس ..
ضحك سليم رغما عنه وهو لايزال يحاول فتح الباب ثم صرخ قائلا/عاوزه تتصلى يالبوليس ياسالى الكلب ،امل انا ايه؟؟! ببيع لب ..!!

افتحى الباب..!!

صرخت سالى بخوف /لا مستحيل مش هفتح انت جيت تنتقم منى علشان ضربتك بالقلم..!

وهنا لم يستطع هوجان ان يتماسك فاانفجر ضاحكا وهو يتذكر ماحدث بينهما ..!!

واخيرا استطاع سليم دفع الباب بقوه فسقطت سالى ارضا ،بينما هو قام بالدخول تاليه دخول الباقى ..!!

صرخت سالى بآلم/ انت غبى؟؟! اطلع من هنا..!!

اقتربت مسك منها وقامت بمساعدتها على النهوض ثم تحدثت بضحك قائله/قومى معلش ،بس معذور جاى علشان يخطبك ..

اتسعت عيناها بصدمه لاتصدق ماسمعته للتو ،صاحت بصدمه "مستحيل ..!!"..

دخل سليم بكل برود وقام بالجلوس على الاريكه واضعا قدمه فوق الاخرى ،كان الجميع صامتا لااحد يتكلم حتى سمعوا جميعا صوت صراخ ديما الغاضب قائله/ انت اى ال جابك ؟؟!
وعرفت عنوانى ازاى؟؟!
وقف هوجان ثم اقترب منها وهو يهمس قائلا/هو مش انا قولتلك ان خطوبتى منك يوم الخميس ياديما قلبى ..!!
صرخت ديما بغضب/خطوبه اى؟؟! انت شكلك عاوز حد يخبطك فى دماغك ..!! ابعد من وشى ..!! ابعدته عن طريقها لتجد ان جميع العائله متجمعه عندها فالمنزل..!!
تحدثت ديما بكل هدوء حتى لاتحطم هذا المنزل على راس ذلك الهوجان وعائلته باكملها..!!
"ممكن اعرف عاوزين ايه؟؟!"
اقترب غورجان منها ثم تحدث ببرود قائلا/تعالى عاوز اكلمك فى موضوع ..!!
اؤمات له ومن ثم ذهبت معه لاحدى الغرف ،ليتحدث غورجان من دون اى مقدمات/انتى بتحبيه؟؟!
بتحبى هوجان؟؟!
صدمت ديما من سؤاله الصريح ،هدات نفسها قليلا ثم تحدثت قائله/ لــــ ولم تستطع اكمال حديثها بسبب صياح غورجان/بلاش تكدبى ،قولى الحقيقه ياديما ،انا عارف انك بتحبيه وهو بيحبك صح؟؟!
مرت دقائق حتى كسر ذلك الصمت صوت ديما /ايوه انا حبيته !! ابتسم غورجان بنصر ،فاكملت هيا حديثها/بس ،مقدرش اوافق كدا  انا مش سهله علشان يقدر يتجوزنى فى الوقت ال عاوزه بالطريقه دى ،وكمان هو غلط فى حقى يما قل ادبه معايا اول ماشفنى وانا مستحيل اسامحه على دا بسرعه..!!
صمت غورجان لثوانى حتى لمعت عيناه بفكره خبيثه ،نظر لها ثم تحدث قائلا/ وانا هساعدك تاخدى حقك منه وتتجوزيه فى وقت واحد..اى رايك؟!!
صمتت ديما قليلا وهيا تفكر فى حديث غورجان حتى صاحت قائله/انا موافقه اتجوزه بشرط اعلمه درس عمره ماينساه..!!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كان الصمت والملل حليفى اسر وعز ،حتى صرخ عز بملل /لا كدا كتير انا  زهقت يااخى ،مرحناش ليه معاهم ؟؟! على الاقل كان زمانا شفنا رده فعل سليم مع البت المجنونه ال هيخطبها دى ..!!
اقترب اسر منه ومن ثم قام بإلقاء نفسه بجواره على نفس الاريكه وهو يصرخ بملل قائلا/اوووف انا زهقت يااخى !! امته الواحد يحب ويتحب بقا..؟!
اعتدل عز فى جلسه ومن ثم ظل يرمقه بصدمه لايصدق ان ذلك الحديث تفوه به اسر /انت بتتكلم جد!! يعنى انت عاوز تحب ..؟؟؟!!
رمقه اسر بغيظ/ليه شايفنى مشبهش ولا ايه؟؟! انا من حقى احب واتحب لاجلى انا مش علشان شكلى ..!!

امير الفضاء  (مكتمله ) "جارى تعديل السرد "حيث تعيش القصص. اكتشف الآن