Chapter 7

7.7K 190 5
                                    

Sudah seminggu berlalu sejak Ara dan Zayn makan malam di rumah Zayyan. Keduanya tidak pernah bersaling sapa, Zayn yang semakin menjaga jarak sementara Ara sibuk mengurung diri.

Hari jumaatnya, Ayda menelefon Zayn supaya menginap di rumahnya. Ayda sengaja mengajak keduanya menginap agar dia dapat mengenali Ara dengan lebih banyak.

Setelah makan malam, Ara menolong Ayda membasuh pinggan di dapur. Kemudian, dia membawa kopi yang dibancuhnya ke ruang tamu untuk dihidangkan pada Zayyan, Zayn dan Zayyad.

"Bibikkan ada kenapa tak minta tolong dia. Susahkan Ara je." Tegur Zayyan pada menantunya itu.

"Tak susah manapun. Jemput minum papa, abang, Zayyad." Balas Ara sambil meletakkan satu per satu cawan di depan ketiga lelaki itu.

Tak lama, Ayda datang membawa kek lapis yang dibuatnya petang tadi bersama Ara.

"Hm, jemput lah makan kek lapis ni. Resipi menantu kita tau bang." Ucapnya setelah duduk di samping Zayyan.

Zayyad yang mendengar ucapan mamanya, meraih cepat kek lapis itu dan menyuap ke dalam mulut.

"Wow sedapnya pandai isteri kau buat bang." Puji Zayyad kemudian mengambil kek itu lagi.

"Amboi, mama kamu yang selalu masak ni tak nak dipuji. Kakak ipar masak, pandai pula kamu puji." Usik Ayda.

"Buat apa nak dipuji, Ayyad makan masakan mama tu pun dah membuktikan kalau masakan mama tu paling sedap dalam dunia."

"Hm ye lah ." Ayda tersenyum lembut. Mengalah adalah jalan pintas supaya Zayyad tidak mengeluarkan ayat-ayat manisnya.

Mereka terus berbual sehingga jam 10 malam. Ara yang sudah tidak dapat menahan rasa mengantuk pun meminta izin untuk naik ke atas.

Melihat isterinya sudah naik ke bilik. Zayn juga turut naik ke biliknya. Jika dia memilih sambung berbual, macam-macam pula soalan yang akan keluar dari mulut mamanya.

Ara langsung mengambil bantal dan selimut untuk dibawa menuju sofa. Ketika pertama kali menginap disini Zayn menyuruh Ara untuk tidur di sofa, sementara dia tidur di katil miliknya.

Zayn masuk ke dalam. Dia melihat ke arah Ara yang sudah berbaring di sofa.

"Saya tidur dekat sini, awak tidur lah atas katil." Ucapnya saat melihat Zayn yang terus memandangnya.

"Hm," balasnya singkat. Kemudian berjalan menutup lampu.

"Sebenarnya awak anggap saya sebagai apa ya Zayn?" soal Ara. Dia menatap kosong ke arah atas.

Zayn hanya terdiam.

"Tetamu mana yang berjaya masuk dalam rumah dengan pintu yang berkunci, Zayn."

Zayn faham dengan ucapan Ara. Memang betul, dia yang seharusnya berusaha membuka pintu hatinya. Tetapi dia belum mampu untuk melepaskan Alara. "Saya belum bersedia," jawabnya jujur.

"Sampai bila Zayn? Dulu awak yang suruh saya berjuang untuk dapatkan hati awak. Tapi awak lupa satu benda, Zayn. Awak lupa, yang awak pun perlu berjuang untuk lupakan Alara. Dan cuba untuk buka pintu hati awak." Lirih Ara, kemudian menarik selimut sampai ke atas muka.

Mulut Zayn kembali terkunci. Isteri mana yang sanggup melihat suami sendiri masih belum mampu melepaskan masa lalunya.

Bukan tanpa sebab Zayn gagal melupakan Alara. Bagi Zayn, Alara merupakan penyelamat hidupnya.

Flashback, ketika Zayn berumur 17 tahun.

Ketika itu dia dipaksa oleh Zayyan untuk menggantikan posisi Zayyan sebagai ketua mafia.

Dia Aralia! Where stories live. Discover now